From teacher training in Spain to educational practice in Senegal: An international cooperation project based on service learning for Pre-School and Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.39.2021.29393

Keywords:

teaching, project, international cooperation, pedagogical practice, learning

Abstract

An international cooperation project for Spanish university students is presented and analyzed, in which the formative methodology of service learning (SL) is combined with a stay in an emerging country. From the degrees of Early Childhood Education and Primary Education of the CEU Cardenal Herrera University, a pedagogical intervention was planned and executed in Djikesse (Senegal), specifically in the Antoni Gaudí Nursery and the Djikesse Primary School. Nine Senegalese teachers and their 290 students participated between both educational stages. For their part, from Spain, two professors and eight students from the aforementioned university were involved. These future teachers had the opportunity to complete their training with this experience. The results show various benefits through the project, both for the visiting and for the host educational communities. Regarding the service part or impact on Senegal, highlights the promotion of active learning methodologies, making teachers aware of the importance of experimentation and observation, as well as promoting global and meaningful learning, in addition to advance in their conception of the game and its role in learning. As a weakness, the difficulties with cooperative processes, due to lack of space and resources, can be mentioned. Regarding learning, after the project self-evaluation by the university participants, it is concluded that a greater involvement of the students in the planning phase, and especially in the evaluation aspects, would have been necessary. However, this experience has managed to link theory with practice and its benefits are considerable, among others, awareness of the fundamental value of education as an instrument to combat poverty and social exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío López-García-Torres, Universidad CEU Cardenal Herrera

Licenciada en Psicología y doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. Es profesora del Área de Psicología Evolutiva y de la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad CEU Cardenal Herrera (CEU Universities). Colaboradora del Grupo de Investigación TALIS y autora de diversos artículos publicados en revistas científicas, contribuciones a congresos de ámbito nacional e internacional y capítulos de libro.

Elia Saneleuterio, Universitat de València

Doctora Europea en Literatura Española, licenciada en Filología Hispánica, maestra en Educación Infantil y máster en Investigación en Didácticas Específicas. Es profesora de Magisterio en el Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de València. Directora del Grupo de Investigación TALIS y autora de numerosos capítulos de libro, artículos de investigación y monografías.

Nuria Andreu-Ato, Universidad CEU Cardenal Herrera

Licenciada en Pedagogía, experta en intervención logopédica y doctora por la Universidad CEU Cardenal Herrera (CEU Universities). Es profesora del Área de Psicología Evolutiva y de la Educación en el Departamento de Ciencias de la Educación de dicha universidad, en la que ha sido vicedecana de Educación en la sede de Elche. Es también autora de diversos artículos publicados en revistas científicas y contribuciones a congresos de ámbito nacional e internacional.

References

Actualidad CEU (2020a, 13 de enero). Formando a docentes en Senegal. https://medios.uchceu.es/actualidad-ceu/formando-a-docentes-en-senegal/

Actualidad CEU (2020b, 23 de enero). Más de 300 kilos de material docente para Senegal. https://medios.uchceu.es/actualidad-ceu/mas-de-300-kilos-de-material-docente-para-senegal/

Actualidad CEU (2020c, 10 de febrero). Cuando las sonrisas de los niños iluminan a los futuros maestros. https://medios.uchceu.es/actualidad-ceu/cuando-las-sonrisas-de-los-ninos-iluminan-a-los-futuros-maestros/

AlicanteHoy.es (2020, 13 de enero). Alumnos y profesores de Magisterio del CEU de Elche formarán a docentes en Senegal. http://alicantehoy.es/2020/01/13/alumnos-profesores-magisterio-del-ceu-elche-formaran-docentes-senegal/

Álvarez Castillo, J. L., Martínez Usarralde, M. J., González González, H., y Buenestado Fernández, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02

Battle, R. (2009). El servicio en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig Rovira (coord.), Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico (pp. 71-91). Graó.

Folgueiras, P., Gezuraga, M., y Aramburuzabala Higuera, P. (2019). Los procesos participativos en aprendizaje-servicio. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(3), 115-131. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7163599.pdf

García-Gutiérrez, J., y Corrales Gaitero, C. (2021). Supranacional higher education politics on the “third mission” of University: the case of service-learning. Revista Española de Educación Comparada, 37, 256-280. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535

Hernández, A. (2019). Movilidad y cooperación internacional en la formación de docentes indígenas interculturales. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 3(10), 59-76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7155144.pdf

Huarcaya, L., Aranda, R., y Atasi, G. (2005). La intervención de las universidades en los proyectos de cooperación al desarrollo formación del profesorado de educación especial en Cuzco. Tendencias Pedagógicas, 10, 61-106. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1407967.pdf

Información (2020a, 15 de enero). Alumnos y profesores de Magisterio del CEU formarán a docentes en Senegal. P. 28.

