Higher Education entrance in Chile. A fairer new system with more opportunities and more equity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.33809

Keywords:

Access to Higher Education, diversity, higher education, equity, flexibility

Abstract

Among considerations and changes that have been proposed in the Higher Education Act (Ley de Educación Superior 21.091) of Chile, which was promulgated in May 2018, the modification of the access’ system to Higher Education is suggested. This initiative will be implemented by the Subsecretary of Higher Education that, in coordination with other organisms and technical committees that belong to Chilean Ministry of Education and University of Chile, are gradually working on the whole process. Therefore, an intermediate period starts with new requirements that are summarised in the Transition Test (Prueba de Transición), followed by the new Test of Access to Higher Education (Prueba de Acceso a la Educación Superior). Its aim consists on applying a different method for university entrance with the purpose of not just evaluating the content knowledge, but also skills acquisition. Due to the offer of more opportunities for all university candidates, it is intended achieving higher levels of equity in this process that considers population’s diversity, trying to become a fairer model. With all of this, a more inclusive system of access to Higher Education is aimed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Encarnación Sánchez Lissen, Universidad de Sevilla

Profesora Titular de Universidad

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

Dpto. Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social

Alicia Sianes Bautista, Universidad de Extremadura

Profesora Ayudante Doctora de la Facultad de Formación del Profesorado. Universidad de Extremadura. Dpto. Ciencias de la Educación (Teoría e Historia de la Educación. Datos de contacto: E-mail: sianes@unex.es ORCID:

References

Bonnefoy Valdés, N. (2021). Evaluación de competencias en educación superior: conceptos, principios y agentes. Revista Educación, 45(2). doi: http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43444

Canal 24horas.cl. (19 de enero de 2022). PAES: Así es la nueva prueba de acceso a la educación superior I 24 Horas TVN Chile [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6jBcUwXvSTE

Canal Mineducchile. (18 de agosto de 2021). Nuevo sistema de Acceso a la Educación Superior [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=t9vOmA0wGZg

DEMRE. (2021). Documento Oficial Nº2. Oferta Definitiva de Carreras, Vacantes y Ponderaciones. Actualizada al jueves 18 de noviembre de 2021. Proceso Admisión 2022. https://demre.cl/publicaciones/2022/2022-21-09-16-oferta-carreras-vacantes-ponderaciones-p2022

DEMRE. (2022). Mineduc presenta la nueva Prueba de Acceso a la Educación Superior (PAES) que reemplaza definitivamente a la PSU. https://demre.cl/noticias/2022-01-18-mineduc-presenta-paes-reemplaza-psu

DEMRE. (s.f.a). Tablas de Conversión de Puntajes PDT a Nueva Escala PAES - Proceso de Admisión 2023. https://demre.cl/proceso-admision/factores-seleccion/tabla-conversion-puntajes-pdt-paes

DEMRE. (s.f.b). Universidades del Sistema de Acceso a la Admisión Universitaria. https://demre.cl/proceso-admision/universidades-participantes/universidades-sistema-acceso

Díaz Yánez, K. G., Ravest Tropa, J. A. y Queupil Quilamán, J. P. (2019). Brechas de género en los resultados de pruebas de selección universitaria en Chile. ¿Qué sucede en los extremos superior e inferior de la distribución de puntajes? Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 56(1), 1–19. doi: https://doi.org/10.7764/10.7764/PEL.56.1.2019.5

Emol TV. (21 de enero de 2022). Vargas y nuevo Mineduc: "Tendrá un trabajo realmente descomunal en las brechas de los aprendizajes". [Archivo de vídeo]. Emol TV. https://tv.emol.com/detail/20220120115624816/vargas-y-nuevo-mineduc-tendra-un-trabajo-realmente-descomunal-en-las-brechas-de-los-aprendizajes

