Guidance in Spain: take off of a profession
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11527Keywords:
guidance, historical evolution, associative development, professionalisationAbstract
ABSTRACT
This paper briefly reviews the historical evolution of guidance in Spain, focusing in the Professor Elvira Repetto Talavera from the perspective of her academic and scientific contribution, and in her role promoting guidance, particularly from the community of practice perspective. We analyse the current state of the institutionalisation of guidance in Spain since the nineties, describing three subsystems that are evolving in parallel but with almost no mutual interconnection: primary and secondary education, university and vocational training, and transition to work. We conclude that, among the challenges that remain, there is the need for a greater professionalisation of the guidance role and for working towards an integrated guidance system that ensures coherence and quality.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.