THE PERCEPTION OF THE UNIVERSITY PROFESSOR REGARDING THE USE AND VALUE OF OPEN DATA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.21317

Keywords:

Open data, empowerment, digital literacy, teachers, higher education.

Agencies:

Estudio apoyado por el Proyecto "Comunicación eficaz, eficiente y responsable para proyectos de investigación competitivos" del Ministerio de Economía y Competitividad con referencia, CSO2017-82875-C2-1-R

Abstract

The advance of democratic awareness along with the increase in
population is provoking the need to offer the society data that our own
governments are legally obliged to provide and that citizens need more
and more. Much of this data is offered in open mode; the so-called open
data (OD), which is current, future, openness, transparency, knowledge,
efficiency, time saving, depth of research, development in education,
precision analysis and therefore in the pathologies and diagnoses of any
area of our life that is of interest to study. However, it is of little or no use to know all about it if we do not know what to do with it or have the capacity to exploit it. In this context, and faced with the scarce initiatives in the educational field, this study is presented with the objective of studying open data within the scope of the Spanish Faculties of Education, aiming to learn whether they can be used in higher education as a teaching resource. The main objective is to know what type of perception university professors have regarding the use and value of open data for the teaching-learning process.
The sample was of 192 teachers, with a maximum margin of error applicable to non-segmented global data with a confidence level of 95.5%, which in the worst case (p = q = 50%) is ±7.2%. A non-experimental research design has been developed, of an exploratory type, using the instrument of the questionnaire for the collection of information. The results demonstrated that use in higher education requires an improvement of educational policy that promotes digital literacy thus promoting educational empowerment.

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Author Biographies

Begoña Rivas-Rebaque, Universidad Rey Juan Carlos

Doctora en Investigación en Humanidades, Artes y Educación por la Universidad de Castilla la Mancha. Investigadora del Grupo Ciberimaginario. Asesora Técnico Docente en el Centro de Innovación en Educación Digital: URJC online. Máster Universitario en Educación y TIC e-learning (UOC).   Graduada en Magisterio en Educación Infantil y Diplomada en Magisterio de Lenguas Extranjeras por la Universidad de Castilla – La Mancha. 

Felipe Gértrudix-Barrio, Universidad de Castilla La Mancha

Doctor en Creatividad Aplicada por la UCM. Profesor Titular en la Facultad de Educación de Toledo (UCLM). Ha sido Profesor Visitante en la Pontificia Universidad Católica de Chile, Universidad de Carazo-Managua (Nicaragua) y en UNINORTE de Barraquilla como experto TIC y educación. Miembro del grupo de investigación SOCMEDIA de la Universidad Complutense de Madrid e IP de CIBERIMAGINARIO de la UCLM. 

Julio César De Cisneros de Britto, Universidad de Castilla La Mancha

Doctor en Ciencias Políticas por la Universidad Autónoma de Madrid. Licenciado en Sociología y Ciencias Políticas (UNED). Especialista en Sociología de la Educación, Comunidades de aprendizaje y Redes Sociales. Ha sido Profesor Visitante en La Universidad Autónoma de Zacatecas (Méjico). Director de proyectos de innovación docente. Miembro del grupo de investigación CIBERIMAGINARIO de la UCLM.

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Published

2019-05-21

Issue

Section

Estudios