Higher Education entrance in Chile. A fairer new system with more opportunities and more equity
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.33809Keywords:
Access to Higher Education, diversity, higher education, equity, flexibilityAbstract
Among considerations and changes that have been proposed in the Higher Education Act (Ley de Educación Superior 21.091) of Chile, which was promulgated in May 2018, the modification of the access’ system to Higher Education is suggested. This initiative will be implemented by the Subsecretary of Higher Education that, in coordination with other organisms and technical committees that belong to Chilean Ministry of Education and University of Chile, are gradually working on the whole process. Therefore, an intermediate period starts with new requirements that are summarised in the Transition Test (Prueba de Transición), followed by the new Test of Access to Higher Education (Prueba de Acceso a la Educación Superior). Its aim consists on applying a different method for university entrance with the purpose of not just evaluating the content knowledge, but also skills acquisition. Due to the offer of more opportunities for all university candidates, it is intended achieving higher levels of equity in this process that considers population’s diversity, trying to become a fairer model. With all of this, a more inclusive system of access to Higher Education is aimed.
Downloads
References
Bonnefoy Valdés, N. (2021). Evaluación de competencias en educación superior: conceptos, principios y agentes. Revista Educación, 45(2). doi: http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43444
Canal 24horas.cl. (19 de enero de 2022). PAES: Así es la nueva prueba de acceso a la educación superior I 24 Horas TVN Chile [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6jBcUwXvSTE
Canal Mineducchile. (18 de agosto de 2021). Nuevo sistema de Acceso a la Educación Superior [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=t9vOmA0wGZg
DEMRE. (2021). Documento Oficial Nº2. Oferta Definitiva de Carreras, Vacantes y Ponderaciones. Actualizada al jueves 18 de noviembre de 2021. Proceso Admisión 2022. https://demre.cl/publicaciones/2022/2022-21-09-16-oferta-carreras-vacantes-ponderaciones-p2022
DEMRE. (2022). Mineduc presenta la nueva Prueba de Acceso a la Educación Superior (PAES) que reemplaza definitivamente a la PSU. https://demre.cl/noticias/2022-01-18-mineduc-presenta-paes-reemplaza-psu
DEMRE. (s.f.a). Tablas de Conversión de Puntajes PDT a Nueva Escala PAES - Proceso de Admisión 2023. https://demre.cl/proceso-admision/factores-seleccion/tabla-conversion-puntajes-pdt-paes
DEMRE. (s.f.b). Universidades del Sistema de Acceso a la Admisión Universitaria. https://demre.cl/proceso-admision/universidades-participantes/universidades-sistema-acceso
Díaz Yánez, K. G., Ravest Tropa, J. A. y Queupil Quilamán, J. P. (2019). Brechas de género en los resultados de pruebas de selección universitaria en Chile. ¿Qué sucede en los extremos superior e inferior de la distribución de puntajes? Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 56(1), 1–19. doi: https://doi.org/10.7764/10.7764/PEL.56.1.2019.5
Emol TV. (21 de enero de 2022). Vargas y nuevo Mineduc: "Tendrá un trabajo realmente descomunal en las brechas de los aprendizajes". [Archivo de vídeo]. Emol TV. https://tv.emol.com/detail/20220120115624816/vargas-y-nuevo-mineduc-tendra-un-trabajo-realmente-descomunal-en-las-brechas-de-los-aprendizajes
Figueroa, L., Maillard, B., Veliz, N., Toledo, S., Andaur, C., Quezada, S., y González, M. (2016). Programas propedéuticos: Equidad, Calidad e Inclusión a la Vida Universitaria. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/996
García de Fanelli, A. (2022). Políticas para promover el acceso con equidad en la educación superior latinoamericana. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380345
González, A. y Pérez, N. (20 de enero de 2022). Expertos advierten que cambios en la PAES no disminuirán desigualdades del sistema escolar. Bio Bio Chile. https://www.biobiochile.cl/especial/admision-2022/noticias/2022/01/20/expertos-advierten-que-cambios-en-la-paes-no-disminuiran-desigualdades-del-sistema-escolar.shtml
González, A. y Dupriez, V. (2017). Acceso a las universidades selectivas en Chile: ¿pueden las estrategias institucionales de los establecimientos secundarios atenuar el peso del capital cultural? Revista Complutense de Educación, 28 (3), 959-978. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.51492
Larroucau, T., Ríos, I. y Mizala, A. (2015). Efecto de la incorporación del ranking de notas en el proceso de admisión a las universidades chilenas. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 52(1), 95–118. doi: https://doi.org/10.7764/PEL.52.1.2015.8
Maldonado Cortez, E. y Valenzuela Araya, A. (2021). Estrategias de acompañamiento estudiantil en el tránsito a la vida universitaria: la experiencia del Programa Propedéutico UV-UNESCO de la Universidad de Valparaíso, Chile. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/3373
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2017). Resultados Encuesta CASEN: Educación. http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2017
Ministerio de Educación. (2019). ¿Qué sabemos sobre admisión a la educación superior? Una revisión para implementación del nuevo Sistema de Acceso en Chile. Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2019/06/Libro-Ed.Superior_FINAL.pdf
Ministerio de Educación. (2021). La nueva aplicación de invierno. Octubre 2021. Acceso Educación Superior. https://acceso.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/10/PDT-invierno.pdf
Ministerio de Educación. (2022). Mineduc presenta la nueva Prueba de Acceso a la Educación Superior (PAES) que reemplaza definitivamente a la PSU. Ministerio de Educación. https://www.mineduc.cl/prueba-de-acceso-a-la-educacion-superior-paes/
Moncada, J. S. (2008). La Universidad: un acercamiento histórico-filosófico. Ideas y valores, 137, 131-148. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-00622008000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Pearson. (2013). Informe Final Evaluación de la PSU Chile. Resumen Ejecutivo. https://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2013/01/201301311058200.chilepsu-resumen_ejecutivo.pdf
Rodríguez Garcés, C. R., Padilla-Fuentes, G. y Espinosa-Valenzuela, D. (2021). No todo es Prueba de Selección Universitaria: el ranking como vía de inclusión a la universidad en Chile. Sophia, 17 (2), e1026. doi: https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.1026
Subsecretaría de Educación Superior. (2020). Nuevo sistema de acceso a la Educación Superior. Ministerio de Educación Gobierno de Chile. https://educacionsuperior.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/49/2020/07/nuevo-sistema-de-acceso-a-la-educacion-superior3.pdf
Universidad de Chile, Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional. (2018). Proceso Admisión 2019: Normas y Aspectos importantes del Proceso de admisión 2019. https://psu.demre.cl/publicaciones/ 2019/2019-18-05-31-cruch-normas-proceso-p2019
Villena Olivares, N., Villegas Dianta, C. y Castillo-Paredes, A. (2022). Programas de acceso de pedagogía, ¿Una opción para estudiar Educación Física? Journal of Movement & Health, 19(1). doi: http://dx.doi.org/10.5027/jmh-Vol19-Issue1(2022)art132
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.