THE EUROPEAN PROJECT ECO. BREAKING DOWN BARRIERS TO ACCESS KNOWLEDGE

Authors

  • Sara Osuna Acedo UNED
  • Javier Gil Quintana UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.19037

Keywords:

Innovative education, technology applied to education, media education, open education.

Abstract

The European Project ECO (E-learning, Communication, Open-Data) seeks
to develop an educational model that is horizontal and bidirectional, portraying the new reality of the MOOC. On the basis of the principles of equity, social inclusion, accessibility, autonomy and openness, the empowerment of the students becomes real with this training proposal, breaking down the barriers of the digital scenario of the course in order to have an impact, through social media, on the social layer. Taking the educational momentum of the ECO MOOC’s, the results presented in this study have been analyzed using a quantitative methodology using the analysis of an intentional sample with the data obtained in the first round of courses. This type of analysis aims to identify the traits that have characterized this educational model and the demand that has been demonstrated with development on a pedagogical level.
As we can see, this study has made it clear that ECO has massively increased the presence of MOOC’s, not only on a European level but also in other countries, even in those that are in the process of development. This training has been implemented successfully within the teaching sphere with the clear objective of encouraging the discovery of open resources and strategies for the improvement of educational quality, offering the possibility of creating their own courses as a means to share knowledge with other teachers. As a result, the success of the MOOC and publicizing of the same are determined by the experience, the conformity with the contents and the degree of satisfaction of the students participating, becoming a publicist of the same in its different social spaces. The European Project ECO is presented as a model of accessible
learning that allows not only a universal design, but also its openness and
the participation in this education for all citizens.

Downloads

References

Alcina Franch, J. (1999). Aprender a investigar. Madrid: Compañía Literaria.

Barbas, A. (2012). Educomunicación:desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, n.º 14, pp. 157-175.

Belenger, S. & Thornton, J. (2013). Biolectricity: A Quantitative Approach.

Duke‘s University‘s First MOOC. Recuperado de: https://goo.Gl/yniun

Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. C., y Vázquez Martínez, A. I. (2014). Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Recuperado de: https://goo.gl/cbO8Jb

Camarero-Cano, L. (2015). Comunidades tecnosociales. Evolución de la comunicación analógica hacia la interacción analógico-digital. Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 6(1), 187-195. DOI 10.14198/MEDCOM2015.6.1.11.

Cantillo, C. (2014). Nuevas dinámicas de aprendizaje en entornos virtuales. En Osuna, S. (coord.): Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.

Chatti, M. A. (2010). Personalization in Technology Enhanced Learning: A Social Software Perspective. RWTH Aachen University, Shaker Verlag.

Coller, X. (2005). Estudio de casos. Cuadernos metodológicos, n.º 30. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Cormier, D. (2010). What is a MOOC). [Youtube]. Recuperado de: https://goo. gl/tnpqrl

Curley, N. (2014). Online education platform Coursera blocks students in Syria and Iran. [Wamda]. Recuperado de: http:// https://goo.gl/felNU7

Downes, S. (2013). MOOC- The Resurgence is Community in Online Learning. Recuperado de: http://goo.gl/1GPk3y

Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

Fueyo, A. et al. (2015). ECO_D4.3 Report on users satisfaction year 1. Recuperado de: https://goo.gl/YurDdS

Gallego-Arrufat, M. J., Gámiz Sánchez, V. y Gutiérrez-Santiuste, E. (2015).

Tendencias en la evaluación del aprendizaje en cursos en línea masivos y abiertos. Educación XX1, 18(2), 77-96. DOI: 10.5944/educXX1.12935.

García, B. J., Tenorio, G. C. & Ramírez, M. S. (2015). Retos de automotivación para el involucramiento de estudiantes en el movimiento educativo abierto con MOOC. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 91-104. DOI: 10.7238/rusc.v12i1.2185.

Gil-Quintana, J. (2015). MOOC «Innovación Educativa y desarrollo profesional. Posibilidades y límites de las TIC». Una experiencia desde la educomunicación en el Proyecto europeo ECO. Qualitative Research in Education, 4(3), 299-328. DOI:10.17583/qre.2015.1518.

Gil-Quintana, J. (2016). La nueva realidad sMOOC, una ventana abierta a la educomunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 7 (2). DOI: 10.14198/MEDCOM2016.7.2.5.

