Equality, quality and confidence among the challenges of the French Educational Reform: the Loi n° 2019-791 du 26 juillet 2019 pour une école de la confiance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.26208

Keywords:

Act, France, confidence, education, equal opportunity

Abstract

With both the promulgation and enactment of the Loi nº 2019-791 du 26 juillet 2019 pour une école de la confiance, a new period of normative changes has begun in France. These changes concern the organisation, structure and even certain principles the French educational system has been erected with. In the name of confidence some measures have been purposed, some of them of great magnitude, with the main purpose of guaranteeing equal opportunities for the student body of this country. In order to do that, there have been expounded, among others, initiatives focused on the extension of school attendance, diversity outreach, teacher training, institutional innovations by creating new organisms and evaluation measurements in support of educational quality. From an international and comparative perspective, the analysis of this act generates great interest, on the one hand, because of the contents it tackles and, on the other hand, because of the role France has played as a laboratory and enterprising country in educational issues throughout history. This circumstance turns it into referent of other countries in southern Europe, Africa and even Asia, which influence in their educational systems is indubitable.

Without losing sight of the magnitude of this reform and its relevance, this brief analysis recognises its significance and the remarkable impact that is generating, both inside and outside of the country. Probably, from now on, there will not be just a few papers that highlight the scope of its proposals and its possible consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Encarnación Sánchez Lissen, Universidad de Sevilla (US)

Profesora Titular de Universidad

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

Dpto. Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social

Alicia Sianes Bautista, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Dra. Educación, Dpto. Historia de la Educación y Educación Comparada por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Profesora de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) y Pedagoga en Ábaco Centro de Psicología Infantil (Alcalá de Guadaíra, Sevilla).

References

Ayuso, S. (2018, marzo 27). Francia baja de seis a tres años la edad para ir a la escuela. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/03/27/mamas_papas/1522166872_900295.html

Bassets, M. (2019, febrero 15). Francia rebaja de los 6 a los 3 años el inicio de la escolaridad obligatoria. El País. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2019/02/14/actualidad/1550164551_984058.html

Bayarte, P. (2019, septiembre 2). Comienza la escolarización infantil obligatoria a los tres años en Francia. RFI. Recuperado de http://www.rfi.fr/es/francia/20190902-comienza-la-escolarizacion-infantil-obligatoria-los-tres-anos-en-francia

Camps, V. (1994). La igualdad y la libertad, En A. Valcárcel, (Comp.) El concepto de igualdad (pp. 17-28), Madrid: Fundación Pablo Iglesias.

Carabaña, J. (2019). Una consideración melancólica de la tasa de ninis, en Fundación Europea Sociedad y Educación y Fundación Ramón Areces, Indicadores comentados sobre el estado del sistema educativo español. 2019. (pp.159-165). Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Direction de l'évaluation, de la prospective et de la performance. (2019). Repères et références statistiques sur les enseignements, la formation, la rechercheet l’insertion. Recuperado de https://cache.media.education.gouv.fr/file/2019/51/6/depp-rers-2019_1162516.pdf

European Commission/EACEA/Eurydice. (2018). Compulsory Education in Europe – 2018/19. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Recuperado de http://www.eurydice.si/publikacije/Compulsory-education-in-Europe-2018-19-EN.pdf?_t=1554831624

García Garrido, J.L. (2013). Sistemas educativos de hoy. 5ª edición. Madrid: Ediciones Académicas.

García Ruiz, M. J. (2019, marzo 27). Culturas escolares de tres "países laboratorio". [Archivo de video]. Recuperado de https://canal.uned.es/video/5c9b7f4aa3eeb03d678c9f0c

Sanmartín, O. (2018, marzo 28). ¿Se debe obligar a los niños de tres años a ir a clase como en Francia? El mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/papel/historias/2018/03/28/5aba860c268e3e1b1d8b4626.html

Zagdoun, B. (2018, agosto 29). Rentrée 2019: les enfants de 3 ans sont-ils obligés de rester à l'école toute la journée avec la nouvelle loi? Franceinfo. Recuperado de https://www.francetvinfo.fr/societe/education/refondation-de-l-ecole/rentree-2019-les-enfants-de-3-ans-sont-ils-obliges-de-rester-a-l-ecole-toute-la-journee-avec-la-nouvelle-loi_3595129.html

Published

2019-12-20

How to Cite

Sánchez Lissen, E., & Sianes Bautista, A. (2019). Equality, quality and confidence among the challenges of the French Educational Reform: the Loi n° 2019-791 du 26 juillet 2019 pour une école de la confiance. Revista Española de Educación Comparada, (35), 213–222. https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.26208

Most read articles by the same author(s)