Comparing Early Childhood Education and Care from a Rights-based Approach

Authors

  • Ana Ancheta Arrabal Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14783

Keywords:

Early Childhood Education and Care, Rights-Based Approach, Equality

Abstract

This paper pretends to examine how the equal right to quality education and care in the phase of early childhood is developed in different policies, particularly within the processes for the inclusion of children in situations of social risk and exclusion in the European systems of Early Childhood Education and Care (ECEC). Extracted from the findings of the author’s PhD, the following pages include some of the main characteristics, as well as the outcomes and the conclusions of the study, which are briefly described, comprising the structure of a comparison on the ECEC policies between three representative countries in Europe. The work attended to the previous studies on early childhood describing ECEC throughout western European societies, to analyse their impact in equity of opportunity considering ECEC as the long life learning base, and discussing its implications for the inter-generational exclusion, in searching policy recommendations to enhance ECEC and child well-being. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Ancheta Arrabal, Universidad de Valencia

Pedagoga Infantil vinculada desde 2005 al Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la Universidad de Valencia donde actualmente desarrolla las funciones propias con carácter docente e investigador como Profesora Ayudante Doctor. Maestra de Educación Infantil por la Universidad de Alicante en 2001, Licenciada en Pedagogía en 2004 por la Universidad de Valencia, logrando el primer premio de carrera universitaria en su promoción académica y el segundo premio nacional. Tras desarrollar una beca FPI en mencionado departamento se doctora con Mención Europea en “Estudios Políticos y Sociales de la Educación” por la Universidad de Valencia especializada en Educación y Atención de la Primera Infancia (EAPI) desde 2010, obteniendo el Premio Extraordinario de Doctorado de la Facultad de Filosofía y Ciencia de la Educación de la Universidad de Valencia en 2012 y el Premio Pedro Roselló a la mejor tesis doctoral de la Sociedad Española de Educación Comparada en su 5ª convocatoria en 2012.

Downloads

How to Cite

Ancheta Arrabal, A. (2015). Comparing Early Childhood Education and Care from a Rights-based Approach. Revista Española de Educación Comparada, (25), 47–63. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14783