Figueroa, L., Maillard, B., Veliz, N., Toledo, S., Andaur, C., Quezada, S., y González, M. (2016). Programas propedéuticos: Equidad, Calidad e Inclusión a la Vida Universitaria. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/996

García de Fanelli, A. (2022). Políticas para promover el acceso con equidad en la educación superior latinoamericana. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380345

González, A. y Pérez, N. (20 de enero de 2022). Expertos advierten que cambios en la PAES no disminuirán desigualdades del sistema escolar. Bio Bio Chile. https://www.biobiochile.cl/especial/admision-2022/noticias/2022/01/20/expertos-advierten-que-cambios-en-la-paes-no-disminuiran-desigualdades-del-sistema-escolar.shtml

González, A. y Dupriez, V. (2017). Acceso a las universidades selectivas en Chile: ¿pueden las estrategias institucionales de los establecimientos secundarios atenuar el peso del capital cultural? Revista Complutense de Educación, 28 (3), 959-978. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.51492

Larroucau, T., Ríos, I. y Mizala, A. (2015). Efecto de la incorporación del ranking de notas en el proceso de admisión a las universidades chilenas. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 52(1), 95–118. doi: https://doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.8

Maldonado Cortez, E. y Valenzuela Araya, A. (2021). Estrategias de acompañamiento estudiantil en el tránsito a la vida universitaria: la experiencia del Programa Propedéutico UV-UNESCO de la Universidad de Valparaíso, Chile. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/3373

Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2017). Resultados Encuesta CASEN: Educación. http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2017

Ministerio de Educación. (2019). ¿Qué sabemos sobre admisión a la educación superior? Una revisión para implementación del nuevo Sistema de Acceso en Chile. Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2019/06/Libro-Ed.Superior_FINAL.pdf

Ministerio de Educación. (2021). La nueva aplicación de invierno. Octubre 2021. Acceso Educación Superior. https://acceso.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/10/PDT-invierno.pdf

Ministerio de Educación. (2022). Mineduc presenta la nueva Prueba de Acceso a la Educación Superior (PAES) que reemplaza definitivamente a la PSU. Ministerio de Educación. https://www.mineduc.cl/prueba-de-acceso-a-la-educacion-superior-paes/

Moncada, J. S. (2008). La Universidad: un acercamiento histórico-filosófico. Ideas y valores, 137, 131-148. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-00622008000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Pearson. (2013). Informe Final Evaluación de la PSU Chile. Resumen Ejecutivo. https://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2013/01/201301311058200.chilepsu-resumen_ejecutivo.pdf

Rodríguez Garcés, C. R., Padilla-Fuentes, G. y Espinosa-Valenzuela, D. (2021). No todo es Prueba de Selección Universitaria: el ranking como vía de inclusión a la universidad en Chile. Sophia, 17 (2), e1026. doi: https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.1026

Subsecretaría de Educación Superior. (2020). Nuevo sistema de acceso a la Educación Superior. Ministerio de Educación Gobierno de Chile. https://educacionsuperior.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/49/2020/07/nuevo-sistema-de-acceso-a-la-educacion-superior3.pdf

Universidad de Chile, Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional. (2018). Proceso Admisión 2019: Normas y Aspectos importantes del Proceso de admisión 2019. https://psu.demre.cl/publicaciones/ 2019/2019-18-05-31-cruch-normas-proceso-p2019

Villena Olivares, N., Villegas Dianta, C. y Castillo-Paredes, A. (2022). Programas de acceso de pedagogía, ¿Una opción para estudiar Educación Física? Journal of Movement & Health, 19(1). doi: http://dx.doi.org/10.5027/jmh-Vol19-Issue1(2022)art132

Published

2022-06-24

How to Cite

Sánchez Lissen, E., & Sianes Bautista, A. (2022). Higher Education entrance in Chile. A fairer new system with more opportunities and more equity. Revista Española de Educación Comparada, (41), 281–292. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.33809

Issue

Section

DOCUMENTS

Most read articles by the same author(s)