Hill, P. (2012). Four Barriers that MOOCs must overcome to build a sustainable model. e-Literate. Recuperado de: https://goo.gl/7F9Rs

López-Meneses, E. Vázquez-Cano, E. y Román, P. (2014). Análisis e implicaciones del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y SCOPUS. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.3916/C44-2015-08.

Luo, H. y Robinson, A. C. (2014). Is peer grading a valid assessment method for Massive Open Online Courses (MOOC)? 7th Annual International Symposium. Emerging Technologies for Online Learning. Recuperado de: https://goo.gl/7rgOeQ

Luque (2015). Principales tendencias y desafíos para el aprendizaje en línea. América Learning & Media. Recuperado de: https://goo.gl/E0dE6V

Mackness, J., Mak, S. & Williams, R. (2010). The ideals and reality of participating in a MOOC. In L. DirckinckHolmfeld, V. Hodgson & Al. (Eds.). Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning

(pp. 266-275). Lancaster: University of Lancaster.

Martín, F. G. (2012). Will Massive Open Online Courses Change how we Teach? Communications of the ACM, 55 (8), 26-28. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.1145/2240236.2240246.

Osuna-Acedo, S. (2014). La web 2.0 y la educación a lo largo de la vida. En Aranda, D.; Creus, A.; Sánchez-Navarro, J.: Educación, medios digitales y cultura de la participación. Barcelona: Editorial UOC.

Osuna-Acedo, S. y Aparici, R. (2014). Escenarios virtuales para una sociedad del conocimiento. Osuna, S. (coord.): Escenarios virtuales educomunicativos. Barcelona: Icaria.

Osuna-Acedo, S. (cord.) (2014-2017). ECO Project (Elearning, Communication, Open-Data). Recuperado de: http://project.ecolearning.eu

Pernías, P. y Luján, S. (2014). Los MOOC: orígenes, historia y tipos. Recuperado de: https://goo.gl/8BVzhG

Patru, M. & Balaji, V (editors) (2016). Making sense of MOOCs: A guide for policy-makers in developing countries. France and Canada: UNESCO and Commonwealth of Learning.

Ramírez, M. (2013). Competencias Docentes y Prácticas Educativas Abiertas en la Educación a Distancia. Monterrey: LULU editorial digital. Recuperado de: https://goo.gl/y8Yp1m

Raposo-Rivas, M. Martínez-Figueira, E. y Sarmiento, J. A. (2014). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. DOI: 10.3916/C44-2015-03.

Rodríguez Terceño, J. (2012). Aplicaciones del EEES a partir de la Web 2.0 y 3.0. Madrid: Visión Libros.

Román Mendoza, E. (2014). Los medios sociales en los cursos online abiertos y masivos (MOOC): un cambio hacia la innovación a través de la disrupción y la colaboración. En Aranda, D.; Creus, A.; Sánchez-Navarro, J.: Educación, medios digitales y cultura de la participación. Barcelona: Editorial UOC.

Sánchez Acosta, E. (2013). MOOC: resultados reales. Recuperado de: https://goo.gl/OVFruz

Sancho Vinuesa, T.; Oliver, M. y Gisbert, M. (2015). MOOCS en Cataluña: Un instrumento para la innovación en educación superior. Educación XX1, 18(2), 125-146. DOI: 10.5944/educXX1.13462.

Sangrá, A. y Wheeler, S. (2013). Nuevas formas de aprendizaje informales: ¿O estamos formalizando lo informal? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Siemens, G. & al. (2012). How This Course Works. Learning Analytics and Knowledge: LAK12. Recuperado de: https://goo.gl/wIdWyv

Silva, M. (2005). Educación interactiva. Enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Barcelona: Gedisa.

Tobías-Martínez, M. A., Duarte-Freitas, M. C. y Kemczinski, A. (2015). Un repositorio digital de contenido fílmico como recurso didáctico. Revista Científica de Comunicación y Educación: Comunicar. Recuperado de: https://goo.gl/GHyQzN

Vázquez Cano, E. López-Meneses, E. y Sarasola, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: Los MOOC. Barcelona: Octaedro.

Yuan, L. & Powell, S. (2013). MOOC and Open Education: Implications for Higher Education. Cetis. Recuperado de: https://goo.gl/OwRVd

How to Cite

Osuna Acedo, S., & Gil Quintana, J. (2017). THE EUROPEAN PROJECT ECO. BREAKING DOWN BARRIERS TO ACCESS KNOWLEDGE. Educación XX1, 20(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.19037

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.