Immigration, intercultural mediation and interreligious dialogue. Comparative readings from education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15660

Keywords:

Immigration, Religions, Intercultural Mediation, Interreligious Dialogue, Comparative Education

Abstract

This article seeks to reflect on how those religions named 'ethnic' question the figure of the immigrant within their world view. Taking as a starting point the interpretation of previous research, it is recognized in the present article how the nature of these religions determines their interpretation of the phenomenon of immigration. In the results, drawn from the findings, it is argued that the intercultural mediation stands as a privileged tool for the interreligious encounter and the socio-educative recognition of the reality of immigration. The discussion concludes with issues about the relevance of finding real courses of dialogue among religions, from both international and national examples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela García López, Universidad de Valencia

Profesora Catedrática de Teoría de la Educación del Departamento de Teoría de Educación de la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad de Valencia. Ha publicado libros y artículos nacionales e internacionales relacionados con Filosofía de la Educación, valores, mediación y educación intercultural y ética profesional docente. Entre sus últimas publicaciones, destacan Análisis y Práctica de la mediación intercultural desde criterios éticos (2009), Ética profesional Docente (2010) y Repensando la Educación: cuestiones y debates para el Siglo XXI (2010).

María Jesús Martínez Usarralde, Universidad de Valencia

Profesora titular de la Universitat de València. Actualmente, es directora del Centro de Formació i Qualitat Manuel Sanchis Guarner de la misma universidad. Ha publicado artículos nacionales e internacionales, asistido como ponente a conferencias y participado en masters con temáticas vinculadas al análisis político supranacional en clave educativa, las políticas de cooperación al desarrollo en educación y la mediación intercultural desde una perspectiva intra e internacional. Sus últimos libros son: Educación Internacional (2009), Análisis y Práctica de la mediación intercultural desde criterios éticos (2009), Sentipensar el Sur: Cooperación al Desarrollo y Educación (2011) y La Unesco: educación en todos los sentidos (2015). 

Published

2016-06-20

How to Cite

García López, R., & Martínez Usarralde, M. J. (2016). Immigration, intercultural mediation and interreligious dialogue. Comparative readings from education. Revista Española de Educación Comparada, (27), 173–192. https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15660

Most read articles by the same author(s)