Información (2020b, 22 de enero). Alumnos y profesores del CEU recogen más de 300 kilos de material docente para Senegal. P. 37.

Información (2020c, 12 de febrero). Expedición del CEU a Senegal: Un proyecto educativo solidario. https://www.diarioinformacion.com/universidad/2020/02/12/expedicion-ceu-senegal-proyecto-educativo/2233722.html

Información (2020d, 26 de febrero). Estudiantes y profesores del CEU muestran las diferencias educativas entre España y Senegal. P. 35.

JRS (2019). Being with Refugees. Annual Report 2019. https://jrs.net/wp-content/uploads/2020/09/JRS-ANNUAL-REPORT-2019_Web.pdf

Lear, D., y Abbott, A. (2019). Aprendizaje-servicio y aprendizaje comunitario. En J. Muñoz Basols, E. Gironzetti y M. Lacorte (coords.), The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2 (pp. 477-490). Routledge.

López Herrerías, J. A. (2010). Educación de calidad y en competencias para la competitividad o para la cooperación. Revista Complutense de Educación, 21(1), 107-122.

Martín García, M. J., Rubio i Serrano, L., Batlle, R., y Puig Rovira, J. M. (2010). ¿Qué es aprendizaje servicio? En M. J. Martín García y L. Rubio i Serrano (coords.), Prácticas de ciudadanía: diez experiencias de aprendizaje servicio (pp. 15-24). Octaedro.

Mínguez-López, X., Olmos-Fontestad, N., y Alcantud-Díaz, M. (2017). Cuentos para cambiar la escuela. Un modelo de intervención. En A. S. Jiménez Hernández, J. D. Gutiérrez Sánchez, I. Reis dos Santos, J. J. Leiva Olivencia, C. Silva Sousa, M. I. Iglesias Villarán y D. De Micheli (coords.), Reconstruyendo un mundo con ojos de niñas: entre la pobreza y la educación (106-115). GEU.

Monzó, M., Rifà, J., y Rubio, L. (2018). Implementación y extensión del aprendizaje-servicio en las entidades de justicia global y cooperación internacional en la ciudad de Barcelona. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 127-140. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/27288

Onda Cero (2020). Alumnos y profesores de Magisterio del CEU inician un proyecto de cooperación en Senegal. https://www.ondacero.es/emisoras/comunidad-valenciana/elche/directo/alumnos-y-profesores-de-magisterio-del-ceu-inician-un-proyecto-de-cooperacion-en-senegal_202001145e1db1b70cf28446b0bf5643.html

Psifidou, I., y Ranieri, A. (2020). European cooperation in vocational education and training: towards a common ambition. Revista Española de Educación Comparada, 36, 32-53. https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.26879

Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rubio i Serrano, L. (2009). El aprendizaje en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig Rovira (coord.), Aprendizaje servicio (ApS): educación y compromiso cívico (pp. 91-106). Graó.

Serrano, L. R., Puig Rovira, J. M., García, X. M., y Rodríguez, J. P. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 111-126. http://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART6.pdf

Seye Djité, S., y Diakhate, M. (2019). Organización del sistema educativo senegalés. MLS Educational Research (MLSER), 3(1), 79-92. https://doi.org/https://doi.org/10.29314/mlser.v3i1.86

Tapia, M. N. (2008). Aprendizaje y servicio solidario. Ciudad Nueva.

Uruñuela, P. M. (2018). La metodología del aprendizaje-servicio: aprender mejorando el mundo. Narcea Ediciones.

Published

2021-06-27

How to Cite

López-García-Torres, R., Saneleuterio, E., & Andreu-Ato, N. (2021). From teacher training in Spain to educational practice in Senegal: An international cooperation project based on service learning for Pre-School and Primary Education. Revista Española de Educación Comparada, (39), 138–159. https://doi.org/10.5944/reec.39.2021.29393

Issue

Section

MONOGRAPHIC: Education in emerging countries: new educational laboratories of the 21st century?