A decade of teacher induction processes in Latin America. Literature review (2012-2022)

Authors

  • Miriam Lorente Rodriguez
  • Joan María Senent Sánchez Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37640

Keywords:

Teacher induction; Professional initiation; Professional insertion policies; Latin America.

Abstract

The beginning of teaching activity is an issue of vital importance in the professional development of teachers that conditions their future professional practice, as well as their possible continuity, and undoubtedly affects the correct development of teaching and learning processes within educational institutions. Over the years, this issue has made its way onto the Latin American educational agenda. We start from a complex conception of the concept of induction, given that it is not understood in the same way in different Latin American countries and, therefore, wherever it is addressed, it responds to different realities and adopts different forms. Based on this position, this research has focused on studying the processes of teacher induction in the non-university regulated education system in the context of the Latin American region through a review of the scientific literature, using the DialnetPlus database. This has allowed us to categorise the existing situation around four dimensions of analysis (treatment of the object of study; content; research approach and geographical area) in order to detect and establish the main trends and directions towards which teacher induction processes are moving in Latin America. The results show, among other things, that there is a growing concern for teacher induction processes in the region expressed by the central treatment of this issue in the scientific production, while at the same time most of the studies are committed to investigating teacher induction processes through those involved, opting for eminently qualitative studies and with an intranational perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boerr, I. (2018). Ensayo- políticas de inserción profesional para docentes noveles a través de mentorías: El caso de chile. Revista Saberes Educativos, (2), 38-56.

Castillejo, R., Hernández, K. D., & Álvarez, E. K. (2017). La educación continua y sistémica de profesores principiantes de educación física (original). Olimpia: Publicación Científica De La Facultad De Cultura Física De La Universidad De Granma, 14(44), 107-120.

Colazzo, L., & Cardozo, L. (2021). Inserción profesional docente. estudio de las percepciones de los actores involucrados en procesos de acompañamiento pedagógico durante la pandemia. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 18(36), 7-26.

Cordero, G., & Pedroza, L. H. (2021). Políticas de carrera docente y desarrollo profesional en méxico a la luz de los resultados de talis. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 26(89), 503-531.

De André, M. E. D. A. (2012). Políticas e programas de apoio aos professores iniciantes no brasil. Cadernos De Pesquisa, 42(145), 112-129.

De Medeiros, A. M., Massetto, D. C., Gobato, P. G., & Borges, F. V. A. (2018). A construção da identidade de uma mentora: O programa de formação online de mentores em foco. Práxis Educativa, 13(2), 330-347.

Desimone, L. M., Hochberg, E. D., Porter, A. C., Polikoff, M. S., Schwartz, R., & Johnson, L. J. (2014). Formal and Informal Mentoring: Complementary, Compensatory, or Consistent? Journal of Teacher Education, 65(2), 88–110.

Elizondo J., & Gallardo K. E. (2017). Desarrollo profesional docente en escuelas de educación primaria: Un estudio diagnóstico desde una perspectiva internacional. Revista Panamericana De Pedagogía, (24), 135-170.

Esteve, J.M (2006). Identidad y desafíos de la condición docente. In E.Tenti (Ed.). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI (pp.19-66). UNESCO-IIPE-Fundación OSDE y Siglo XXI Editores.

Figueroa, A. (2018). Innovaciones en la formación inicial docente y los desafíos para el desarrollo profesional docente. Revista Saberes Educativos, (2), 103-119.

Flores, C. X. (2014). Inducción de profesores novatos en chile: Un estudio de caso. Pensamiento Educativo: Revista De Investigación Educacional Latinoamericana, 51(2), 41-55.

García-Garrido, J.L. (1982). Educación comparada: fundamentos y problemas. Dykinson.

Gomes, N. C., Silva, F. V. d., & Pereira, T. (2021). A construção de casos de ensino em um programa de indução profissional: Potencialidades formativas. Roteiro, 46(1),1-26.

González, S., Mayor, C., & Hernández de la Torre, E. (2019). Obstáculos y necesidades en la trayectoria formativa y profesional del profesor mentor principiante. Estudios Pedagógicos, 45(3), 7-30.

Gorichon, S., Salas, M., Araos, M. J., Yañez Pérez, M., Rojas, A., & Jara, G. (2020). Prácticas de mentoría para la inducción de docentes principiantes: Análisis de cuatro casos chilenos al inicio del proceso. Calidad En La Educación, (52), 12-48.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Iglesias, A., & Southwell, M. (2020). Los profesores principiantes y su inserción laboral en las escuelas secundarias de la ciudad de buenos aires. REXE: Revista De Estudios y Experiencias En Educación, 19(40), 71-89.

Jáspez, J. F., & Sánchez-Moreno, M. (2019). Inducción a la profesión docente: Los problemas de los profesores principiantes en la República Dominicana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(73), 2-24.

León, H. (2016). Gestión de la planificación estratégica para el desarrollo profesional docente. Gestión De La Educación, 6(1), 23-52.

López, A., & Marcelo, C. (2018). Informe sobre seminarios formativos acompañantes de docentes de nuevo ingreso en el contexto del programa nacional de inducción de la república dominicana. Ciencia y Educación, 2(2), 69-70.

López A., & Marcelo, C. (2021). La inducción a la enseñanza en la república dominicana: El programa nacional de inducción. Ciencia y Educación, 5(2), 95-120.

