The European University: between Bologna and the Agenda 2020
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.26179Keywords:
University, Europe, Bologna process, agenda 2020Abstract
Born as a meeting place for intellectuals and those who aspired to be, the confrontation between the humanist conception of the university, rooted in knowledge, and pragmatic, linked to social demand, has meant that, since its origins, the university has been in constant transformation in order to respond to the needs that social reality has claimed. In a context of global economic crisis, the European university model opted for training aimed primarily at access to the labor market, making the declaration of Bologna and the European Higher Education Area the response of a large group of European countries that are committed to building quality, diversity and competitiveness training. However, the adaptation to the common requirements did not resolve the crisis, the European Commission having to establish supranational objectives (Agenda 2020) that will ensure the increase in the rate of young people with higher degrees. Through the comparative method, the progress and status of the fulfillment of said strategic objective for 2020 at the level of the European Union and the participating countries are analyzed, taking into account the reality of the Spanish state in detail. The results reflect that, considering the 2018 data and the progressive growth achieved, the rate of graduates in the European Union will exceed the value stipulated in the 2020 Agenda, with countries that exceed or match the specific objectives set and others that do not. The data in Spain do not ensure the achievement of the specific objective, it being significant that there is a higher rate of women and universities graduates from northern Spain, together with the community of Madrid. In conclusion, underline the need to consider other aspects besides the rate of graduates in Higher Education if a smart, sustainable and inclusive European economy is to be achieved.
Downloads
References
Ariño, A. (2009). La dimensión social y la innovación en el Espacio Europeo de Educación Superior. @tic. Revista d'innovació educativa, 2, 2-9.
Ariño, A. (2014). La dimensión social en la educación superior. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 7(1), 17-41.
Arriazu, R. & Solari, M. (2016). El papel de la educación en la Estrategia Europa 2020: una aproximación crítica. Revista de Sociología de la Educación – RASE, 9(1), 150-162.
Bayen, M. (1978). Historia de las Universidades. Barcelona: Oikos-Tau.
Berube, M. (2007). What’s Liberal about the Liberal Arts? New York: W.W. Norton.
Caro, C., Ahedo, J. & Esteban, F. (2018). La propuesta de educación moral de Kohlberg y su legado en la universidad: actualidad y prospectiva. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 85-100. doi: https://doi.org/10.22550/REP76‑1‑2018‑04
Cobban, A.B. (1975). The Medieval Universities: Their development and Organization. London: Barnes & Noble.
Collini, S. (2012). What are universities for? London: Penguin Group.
Comisión Europea (2010). EUROPA 2020. Una Estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Recuperado de https://n9.cl/dq2wn
Comisión Europea (2019). The European Semester in your country. Recuperado de https://n9.cl/s3n0
Cortina, A. (2003). La universidad desde una perspectiva ética. En F. J. Peña (Coord.), Ética para la sociedad civil (pp. 39-65). Valladolid: Publicaciones de la Universidad de Valladolid.
Derrida, J. (2002). La universidad sin condición. Madrid: Mínima Trotta.
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). (2019). Estructura del EEES. Recuperado de http://www.eees.es/es/eees
Esteban, F. (2010). Quo Vadis, formación universitaria. Revista Española de Pedagogía, 68(247), 461-477.
Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Barcelona: Herder.
Esteban, F. & Hogan, P. (2017). El corazón del asunto: revisando cuestiones éticas en la educación superior. Bordón, 69(4), 11-15. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690401
Esteban F. & Martínez, M. (2012). ¿Son universidades todas las universidades? Ña universidad como comunidad ética. Bordón, 64(3), 77-92.
Esteban, F. & Planella, J. (2019). La universitat i els viatges (que potser cal fer). Educació i història: Revista d'història de l'educació, 33, 151-175.
Esteban, F. & Román, B. (2016). ¿Quo vadis, universidad? Barcelona: editorial UOC.
