Education as a Right: Agreements, Agendas and Scopes in the Latin American Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.33593

Keywords:

right to education, regional agreements, educational policies, Latin America

Abstract

INTRODUCTION. Education as a right has a prominent role in its international recognition by international human rights law and by States. However, its conditions of validity must be studied in order to avoid generalizations.  Then, the conceptual definition of the right to education might be study not only from a normative perspective, but also from the public policies implemented by the States. METHODS. This article analyzes some of the international and regional commitments that have been signed in Latin America since the 1970s, as well as statistical series, until 2015. RESULTS. Firstly, a conceptual definition of this right, based on the human rights perspective, is provided in order to analyze, from a comparative standpoint, the regional agreements. Secondly, international commitments in the Latin American region are analyzed in order to propose a particular study of the right to education and its normative scope in this context. DISCUSSION. It should be noted that, although the region has advanced in terms of regional agreements in relation to this human right, even prior to the 1990 global agenda (with a marked dissemination at the normative level), this is not evident at the level of effectiveness, in terms of schooling results.

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Author Biographies

Miriam Lorente Rodríguez, Universidad de Valencia

Miriam Lorente Rodríguez: Universidad de Valencia (UV). Personal Docente e Investigador (PDI) Ayudante Doctor. Dirección postal: Avda. Blasco Ibañez, 30; 46010 Valencia (España). Teléfono institucional:963864428; Email: miriam.lorente@uv.es

Es PDI Ayudante Doctor en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación. Imparte docencia en los Grados de Pedagogía y Magisterio de Educación Infantil, así como en el Máster Universitario en Acción Social y Educativa de la Universidad de Valencia. Es miembro investigador de proyectos de I+D de carácter internacional y nacional vinculados al estudio del derecho a la educación en América Latina y a la profesionalización docente en España. Consecuentemente, las líneas de investigación que desarrolla, desde una perspectiva internacional y comparada, están relacionadas con los derechos de la infancia y su vinculación con el derecho a la educación en Latinoamérica y el Desarrollo Profesional Docente en España.

Guillermo Ramón Ruiz, Universidad de Buenos Aires - CONICET

Guillermo Ramón Ruiz: Universidad de Buenos Aires, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Profesor Titular Regular e Investigador.

Dirección postal: Avenida Figueroa Alcorta 2263 (C1425CKB), Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Teléfono (de la institución): +54-11-4809-5600; dirección de email: gruiz@derecho.uba.ar

Es catedrático en las Facultades de Derecho y de Psicología de la Universidad de Buenos Aires (UBA) e Investigador del CONICET; dirige proyectos I+D de la UBA y de la Agencia Nacional de Promoción de la Ciencia y la Tecnología. Sus actividades de investigación refieren al debate pedagógico sobre el  derecho a la educación y a las reformas educativas de la educación secundaria y de formación de profesorado en perspectiva internacional y comparada.

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Published

2022-06-24

How to Cite

Lorente Rodríguez, M., & Ruiz, G. R. (2022). Education as a Right: Agreements, Agendas and Scopes in the Latin American Region. Revista Española De Educación Comparada, (41), 48–64. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.33593

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH

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