Schooling in schools supported with public funds: an autonomic comparative
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.43.2023.33327Keywords:
right to education, equal opportunities, school choice, access to education, compulsory education, segregationAbstract
During the eighties, the public founded schools system was stablished in Spain with the objective of making the article 27 of the Spanish Constitution effective, combining in some ways, the universalization of education and the freedom of center choice. However, forty years after its implementation, it is necessary to review the contribution of the public founded system to the balanced schooling of students and, therefore, to the educational equity. To this end, it is conducted a bibliographic analysis that enables to isolate six parameters that may contribute to explain the school segregation between networks. Among this, five categories with official date available are selected to carry out a compared diagnosis at the Autonomous Communities level. Important gaps in access to centers supported with public funds are confirmed. In addition, the segregation of pupils based on their migrant status, the degree of rurality, the specific needs of educational support, the religious option and, especially, the socioeconomic and cultural level of the families is confirmed. Based on the results, it is exposed the need to conduct a diagnose at a regional level taking into account the different factors to build upon the decision making. Finally, a series of reforms that may need to be implement in the near future are exposed, as the demographic fall and the depopulation may exacerbate the difference between networks.
Downloads
References
Alegre, M. A. (2017). Políticas de elección y asignación de colegio: ¿qué efectos tienen sobre la segregación escolar? Fundació Jaume Bofill i Ivàlua.
Alegre, M. A., Benito, R., y González, I. (2008). Procesos de segregación y polarización escolar: La incidencia de las políticas de zonificación escolar. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 12(2), 1-26.
Alegre, M.A., (2010). Casi-mercados, segregación escolar y desigualdad educativa: una trilogía con final abierto. Educação & Sociedade 31(113), 1157-1178. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400006
Ammermueller, A., y Pischke, J.S. (2009). Peer Effects in European Primary Schools: Evidence from the Progress in International Reading Literacy Study. Journal of Labor Economics 27(3), 315-348. https://doi.org/10.1086/603650
Ball, S. (2003). Class strategies and the education market. The middle classes and social advantages. Londres: Routledge Falmer. https://doi.org/10.4324/9780203218952
Bellei, C. (2016). Dificultades y resistencias de una reforma para des-mercantilizar la educación. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 9(2), 232-247.
Bonal, X, (2002). El balance público-privado el sistema de enseñanza español: evolución y efectos sobre las desigualdades educativas. Educar 29, 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.323
Bonal, X., y Cuevas, J. (2019) Combatre la seregació escolar de l´amenaça a l´oportunitat. Fundació Jaume Bofill.
Bonal, X., y Zancajo, A. (2018). School Segregation in the Spanish Quasimarket Education System: Local Dynamics and Policy Absences. En Understanding school segregation. Patterns, causes and consequences of spatial inequalities in education. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781350033542.ch-010
Bonal, X., y Zancajo, A. (2020). Elección de Escuela, Movilidad y Segregación Escolar del Alumnado Vulnerable en Barcelona. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 197-218. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.008
Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2005). Financiación y desigualdades en el sistema educativo y de formación profesional en España. En Navarro, V. (Dir.), La situación social en España (pp. 337-383). Biblioteca Nueva.
Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2007). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-200. Revista de Economía Pública, 183 (4), 33-66.
Calero, J., y Escardíbul, J.O. (2016). Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen extranjero en España. Un análisis basado en PISA-2012. Estudios de economía aplicada, 34 (2), 413-438.
Calero, J., y Waisgrais, S. (2009). Factores de desigualdad en la educación española. Una aproximación a través de las evaluaciones PISA. Papeles de Economía Española, 119, 86-99.
Cabellero, A., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J. (2016). Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista latinoamericana de Educación comparada, 7(9), 39-56.
Dale, R. (2010). Early school leaving. Lessons from reserarch for policy makers. NESE
Draoui, B., Delgado, M., Callado, R., y Ruiz, D. (2016). Composición escolar y expectativas del alumnado por origen y etnia: una aproximación a la segregación escolar extraoficial. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 9(1), 59-77.
Dupriez, V., Dumay, X., y Vause, A., (2008). How do school systems manage pupils’ heterogeneity? Comparative Education Review 52(2), 245-273. https://doi.org/10.1086/528764
Duru-Bellat, M., y Suchaut, B. (2005). Organisation and Context, Efficiency and Equity of Educational Systems: what PISA tells us? European Educational Research Journal, 4 (3), 181-194. https://doi.org/10.2304/eerj.2005.4.3.3
Fernández-Llera, R. y Muñiz, M. A. (2012). Colegios concertados y selección de escuela en España: un círculo vicioso. Presupuesto y gasto público, 67, 97-118.
Goenechea C.(2016). La escuela pública de la España Multicultural: de privilegios y muros invisibles. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: RIFOP, (85), 111-119.
Gortazar, L., y Taberner, P. A. (2020). La Incidencia del Programa Bilingüe en la Segregación Escolar por Origen Socioeconómico en la Comunidad Autónoma de Madrid: Evidencia a partir de PISA. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 219-239. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.009
Gurrutxaga, A. y Unceta, A., (2010). La función distributiva de la educación: un análisis aplicado al País Vasco. Política y Sociedad, 47(2), 103-120.
Haz, F. y Gutiérrez, M. (2019). Riesgo de exclusión de la población gitana en España e intervención social. Murcia: Observatorio de la Exclusión Social de la Universidad de Murcia.
INE. (2017). Encuesta de financiación y gastos de la enseñanza privada.
