THE PERCEPTION OF THE UNIVERSITY PROFESSOR REGARDING THE USE AND VALUE OF OPEN DATA
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.21317Keywords:
Open data, empowerment, digital literacy, teachers, higher education.Agencies:
Estudio apoyado por el Proyecto "Comunicación eficaz, eficiente y responsable para proyectos de investigación competitivos" del Ministerio de Economía y Competitividad con referencia, CSO2017-82875-C2-1-RAbstract
The advance of democratic awareness along with the increase inpopulation is provoking the need to offer the society data that our own
governments are legally obliged to provide and that citizens need more
and more. Much of this data is offered in open mode; the so-called open
data (OD), which is current, future, openness, transparency, knowledge,
efficiency, time saving, depth of research, development in education,
precision analysis and therefore in the pathologies and diagnoses of any
area of our life that is of interest to study. However, it is of little or no use to know all about it if we do not know what to do with it or have the capacity to exploit it. In this context, and faced with the scarce initiatives in the educational field, this study is presented with the objective of studying open data within the scope of the Spanish Faculties of Education, aiming to learn whether they can be used in higher education as a teaching resource. The main objective is to know what type of perception university professors have regarding the use and value of open data for the teaching-learning process.
The sample was of 192 teachers, with a maximum margin of error applicable to non-segmented global data with a confidence level of 95.5%, which in the worst case (p = q = 50%) is ±7.2%. A non-experimental research design has been developed, of an exploratory type, using the instrument of the questionnaire for the collection of information. The results demonstrated that use in higher education requires an improvement of educational policy that promotes digital literacy thus promoting educational empowerment.
Downloads
References
Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., García Montejo, S., y Rojas Soriano, R. (2015). Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Ministerio de Educación de Perú. Recuperado de https://goo.gl/1Bfkc6
Aguilar Gavira, S., y Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-bit. Revista de medios y educación, 47, 73-88. http://dx.doi. org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Álvarez-García, S., Gértrudix-Barrio, M., y Rajas-Fernández, M. (2014). La construcción colaborativa de bancos de datos abiertos como instrumento de empoderamiento ciudadano. Revista Latina de Comunicación Social, 69,
-683. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1029
Ananiadou, K. & M. Claro (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, 41, Paris, France, OECD Publishing.
http://dx.doi.org/10.1787/218525261154
Area, M., Gutiérrez, A. & Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado de https://goo.gl/yogVWh
Area, M. y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38, 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01
Astigarraga, E. (2003). El método Delphi. San Sebastián: Universidad de Deusto. Recuperado de https://goo.gl/eW7UpS
Baack, S. (2015). Datafication and empowerment: How the open data movement re-articulates notions of democracy, participation, and journalism. Big Data & Society, 2 (2).
http://dx.doi.org/10.1177/2053951715594634
Baena Paz, G. (2014). Metodología de la investigación. México: Grupo Editorial Patria.
Bellanca, J., & Brandt, R. (eds.) (2010). 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn. Bloomington, IN, USA: Solution Tree.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa, vol. 1. Madrid: La Muralla, S.A
Browne, T., Holding R., Howell A., & Rodway-Dyer, S. (2010). The challenges of OER to Academic Practice. Journal of Interactive Media in Education, (1), p.Art. 3. http://doi.org/10.5334/2010-3
Butcher, N., Kanwar, A., y Uvalic-Trumbic, S. (2015). Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). París, France: UNESCO Publishing. Recuperado de https://goo.gl/wjeoYn
Cabero, J. y Llorente, M. C. (2008). La alfabetización digital de los alumnos. Competencias digitales para el siglo xxi. Revista Portuguesa de Pedagogía, 42(2), 7-28. http://doi.org/10.14195/1647-8614_42-2_1
Catalunya Dades (23 de abril de 2014). Big Data Week 2014. Recuperado de https://bit.ly/2HSRylg
Cerezo, J.M. (2010). Hacia la ciudadanía digital. Innovación para el empoderamiento ciudadano a través de las TIC. Empodera.org. Fundación Cibervoluntarios. Recuperado en: https://goo.gl/uMNfcu
Civio (s/f). Civio. Datos que cuentan contra la opacidad. Recuperado de https://bit.ly/2FFx4tW
Chicaiza Espinosa, J. (2016). Un enfoque basado en linked data para soportar la búsqueda personalizada de recursos educativos abiertos. [Tesis doctoral]. Universidad Politécnica de Madrid. https://doi.org/10.20868/UPM. thesis.44387.
