The Subnational Perspective of Comparison in Federal States: Its Methodological Relevance for Studying Education Reforms

Authors

  • Guillermo Ramón Ruiz Universidad de Buenos Aires - CONICET

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.41902

Keywords:

federalism, subnational comparison, education reforms, compulsory schooling, Argentina

Abstract

The use of comparison in the study of subnational policies is a valid strategy for understanding the scope of school reforms, especially in federal states. I first introduce two key concepts of comparative education research -reception and translation - and then use them as a methodological tool to understand fundamental differences among educational systems at subnational levels. The federal State is conceived as a system of territorial pluralism, in which different activities are distributed between the central state and the member states. This affects the competences of subnational States in the sphere of education. What do they delegate to the federal state and what do they keep within their domains? This paper analyses the potential of a sub-national comparative perspective to study the effects of education reforms in federal States. In order to study receptions and translations at the intra-national level of federal states, decisions must be made regarding the criteria for demarcating the units of analysis. This requires clarification of the dimensions of inter-jurisdictional comparisons to understand intra-national disparities. This type of research is very valuable in federal states because it avoids potential reductionism that would lead to oversimplified explanations. Consequently, comparative research at the subnational level -of federalisms- provides significant details of school systems, their characteristics and the conflicts evidenced in local translations of federal agreements. For this purpose, data from a study analysing differential translations -of reforms-, carried out by the different subnational States of Argentina, are presented.

Downloads

Author Biography

Guillermo Ramón Ruiz, Universidad de Buenos Aires - CONICET

Guillermo Ramón Ruiz: Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Buenos Aires (UBA); Master of Arts in Education, University of California Los Angeles (UCLA). Profesor Titular Regular en las Facultades de Derecho y de Psicología de la UBA. Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Director de proyectos I+D de la Agencia Nacional de Promoción de la Investigación, el Desarrollo Tecnológico y la Innovación; integra el Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales de la Universidad Autónoma de Madrid. Sus actividades de investigación refieren al debate pedagógico sobre el contenido del derecho a la educación, a las reformas educativas de la educación obligatoria y a las políticas de formación de profesorado en perspectiva internacional y comparada. Es autor de libros y artículos científicos de su especialidad. Datos de contacto: gruiz@derecho.uba.ar

 

References

Acosta, F. (2023). Introducción al dossier. Acerca de la educación comparada: desarrollos actuales y proyecciones de un área de estudios. Archivos de Ciencias de la Educación, 17(23), e118 https://doi.org/10.24215/23468866e118

Altavilla, C. (2018). Un análisis de las relaciones intergubernamentales en el federalismo argentino a 200 años de su independencia (1816-2016). Revista Studia Politica, 45, s/p.

Bernal, M., Bizarro, V. (Dir. y Coord.) (2020). Un federalismo en pausa. Normas, instituciones y actores en la coordinación intergubernamental en Argentina. EUDEBA–Editorial Universidad Nacional de Córdoba.

Bray, M. y Yamato, Y. (2010). La educación comparada en un microcosmos: percepciones metodológicas desde el sector de las escuelas internacionales de Hong Kong. En M. Bray (comp.), Educación comparada. Tradiciones, nuevos retos y nuevos paradigmas (PP. 55-77). Planea – SOMEC.

Bray, M., Adamson, B. y Mason, M. (2010). Introducción. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Eds.), Educación comparada. Enfoques y métodos (25-36). Granica.

Cowen, R. (2009). The transfer, translation and transformation of educational processes: and their shape-shifting? Comparative Education, 45(3), 315-327

Cowen, R. (2023a). Desarrollos recientes en educación comparada: mitos, enredos y maravillas. Archivos de Ciencias de la Educación, 17(23), e120 https://doi.org/10.24215/23468866e120

Cowen, R. (2023b) Comparative education: and now? Comparative Education, 59:3, 326-340 https://doi.org/10.1080/03050068.2023.2240207

Egido Gálvez, I. y Martínez-Usarralde, M. J. (2019). La educación comparada, hoy. Síntesis.

Ferrer Juliá, F. (2002). La educación comparada actual. Ariel.

Garicano, L. and L. Rayo (2016). Why Organizations Fail: Models and Cases? Journal of Economic Literature, 54(1): 137–192.

Gibson, E. y Falleti, T. (2007). La unidad a palos. Conflicto regional y Los orígenes del federalismo argentino. Revista de Reflexión y Análisis Político, 12, 171-204.