Esteban, F., Mellen, T. & Buxarrais, M.R. (2014). Concepciones del profesorado universitario sobre la formación ética y ciudadana en el Espacio Europeo de Educación Superior: un estudio de caso. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3), 22-32. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1778
Eurostat (2019). Base de datos. Estadísticas regionales de educación. Recuperado de https://ec.europa.eu/eurostat/data/database
Freitag, M. (2004). El naufragio de la universidad y otros ensayos de epistemología política. Barcelona: Ediciones Pomares.
Garzón, F.A. (2017). El aprendizaje basado en problemas. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 8-23. doi: http://dx.doi.org/10.18359/reds.2897
Gibbs, P. (2001). Higher Education as a Market: a problem or solution? Studies in Higher Education, 26(1), 85-94.
González, V.M. & de los Ríos, S. (2010). Estrategia 2020: mujer, educación y empleo. CLM Economía, 17, 231-261.
Kant, I. (1999). La contienda entre las facultades de filosofía y teología. Madrid: Trotta.
Kerr, C. (2001). The uses of the University. Cambridge: Harvard University Press.
Kiss, E. & Euben, P. (2010). Debating moral education. Rethinking the Role of the Modern University. Durham: Duke University Press.
Laredo, P. (2007) Revisiting the third mission of universities: Toward a renewed categorization of university activities? Higher Education Policy, 20(4), 441-456.
Llovet, J. (2011). Adèu universitat. L’eclipsi de les Humanitats. Barcelona: Galàxia Gutemberg.
López Jiménez, D. (2015). Nuevas perspectivas para enseñanza de las ciencias jurídicas: a propósito de Bolonia. Meritum, 10(2), 105-128.
Marcovicht, J. (2002). La universidad (im)posible. Madrid: Cambridge/OEI.
Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro.
Martínez, M. & Esteban, F. (2005). Una propuesta de formación ciudadana para el EEES. Revista Española de Pedagogía, 63(230), 63-84.
Matía, N. (2015). Estrategia Europa 2020. La estrategia europea para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Derecho y Cambio Social, 41(12), 1-17.
Michavila, F. (2011). Bolonia en crisis. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 15-27.
Michavila, F, Ripollés, M. y Esteve, F. (2011). El día después de Bolonia. Madrid: Tecnos.
Michavila, F., Martínez, J.M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F.J. y Cruz-Benito, J. (2018). Empleabilidad de los titulados universitarios en España. Proyecto OEEU. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(1), 21-39. doi: http://dx.doi.org/10.14201/eks20171821932
Newman, J. (2008). Service learning as an expression of Ethics. New Directions for Higher Education, 142(3), 17-25.
Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Buenos Aires: Katz Editores.
Oncina, F. (2008). Filosofía para la Universidad, filosofía contra la Universidad (de Kant a Nietzsche). Madrid: Dykinson.
Ortega y Gasset, J. (1930). La misión de la universidad. Madrid: Alianza Editorial.
Rábade, M.P. (1996). Las universidades en la Edad Media. Madrid: Arco Libros.
Reyes, A.E. (2015). Educación y formación en la Unión Europea: análisis del proceso de Bolonia, el Espacio Europeo de Educación Superior, la Estrategia Europa 2020 y el programa Erasmus+. Derecho y Cambio Social, 42(12), 1-23.
Rodríguez, R. (2018). Dos décadas del proceso de Bolonia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 7-14.
Rothblatt, S. & Wittrock, B. (Eds.). (1996). La universidad europea y americana desde 1800. Barcelona: Ediciones Pomares Corredor.
Rüegg, W. (1994). Temas. En W. Rüegg (Ed.), Historia de la Universidad en Europa. Las universidades en la Edad Media (pp. 3-38). Bilbao: Editorial de la Universidad del País Vasco.
Ruiz-Arriola, C. (2000). Tradición, universidad y virtud. Filosofía de la Educación Superior en Alasdair MacIntyre. Pamplona: EUNSA.
Scott, J. (2006). The Mission of the University: Medieval to Postmodern transformations. The Journal of Higher Education, 77(1), 1-39.
UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción, y Marco de Acción Prioritaria para el Cambio y el Desarrollo de la Educación Superior. Documento aprobado por la Conferencia Mundial sobre Educación Superior el 9 de Octubre de 1998. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.