Cosculluela, A., Fornieles, A., y Turbany, J. (2009). El análisis cuantitativo de datos. Barcelona: UOC.
Daga, E., D’Aquin, M., Adamou, A., & Brown, S. (2016). The Open University Linked Data-data. open. ac. uk. Semantic Web, 7(2), 183-191. Recuperado de https://bit.ly/2SqhgSf
Davies, T., & Perini, F. (2016). Researching the emerging impacts of open data: revisiting the ODDC conceptual framework. The Journal of community Informatics, 12(2). (Special issue on Open Data for Social Change and Sustainable Development), 148-178. Recuperado de https://goo.gl/w6sBTC
Datos.gob.es (23 de octubre de 2014). Decálogo del reutilizador de Datos Abiertos del Sector Público. Recuperado de https://bit.ly/2D85xy4
De Benito Crosetti, B., y Salinas Ibáñez, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RiiTE), 0, 44-59.
http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Díez, E.J., y Millán, R.A. (2011). Open Data y RISP: generando valor social y económico. Transparencia e innovación en la eAdministración. Santiago de Compostela: Colexio Profesional de Enxeñaría en Informática de Galicia. Recuperado de https://goo.gl/9WxdC7
Firican, G. (8 de febrero de 2017). The 10 Vs of Big Data. Upside where Data means business. Recuperado de https://goo.gl/XuJ9M8
Gálvez de la Cuesta, M.C. (2015) Alfabetización mediática en el ecosistema de datos abiertos: evaluación de la competencia digital de los futuros maestros de Educación Primaria. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
Recuperado de http://eprints.ucm.es/42058/1/T38621.pdf
Gertrudis-Casado, M.C., Gértrudix-Barrio, M., y Álvarez-García, S. (2016). Competencias informativas profesionales y datos abiertos. Retos para el empoderamiento ciudadano y el cambio social. Comunicar, 47, 39-47. http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-04
Gértrudix-Barrio, F., Gálvez de la Cuesta, M.C., Said-Hung, E., y Durán-Medina, J.F. (2016). Alfabetización digital, competencias mediáticas y Open Data. RELATEC, 15(2), 113-121. http://dx.doi.org/10.17398/1695288X. 15.2.113
Gilmore, R.O., Adolph, K.E., Millman, D.S., & Gordon, A. (2016). Transforming education research through open video data sharing. Advances in engineering education, 5(2).