Mancebo, M.E., & Coutinho, V. (2021). Desafíos profusos, certezas limitadas: La inserción profesional de los noveles profesores uruguayos a la luz de la experiencia comparada. Integración y Conocimiento. Revista Del Núcleo De Estudios e Investigaciones En Educación Superior De Mercosur, 10(1), 105-124.

Manso, J. (2021). El acompañamiento y la inserción profesional de los docentes noveles. Profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25(2), 1-4.

Marcelo (2006). Políticas de inserción a la docencia: Del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente. Ponencia presentada al Taller Internacional “Las políticas de inserción de los nuevos maestros en la profesión docente”. 23 de noviembre, Bogotá. Marcelo (2006).

Marcelo, C., Burgos, D., Murillo-Estepa, P., López, A., Gallego, C.,Jáspez, J. F. (2016a). La inducción del profesorado principiante en la República Dominicana: El programa INDUCTIO. Revista Iberoamericana De Educación, 71(2), 145-168.

Marcelo C., Gallego, C., & Mayor, C. (2016b). B-learning para inducción del profesorado principiante. el caso del programa INDUCTIO en la República Dominicana. RED: Revista De Educación a Distancia, (48) 1-28.

Marcelo, C., Gallego, C., Murillo-Estepa, P., & Marcelo, P. (2018). Aprender a acompañar: Análisis de diarios reflexivos de mentores en un programa de inducción. Profesorado: Revista De Curriculum y Formación Del Profesorado, 22(1), 461-480.

Marcelo, C., & López, M. A. (2020). El acompañamiento a docentes principiantes. análisis y resultados de un programa de inducción. Archivos Analíticos De Políticas Educativas, 28(1) 1-25.

Marcelo, C., Marcelo, P., & Jáspez, J. F. (2021). Cinco años después. análisis retrospectivo de experiencias de inducción de profesores principiantes. Profesorado: Revista De Curriculum y Formación Del Profesorado, 25(2), 99-121.

Marcelo, C., & Vaillant, D. E. (2017). Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos De Pesquisa, 47(166), 1224-1249.

Mesa C. P. (2017). The socialization of a novice teacher of english: Becoming an agent of change. How, 24(1), 83-100.

Molinari, A., & Ruiz, G. R. (2023). La formación docente inicial para el nivel primario argentino: federalismo y autonomías. Praxis Educativa, 27(3), 1-16.

Ortúzar, M. S., Ayala, P., Flores, C., & Milesi, C. (2016). Percepciones acerca del proceso de búsqueda y contratación de docentes en chile: Nudos críticos e inequidad del sistema. Calidad En La Educación, (45), 251-287.

OECD (2019). Trends Shaping Education. OECD Publishing.

Reséndiz, N. N. (2019). Inserción profesional y tutoría (mentoría) para docentes de nuevo ingreso en educación básica en República Dominicana, Colombia y México. Praxis Pedagógica, 19(25), 110-141.

Rodríguez, S., & Márquez, J. P. (2021). Inserción profesional. programa de acompañamiento docentes noveles del consejo de formación en educación (CFE). Paradigma, (2), 173-184.

Rozas M., & Vergara, L. (2013). Reflexiones en torno a la inducción profesional docente en chile: Problemas y desafíos para los nuevos profesores del sistema educacional. Diálogos Educativos, (25), 42-51.

Salas, M., Díaz, A., & Medina, L. (2021). Mentorías en Chile: De la política diseñada a la puesta en acto. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 26(89), 449-474.

Senent, J. M., & Lorente, M. (2016). Iniciación del desarrollo profesional de los docentes de educación primaria (Argentina, Colombia, España y Francia). Estudio comparado. Cuestiones Pedagógicas: Revista De Ciencias De La Educación, (25), 23-36.

Senent, J.M. & Lorente, M. (2023). La inducción docente en América Latina: estado de la cuestión, en Valle, J. & Matarranz, M (eds.). Discursos Supranacionales y Estudios comparados sobre formación docente. Dykinson,

Vaillant D. (2009). Políticas de inserción a la docencia en América latina: La deuda pendiente. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 13(1), 27-41.

Silva, D. d., & Moreira, B. C. (2021). Experiencias de formación docente en contextos de inserción e inducción profesional en instituciones brasileñas y uruguayas. Paradigma, (2), 122-134.

Vaillant, D. E. (2016). El fortalecimiento del desarrollo profesional docente: Una mirada desde Latinoamérica. Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE), (5), 5-21.

Vaillant, D. E. (2021). La inserción del profesorado novel en América Latina: Hacia la integralidad de las políticas. Profesorado: Revista De Curriculum y Formación Del Profesorado, 25(2), 79-97.

Van Grieken, C. A. (2018). Políticas docentes en la república dominicana avances y desafíos. Ciencia y Educación, 2(2), 13-28.

Vezub, L. (2016). Las políticas de formación docente continua en América Latina. Mapeo exploratorio en 13 países. IIPE-UNESCO.

Zorobabel, E. (2019). El profesor novel ante la inserción profesional a la enseñanza en educación media superior: Modelo de choque divergente. Curriculum: Revista De Teoría, Investigación y Práctica Educativa, (32), 115-134.

Published

2023-12-31

How to Cite

Lorente Rodriguez, M., & Senent Sánchez, J. M. . (2023). A decade of teacher induction processes in Latin America. Literature review (2012-2022). Revista Española de Educación Comparada, (44), 88–102. https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37640

Most read articles by the same author(s)