Hernández, A. M. (2018). Estudios de federalismo comparado. Argentina, Estados Unidos y México. Rubinzal – Culzoni.

Jiménez Asencio, R. (2005). El constitucionalismo. Proceso de formación y fundamentos del Derecho Constitucional. Marcial Pons.

Kelly, G., Altbach, P. y Arnove, R. (1982): Trends in Comparative Education: A Critical Analysis. En P. Altbach y G. Kelly, G. (Eds.), New Approaches to Comparative Education (pp. 505 – 533). The University of Chicago Press.

Loewenstein, K. (1957). Political Power and the Governmental Process. University of Chicago Press.

Mann, M. (1984). The Autonomous Power of the State: Its Origins, Mechanisms and Results. European Journal of Sociology, 25(2): 185–213.

Manzon, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Eds.), Educación comparada. Enfoques y métodos (117-158). Granica.

Nóvoa, A. (2017). Ilusões e desilusões da educação comparada: Política e conhecimento. Educação, Sociedade & Culturas, 51, 13–31 https://doi.org/10.34626/esc.vi51.82

Pereyra, M. (1989). La comparación, una empresa razonada de análisis. Por otros usos del a comparación. Revista de Educación, número extraordinario, 24-76.

Ragin, C. (1987). The Comparative Method: Moving beyong Qualitative and Quantitative Strategies. University of California Press.

Ruiz, G. R. (2023). Federalismo, reformas escolares y principio de igualdad en Argentina. Revista de Educación, 400, 207–235. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-575

Ruiz, G. R. (2012). El debate político pedagógico contemporáneo en perspectiva comparada: el lugar de las teorías de la educación en los procesos de reforma educativa. Informe final del Programa de Postdoctorado en Ciencias Humanas y Sociales. Universidad de Buenos Aires.

Rust, V. (2000). Education Policy Studies in Comparative Education. En D. Phillips, R. Alexander y M. Orborn (Eds.), Learning from Comparing. New Directions in Comparative Education Research (pp. 13-20). Simposium Books.

Rust, V. (2002). The Meaning of the Term Comparative in Comparative Education. World Studies in Education 3(1 y 2), 53 – 68.

Sanvisens, A. (1973). El enfoque sistémico en la metodología comparativa. La educación como sistema. En AAVV, Reforma cualitativa de la educación (pp. 245-275). V Congreso Nacional de Pedagogía. Sociedad Española de Pedagogía, Instituto de Pedagogía del CSIC.

Schriewer, J. (1990). Comparación y explicación en el análisis de los sistemas educativos. Revista de Educación, número extraordinario, 77-127.

Schriewer, J. (2010). Comparación y explicación entre causalidad y complejidad. En J. Schriewer y H. Kaelble (Comp.), La comparación en las ciencias sociales e históricas (pp. 17-62). Octaedro.

Shepsle, K. (1992). Congress is a “They,” Not an “It”: Legislative Intent as Oxymoron. International Review of Law and Economics, 12(2): 239–256.

Skocpol, T. (1985). Bringing the State Back in: Strategies of Analysis in Current Research. En P. Evans, D. Rueschemeyer y T. Skocpol (eds.), Bringing the State Back In (pp. 3–43). Cambridge University Press.

Steiner Khamsi, G. (2016). La transferencia de políticas como herramienta para comprender la lógica de los sistemas educativos. En G. Ruiz y F. Acosta (eds.), Repensando la educación Comparada: lecturas desde Iberoamérica (pp. 55-74). Octaedro.

Tajadura, J. y Bárcena, J. (2014). Federalismo del siglo XXI. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Tarlton, Ch. (1965). Symmetry and Asymmetry as Elements of Federalism: A Theoretical Speculation. The Journal of Politics, 27(4), 861-874.

UNESCO (2021). Global Monitoring of School Closures Caused by the COVID-19 Pandemic. https://covid19.uis.unesco.org/data/

Williams, M. J. (2021). Beyond state capacity: bureaucratic performance, policy implementation and reform. Journal of Institutional Economics 17, 339–357 https://doi.org/10.1017/S1744137420000478

Wilson, J. (1989). Bureaucracy. Basic Books.

Published

2024-12-28

How to Cite

Ruiz, G. R. (2024). The Subnational Perspective of Comparison in Federal States: Its Methodological Relevance for Studying Education Reforms. Revista Española de Educación Comparada, (46), 81–108. https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.41902

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.