Recuperado de https://goo.gl/rskZGG
Giráldez, A. (30 de marzo de 2017). El arte de la posibilidad: ¿Y si cambiar la escuela fuese viable? Educación 3.0. https://goo.gl/U7na9G
Guy, M. (23 de noviembre de 2014). Open (data in) education. 2º International Open Data Dialog. Recuperado de https://bit.ly/2MOG4y9
Hase, S., & Kenyon, C. (2007) Heutagogy: A Child of Complexity Theory. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, 4(1), 111-118. Recuperado de https://goo.gl/eVjh3R
Hyvönen, E., Heino, E., Leskinen, P., Ikkala, E., Koho, M., Tamper, M., Tuominen, J., & Mäkelä, E. (2016). WarSampo Data Service and Semantic Portal for Publishing Linked Open Data about the Second World War History. [paper] Recuperado de https://goo.gl/hK6hE8
Hellberg, A.S., & Hedström, K. (2015). The story of the sixth myth of open data and open government. Transforming Government: People, Process and Policy, 9(1), 35-51. https://doi.org/10.1108/TG-04-2014-0013 IBM Analytics (s/f). What is Big Data? Recuperado de https://goo.gl/nxhSPC
Iglesias Fraga, A. (5 de julio de 2016). Radiografía de las TIC en las universidades españolas. TICbeat. Recuperado de https://goo.gl/xMcmgj
Insight (2011). Informe donde se analiza y compara los datos sobre la situación de las TIC en Educación en Europa. Recuperado de http://goo.gl /501D2
Klassen, T. (18 de febrero de 2013). 5 questions with David Wrate on Open Data and Higher Education. BCcampus. Recuperado de https://goo. gl/DDMzR9
Kostkova, P; Brewer, H; de Lusignan, S; Fottrell, E; Goldacre, B; Hart, G; Koczan, P; Knight, P; Marsolier, C; McKendry, RA; Ross, E; Sasse, A; Sullivan, R; Chaytor, S; Stevenson, O; Velho, R., & Tooke, J. (2016). Who Owns the Data? Open Data for Healthcare. Front Pub- lic Health, 4(7). https://doi.org/10.3389/fpubh.2016.00007
Manyika, J., Chui, M., Farrell, D., Van Kuiken, S., Groves, P., & Almasi Doshi, E. (2013). Open data: Unlocking innovation and performance with liquid information. McKinsey Global Institute.
Recuperado de https://goo.gl/UtT8hL
McAuley, D., Rahemtulla, H., Goulding, J., & Souch, C. (2011). How Open Data, data literacy and Linked Data will revolutionise higher education. En: L. Coiffait (ed.) Blue Skies. New thinking about the future of higher education (pp. 8-93), London, UK: Pearson.
Mejía Giraldo, M. (2014). Open Data y Big Data, para un modelo de innovación social y sostenibilidad para Colombia. [Tesis doctoral]. Universidad Pontificia de Salamanca. Recuperado de https://goo.gl/1crGsY Mejora tu escuela. Recuperado de https://bit.ly/1cUPcf8
Mikroyannidis, A., Domingue, J., Maleshkova, M., Norton, B., & Simperl, E. (2016). Teaching Linked Open Data Using Open Educational Resources. In D. Mouromtsev & M. d’Aquin (eds). Open Data for Education, (pp. 35-152). Amsterdam, Netherlands: Springer International Publishing.
Mireles, N.P. (2012). Hacia una cultura de la apertura: concientizando y posibilitando políticas en la Educación Superior en América Latina. Revista Educación Superior y Sociedad, 16(2).
Recuperado de http://goo.gl/m4z2BW
Muñoz Santamaría, L. (10 de mayo de 2016) Origen y potencia del Open Data. Recuperado de https://goo.gl/AVZQxJ Novagob (2017). Novagob 2017 en cifras. https://goo.gl/xfws5r
Normandeau, K. (12 de septiembre de 2013). Beyond Volume, Variety and Velocity is the Issue of Big Data Veracity. Insidebigdata.com.
Recuperado de https://goo.gl/CNTiWh
Núcleo Interdisciplinario sobre Recursos Educativos Abiertos y Accesibles (22 de junio de 2016). Datos abiertos como Recursos Educativos Abiertos. Proyectar-Explorar-Narrar. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República de Uruguay. Recuperado de https://goo.gl/zBvtky
Open Knowledge International (s/f). Open Data Handbook. Recuperado de https://bit.ly/1Nafn2S
Open Society Foundations (2007). Declaración de Ciudad del Cabo para la Educación Abierta: Abriendo la promesa de Recursos Educativos Abiertos. Recuperado de https://goo.gl/4DRZ
OpenKratio (2018). Recuperado de https://bit.ly/2DTQGsI
OpenCoesionSchool (2013). A Scuola di OpenCoesione. Recuperado de https://goo.gl/nWKigm
QEdu. Use dados (s/f). Transforme a educaçao. Recuperado de https://bit. ly/1tp3Qn
IPantano, E., Priporas, C.V., & Stylos, N. (2017). ‘You will like it!’ using open data to predict tourists’ response to a tourist attraction. Tourism Management, 60, 430-438. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.12.020
Reig, D., y Vílchez, L. F. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.