Jenkins, S. P., Micklewright, J., & Schnepf, S. V. (2008). Social segregation in secondary schools: how does England compare with other countries?. Oxford Review of Education, 34 (1), 21-37. https://doi.org/10.1080/03054980701542039
Jiménez-Delgado, M., Jareño-Ruiz, D., & El-Habib Draoui, B. (2016). La expansión de la educación infantil en España: entre la igualdad de oportunidades y la segregación. Revista Iberoamericana De Educación, 72, 19-44. https://doi.org/10.35362/rie72034.
Karsten, S. (2010). School Segregatiom. En OECD, Equal Opportunities? The Labour Market Integration of the Children of Immigrants (pp. 193-206). OECD. https://doi.org/10.1787/9789264086395-en
López-Rupérez, F., García, I. y Expósito, E. (2018), Eficacia, eficiencia y equidad educativas en las Comunidades Autónomas. Financiación pública y políticas de mejora. Cátedra de Políticas Educativas.
Madaria B., y Vila, L. (2020). Segregaciones Escolares y Desigualdad de Oportunidades Educativas del Alumnado Extranjero en València. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 269-299. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.011
Mancebón, M. J., y Pérez-Ximénez, D., (2007). Conciertos educativos y selección académica y social del alumnado. Hacienda Pública Española, 180 (1), 77-106.
Mancebón, M. J., y Pérez-Ximénez, D., (2010). Una valoración del grado de segregación socioeconómica existente en el sistema educativo español. Un análisis por comunidades autónomas a partir de PISA 2006. Regional and Sectoral Economic Studies, 10(3), 129-148.
Martínez, J.S. (2017). La equidad y la educación. Catarata.
MEFP (2021a), Datos y cifras. Curso escolar 2021-2022. Secretaría General Técnica.
MEFP. (2021b). Las cifras de la educación en España. Secretaría General Técnica.
Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2017). Segregación social en las escuelas públicas y privadas en América Latina. Educação & Sociedade, 38(140), 727-750. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017167714
Murillo, J., Belavi, G., y Pinilla, L. (2018). Segregación escolar público-privada en España. Papers: revista de sociología, 103(3), 307-337. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2392
Murillo, J., y Martínez, C., (2018). Magnitud de la Segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 11(1), 37-58. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129
OCDE. (2010). Equity in Student Achievement across OECD Countries: An Investigation of the Role of Policies. OCDE. https://doi.org/10.1787/223056645650
OCDE. (2013). Equidad y calidad de la educación: ¿Cómo apoyar a estudiantes y escuelas en desventaja? París: OCDE. https://doi.org/10.1787/9789264130852-en
Opdenakker, M. C., y Van Damme. J., (2001). Relationship between school composition and characteristics of school process and their effect on mathematics achievement. British Educational Research Journal, 27(4), 407-432. https://doi.org/10.1080/01411920120071434
Paasche, E., y Fangen, K. (2011). Ethnic School Segregation: Effects and Policies. Eumargins.
Perelman, S., y Santín, D., (2011). Measuring Educational Efficiency at Student Level with Parametric Stochastic Distance Functions: an Application to Spanish PISA Results. Education Economics, 19(1), 29-49. https://doi.org/10.1080/09645290802470475
Pérez, F., L. Serrano, E. Uriel (dirs.), L. Hernández, S. Mollá, J. Pérez and Á. Soler (2018). Diferencias educativas regionales 2000-2016: Condicionantes y resultados. Fundación BBVA.
Poveda, D. (2003). La Segregación Étnica En Contexto: El Caso De La Educación En Vallecas—Puente De Vallecas. Education Policy Analysis Archives, 11(49). https://doi.org/10.14507/epaa.v11n49.2003
Rey, F. (2020). Segregación escolar en España. Marco teórico desde un enfoque de derechos fundamentales y principales ámbitos: socioeconómico, discapacidad, etnia y género. Marcial Pons.
Rossetti, M. (2014). La segregación escolar como un elemento clave en la reproducción de la desigualdad. Publicación de las Naciones Unidas.
Salinas, J., y Santín, D., (2012). Selección escolar y efectos de la inmigración sobre los resultados académicos españoles en PISA 2006. Revista de Educación, 358, 382-405.
Santiago, C. (2012). Segregación escolar del alumnado gitano en España. Amira y Fundación Mario Maya.
Save the Children. (2019a). Mézclate conmigo. Save the Children.
Sicilia, G. y Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: comparación regional a partir de PISA 2015. Fundación Ramón Areces.
Tarabini, A., Jacovkis, J., y Montes, A. (2017). Los factores de la exclusión educativa en España: mecanismo, perfiles y espacios de intervención. UNICEF.
Tarabini, A., Montes, A., y Parcerisa, L. (2018). Les aliances Magnet: innovació per combatre la segregació escolar. Fundació Jaume Bofill.
Thieme, C., y Treviño, E. (2013). School choice and market imperfections: Evidence from Chile. Education and Urban Society, 45(6), 635-657. https://doi.org/10.1177/0013124511413387
Unterhalter, E. (2019). The many meanings of quality education: politics of targets and indicators in SDG 4. Global Policy, 10, 39-51. https://doi.org/10.1111/1758-5899.12591
Urquizu, I., (2008), La selección de escuela en España, RASE Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1 (2), 70-89.
Valenzuela, J. P., Bellei, C., y de los Ríos, D. (2010). Segregación escolar en Chile. Fin de ciclo, 209-229.
Valiente, O. (2008). ¿A qué juego la concertada? La segregación escolar del alumnado extranjero en Cataluña (2001-06). Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-23.
Van Zanten, A., (2007). Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia. Revista de Antropología Social, 16, 245-278.
Villarroya, A. (2003). La financiación pública de la enseñanza privada no universitaria en España, Revista de Educación, 330, 187-204.
Villarroya, A., y Escardíbul. J. (2008). Políticas públicas y posibilidades efectivas de elección de centro en la enseñanza no universitaria en España, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 12(2), 1-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.