Comparative study of the historical development of Psychopedagogy in Cuba and Chile

Authors

  • Rodrigo Alberto Espinoza Vásquez Universidad Santo Tomás. Universidad Central de Chile. Centro de Estudios Psicopedagógicos Tremün http://orcid.org/0000-0002-8743-1908
  • Emilio Alberto Ortiz Torres Universidad de Holguín, Cuba.

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22410

Keywords:

Psychopedagogy, pedagogy, psychology, Cuba, Chile

Abstract

Psychopedagogy is an interdisciplinary science with great growth in Latin American countries, but there are few studies that address its historical evolution, according to its peculiarities. The objective of this article was to carry out a comparative study of the historical development of the Psychopedagogy between Chile and Cuba, two Latin American nations that share a peculiar past and presentto determinate coincidences and differences. The historical background, institutionalization and national contributions wereselected as indicators, which allowed showing the similarities and differences according to the historical, economic, cultural and political development peculiar to each country, with a previous evolution of Psychology and Pedagogy. , as basal sciences, from the influences of foreign conceptions deeply rooted in the educational field, but with a creative, contextualized and successful work of professionals in Psychopedagogy, adapting them to the historical needs of each country and achieving the solution of educational problems and at the same time enrich this science. Psychopedagogy has a certain maturity as an interdisciplinary science in full development in the current conditions of Cuba and Chile.

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Author Biographies

Rodrigo Alberto Espinoza Vásquez, Universidad Santo Tomás. Universidad Central de Chile. Centro de Estudios Psicopedagógicos Tremün

Licenciado en Educación y Profesor de Educación Diferencial, Universidad de Playa Ancha, Chile.
Psicopedagogo, Instituto Profesional Los Leones, Chile.
Magister en Gestión y Liderazgo Educativo, Universidad Central de Chile, Chile.
Universidad Central de Chile.

Correo electrónico: rodrigo.espinozav@ucentral.cl, respinoza.psicopedagogia@gmail.com Teléfono: 56952035835


Investigador en el área de la Psicopedagogía chilena, relevando el carácter histórico de ésta y proponiendo nuevas miradas en el ámbito evaluativo, cuyos fundamentos se basan en la mediación que se realiza entre evaluador y evaluado. Ha publicado artículos que van en la línea de lo descrito: Antecedentes históricos en el desarrollo de la Psicopedagogía en Chile (Pilquén, 2018), La evaluación psicopedagógica mediada como estrategia de diagnóstico vinculante (Pilquén, 2017), Entre la escolarización y el sentido de educar en Psicopedagogía: una reflexión (GESTEDU, 2016), Apuntes metodológicos en el desarrollo de evaluaciones diferenciadas (IEYA, 2016)

Emilio Alberto Ortiz Torres, Universidad de Holguín, Cuba.

Licenciado en Psicología. Universidad Central de Las Villas, Cuba. Doctor en Ciencias Psicológicas. Universidad Central de Las Villas, Cuba. Universidad de Holguín, Cuba.

Correo electrónico: eortiz@uho.edu.cu Teléfono: 53 24 481217


Profesor investigador de Psicología de la Universidad de Holguín, Cuba. Sus investigaciones se centran en las áreas de Psicología, Psicopedagogía, Psicodidáctica e Investigación Educativa. Cuenta con una vasta experiencia académica y destacan entre sus publicaciones: Las investigaciones sobre los estilos de aprendizaje y sus modelos explicativos (Journal of Learning Styles, 2009), La profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque interdisciplinar con la Psicología (Rev. Iberoamericana de Educación, 2011), Un modelo de personalidad para la formación de valores en la educación superior (2015), Una comprensión epistemológica de la Psicopedagogía (C. Moebio, 2014), entre muchas otras.

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Published

2018-12-29

How to Cite

Espinoza Vásquez, R. A., & Ortiz Torres, E. A. (2018). Comparative study of the historical development of Psychopedagogy in Cuba and Chile. Revista Española De Educación Comparada, (32), 33–51. https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22410

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH

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