Recuperado de https://goo.gl/L7W4t
Rijmenam, M. V. (7 de Agosto de 2013). Why The 3V’s Are Not Sufficient to Describe Big Data. Dataflop.com. Recuperado de https://goo.gl/Lkj8k5
Rivas Rebaque, B. (25 de julio de 2018). Sobre datos abiertos: definición, principios, tipos y ejemplos para educación. Ciberimaginario blog. https://ciberimaginario.es/es/2018/07/25/sobre-datos-abiertos/
Rivas-Rebaque, B., De Cisneros de Britto, J.C. & Gértrudix-Barrio, F. (2015). Análisis de las claves en las Políticas Educativas para el Empoderamiento Ciudadano. EDUTEC, 53.
http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2015.53.300
Rouder, J.N. (2016). The what, why, and how of born-open data. Behavior research methods, 48(3), 1062-1069
Sánchez, C.M. (2016). Stephen Heppell: «En el 2030 nos reiremos de muchas cosas de los colegios de hoy». XLSemanal. Madrid: Fundación Telefónica. Recuperado de https://goo.gl/mrxHcS
SantillanaLab (s/f). Carlos Magro nos da las claves para entender el cambio en la Educación. Recuperado de https://bit.ly/2GndaE7
Tauberer, J. (s.f). Eight principles of open government data. Recuperado de https://bit.ly/2Ao1U5Z
Tejedor, S., y Pulido, C. (2012). Retos y riesgos del uso de Internet por parte de los menores. ¿Cómo empoderarlos? Comunicar, 39, 65-72. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-06
Tiching (13 de marzo de 2014). Michael Jay: «Un docente debe crear deseo de aprendizaje». Tiching blog. Recuperado de http://bit.ly/Na1bdn
Torres Menárguez, A. (23 de enero de 2017a). El profesor del siglo xxi tiene que enseñar lo que no sabe. Periódico El País. Recuperado de https://goo.gl/fHjnoy
Torres Menárguez, A. (3 de abril de 2017b). En las aulas de Harvard ninguna pregunta se considera estúpida. Periódico El País. Recuperado de https://goo.gl/tXCZhb
Umbrich, J., Neumaier, S., & Polleres, A. (2015). Quality assessment and evolution of open data portals. In Future Internet of Things and Cloud (FiCloud), 2015 3rd International Conference on, 404-411. Washington, USA: IEEE. https://doi.org/10.1109/FiCloud.2015.82
UNESCO (2008). Estándares de competencias TIC para docentes. París, France: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de https://goo.gl/Sw2uQo
Weller, M., (2012). The opennesscreativity cycle in education. Journal of Interactive Media in Education (1), p.Art. 2. DOI:
http://doi. org/10.5334/2012-02
Wikibooks, The Free Textbook Project from (13 de diciembre de 2014). Open Education Handbook/Open Education Data. Recuperado de https://goo.gl/BtKpwH
Worthy, B. (2015). The impact of open data in the UK: Complex, unpredictable, and political. Public Administration, 93(3), 788-805. https://doi.org/10.1111/padm.12166
Zapata Rojas, J. (2013). Clase invertida como metodología para mejorar las capacidades de resolver problemas en el ámbito de la formación profesional de los estudiantes de pregrado del ciclo regular en el curso de Matemáticas Básica Cero. Researchgate.
Recuperado de http://goo.gl/gPcxnn
Zuiderwijk, A., & Janssen, M. (2014). Open data policies, their implementation and impact: A framework for comparison. Government Information Quarterly, 31(1), 17-29.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.