Children's Right to Education and Social Background Inequalities in Central America

Authors

  • Miriam Lorente Rodríguez Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15047

Keywords:

Childhood, Right to Education, Capabilities, Social Background Inequalities, Central America

Abstract

In this paper, we embrace an understanding of Central American childhood and their right to education from the Human Rights and Capabilities approaches of Sen and Nussbaum and, as such, we start from the premise that children and adolescents are subjects of rights, childhood is a stage with its own identity-key in the development of people-, and education is a fundamental human right with this in mind we go into the establishment and study of several educational scenes in Central American countries and the impact of social background inequalities in the configuration of school careers. All this, in order to show a concrete panorama of the Central American region on its way to the real and effective implementation of the right to education from infancy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam Lorente Rodríguez, Universidad de Valencia

Personal Investigador en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la Universidad de Valencia durante cuatro años. Profesora en el Máster Oficial en Acción Social Educativa de dicha universidad. Se licencia en Pedagogía, realiza un Máster Oficial en Política, Gestión y Dirección de Organizaciones Educativas y se doctora en Educación, en enero de 2014 en la Universidad de Valencia con la máxima calificación y menciones “Cum Laude” y “Doctor Internacional”, obteniendo premios extraordinarios tanto de Licenciatura como de Máster. Las líneas de trabajo de investigación que desarrolla están relacionadas con los derechos de la infancia y su vinculación con el derecho a la educación en Latinoamérica, especialmente en Centroamérica desde el ámbito de la Educación Comparada; la relación entre la desigualdad de género, el subdesarrollo y la educación; la situación de la Educación Comparada en el ámbito nacional español tras la implementación del Espacio Europeo de Educación, su representación curricular y su impacto en la formación inicial de los profesionales de la Educación en España. 

Published

2016-06-20

How to Cite

Lorente Rodríguez, M. (2016). Children’s Right to Education and Social Background Inequalities in Central America. Revista Española de Educación Comparada, (27), 53–71. https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15047

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Education in today's Latin America