Comparative Education, Theology and Post-relativism

Authors

  • Mª José García Ruiz Head of Management, UNED, Spain

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.33.2019.23148

Keywords:

Globalization, Postmodernity, Comparative Education, Epistemology, Interdisciplinarity, Theology

Abstract

The phenomena of Globalization and Postmodernism have determined the need to overtake a readjustment of the epistemological corpus of the comparative discipline in Education, necessary to integrate the demands of such discourses in our academic field. Additionally, the resolution of the scientific vulnerabilities of Comparative Education, and the achievement of a postrelativistic phase in the construction of the discourse of our discipline, demand the competition of an interdisciplinary work in the construction of such discourse. Particularly overriding in the approach of the epistemological challenges mentioned, is the commitment of an interdisciplinary work with teleological sciences of education, that allow the foundation and settlement in solid basis of a fertile and stable comparative discipline, beyond the natural changes of successive historical cycles.

Downloads

Author Biography

Mª José García Ruiz, Head of Management, UNED, Spain

María José García Ruiz: es Profesora Titular de Educación Comparada en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Pertenece a la Sociedad Española de Educación Comparada (SEEC), en cuya Junta Directiva sirve como Secretaria de la SEEC. Pertenece a la Comparative Education Society of Europe (CESE). Sus libros y artículos sobre la disciplina comparativa abordan en su mayoría temas vinculados con la epistemología y la metodología de esta disciplina.

Facultad de Educación - UNED

Departamento de Historia de la Educación y Educación Comparada. 2ª planta, despacho 269

calle Juan del Rosal nº 14 - 28040 Madrid.

References

Abelló, P. Sobre el concepto de persona. En http://es.catholic.net/op/articulos/54939/cat/403/sobre-el-concepto-de-persona.html.

Anderson, P. (2000). Los orígenes de la posmodernidad. Madrid: Akal.

Aullón de Haro, P. (2018). La cuestión universitaria y las ciencias humanas en tiempos de globalización. Metodologías Humanísticas en la Era Digital, vol. 1, 15-43.

Baker, D. P. (2014). Minds, Politics and Gods in the Schooled Society: Consequences of the Education Revolution. Comparative Education Review, 58(1), 6-23.

Buriticá Zuluaga, D. A. (2014). El concepto de persona humana en la tradición cristiana y su progresión hasta el personalismo. Cuestiones Teológicas, vol. 41, nº 96, pp. 467-493.

Carney, S. (2010). Reading the Global: Comparative Education at the End of an Era. En M. A. Larsen (Ed.), New Thinking in Comparative Education (125-142). Rotterdam: Sense Publishers.

CER Editorial Team (2017). On Methodology in Comparative and International Education. Comparative Education Review, vol. 61, nº 4, 669-674.

Cowen, R. (2009). Editorial Introduction: New Thinking. En R. Cowen and A. Kazamias (Eds.), International Handbook of Comparative Education (961-964). Dordrecht: Springer.

Cowen, R. and Kazamias, A. (2009). Joint Editorial Introduction. En R.

Cowen and A. Kazamias (Eds.), International Handbook of Comparative Education (3-6). Dordrecht: Springer.

Discurso del Papa Juan Pablo II en el Acto Europeo en Santiago de Compostela, martes 9 de noviembre de 1982.

García Garrido, J. L. (1996). Fundamentos de la Educación Comparada. Madrid: Dykinson.

García Ruiz, M. J. (2011). Impacto de la Globalización en la universidad europea del siglo XXI. Revista de Educación, 356, pp. 509-529.

García Ruiz, M. J. (2012). Impacto de la Globalización y el Postmodernismo en la epistemología de la Educación Comparada. Revista Española de educación Comparada, vol. 20, 41-80.

Habermas, J. (1988). Modernidad versus Postmodernidad. En J. Picó (Ed.), Modernidad y Postmodernidad. Madrid: Alianza Editorial.

Küng, H. (2006). Proyecto de una Ética Mundial. Madrid: Editorial Trotta. 7ª ed.

Kunitz, S. J. (Ed.) (1955). Twentieth Century Authors – First Supplement. Nueva York.

Manzón, M. (2014). Cambio de forma de la Educación Comparada: hacia una historia comparada de la disciplina. En M. Larsen (Ed.), Pensamiento Innovador en Educación Comparada. Homenaje a Robert Cowen (127-151). Madrid: UNED.

Olson, C. (1966). Projective Verse. En R. Creeley, (Ed), Selected Writings. Nueva York.

Poole Derqui, D. (2016). Relativismo y Tolerancia. Madrid: Digital Reasons.

Rappleye, J. (2014). Brújulas, mapas y espejos: reubicando la epistemología de la transferencia. Reorientando el cosmos comparativo. En M. Larsen (Ed.), Pensamiento Innovador en Educación Comparada. Homenaje a Robert Cowen (93-123). Madrid: UNED.

Rust, V. D. (1991). Postmodernism and its Comparative Education Implications. Comparative Education Review, 35(4), 610-626.

Sayés, J. A. (2012). Teología y relativismo. Análisis de una crisis de fe. Madrid: BAC.

Schriewer, J. (2000) (Ed). Discourse Formation in Comparative Education. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Sotelo Martínez, I. (2003). La invención de Europa: la realidad histórico-cultural de Europa. En AA.VV., La formación de europeos. Actas del Simposio de Barcelona. Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes.

Published

2019-01-25

How to Cite

García Ruiz, M. J. (2019). Comparative Education, Theology and Post-relativism. Revista Española de Educación Comparada, (33), 46–61. https://doi.org/10.5944/reec.33.2019.23148

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Comparative Religions

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)