The Right to Education: Comparative Constitutional Definitions in South America
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.39.2021.29247Keywords:
right to education, South America, Constitucionalism, Education Politics, Educational RulesAbstract
INTRODUCTION. Analyzing the right to education in regions such as South America could be done from different perspectives since this region has had several and profound educational legislation, and also because it has had recurrent educational reforms in the last decades. METHODS. In this piece constitutional definitions -regarding the right to education- are taken into account. Four countries of the Southern Common Market (MERCOSUR) are selected: Argentina, Brazil, Uruguay (three of the five full members) and Chile (an associate State). Data for this research has been collected from the con- stitutional texts of the studied countries. To analyze the data, it was documenting the case of each country, and its constitutional definitions regarding the right to education by drawing upon excerpts field notes. RESULTS. A conceptual definition of the right to education -from the human rights-based perspective- is provided in order to analyze, from a comparative standpoint, the constitutional norms of each country. DISCUSSION. A comparative analysis is made in function to the normative definitions that these four countries have regarding this matter: the right to education. The constrains and the chal- lenges of the national Constitutions are identified, which allow us to find several inter- pretations of the schooling reforms that these countries have made in the last decades. In all of them the right to education was object of regulations, which admit designing a potential normative laboratory in these emerging countries.
Downloads
References
Biasco, E. (2001). La gratuidad de la enseñanza pública en el nivel superior. Montevideo: ProEVA-UDELAR.
Broadfoot, P. (2000). Comparative education for the 21st century: retrospect and prospect. Comparative Education, 36 (3), pp. 357-372.
Cury, C. R. J. (2016). Vinte Anos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Jornal de Políticas Educacionais, 10 (20), 3-17.
Dale, R. (1999). Specifying globalization effects on national policy: A focus on Mechanisms. Journal Education Policy, 1 (14): 1-17.
Ferrajoli, L. (2016). Los derechos y sus garantías. Conversación con Mauro Barberis. Madrid: Trotta.
Ferraro, A. R. (1985). Analfabetismo no Brasil: tendencia secular e avanços recentes. Resultados preliminares. Cadernos de Pesquisa, 52, 35-49.
Frigerio, G. (2000). ¿Las reformas educativas reforman las escuelas o las escuelas reforman las reformas? Seminario sobre Prospectivas de la Educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile.
Gajardo, M. (1999). Reformas educativas en América Latina. Balance de una década. Santiago de Chile: PREAL.
Gargarella, R. (coord.) (2008). Teoría y crítica del derecho constitucional. Buenos Aires: Abeledo Perrot.
Grupo de Desarrollo Sustentable de las Naciones Unidas (2003). Declaración del Taller interinstitucional de Stamford sobre el “entendimiento común” del enfoque de la cooperación para el desarrollo basado en los derechos humanos. s/d
Kaufman, R. y Nelson, J. (2005). Políticas de Reforma Educativa. Comparación entre países. Santiago de Chile: PREAL.
Lawn, M. (2013). A Systemless System: designing the disarticulation of English State Education. European Educational Research Journal, 12 (2), 447-462. Recuperado de
https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/eerj.2013.12.4.447
Lubienski, C. (2006). School Choice and Privatization in Education: An Alternative Analytical Framework. Journal for Critical Education Policy Studies, 4 (1). Recuperado de
http://www.jceps.com/wp-content/uploads/PDFs/04-01-10.pdf
Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos de las Naciones Unidas (2006). Preguntas frecuentes sobre el enfoque de derechos humanos en la cooperación para el desarrollo. New York: UUNN.
Olmedo, A., Bailey, P. y Ball, S. (2013). To Infinity and Beyond...: Heterarchical Governance, the Teach For All network in Europe and the making of profits and minds. European Educational Research Journal, 12 (4), 492-512. Recuperado de http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2013.12.4.492
Schulte, B. (2016). La teoría de la cultura global con características chinas: cuando los modelos globales se tornan nativos. En G. Ruiz y F. Acosta. Repensando la Educación Comparada. Lecturas desde Iberoamérica. Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 99-116). Barcelona: Octaedro.
Scioscioli, S. (2015). La educación básica como derecho fundamental. Implicancias y alcances en el contexto de un Estado Federal. Buenos Aires: EUDEBA.
Santa Cruz Grao, E. y Olmedo, A. (2012). Neoliberalismo y creación de ‘sentido común’: crisis educativa y medios de comunicación en Chile. Profesorado. Revista de curriculum y formación de profesorado, 16 (3), 145-168. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev162ART8.pdf
Schriewer, J. (2010). Comparación y explicación entre causalidad y complejidad. En J. Schriewer y H. Kaelble (eds.), La comparación en las ciencias sociales e históricas (pp. 17-62). Barcelona: Octaedro.
Steiner-Khamsi, G. (2016). La transferencia de políticas como herramienta para comprender la lógica de los sistemas educativos. En G. Ruiz y F. Acosta. Repensando la Educación Comparada. Lecturas desde Iberoamérica. Entre los viajeros del siglo XIX y la globalización (pp. 27-40). Barcelona: Octaedro.
Steiner-Khamsi, G. (2010). The Politics and Economics of Comparison. Comparative Education Review 54 (3), 323-342.
Tomasevski K. (2001). Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Gothenburg: Novum Grafiska AB.
Verger, A., Bonal, X. y Zancajo, A. (2016). What Are the Role and Impact of Public-Private Partnerships in Education? A Realist Evaluation of the Chilean Education Quasi-Market. Comparative Education Review, 60 (2), 223-248.
Viciano Pastor, R y Martínez Dalmau, R. ¿Se puede hablar de un nuevo constitucionalismo latinoamericano como corriente doctrinal sistematizada? Trabajo presentado en el VIII World Congress of International Association of Constitutional Law, México, 6-10 de diciembre de 2010. Recuperado de www.juridicas.unam.mx/wccl/ponencias/13/245.pdf
Vior, S., Rodríguez, L. y Más Rocha, S. M. (2016). Evaluación, calidad y escuela secundaria en la Ciudad de Buenos Aires (1992-2013). Luján: EdUnLu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Española de Educación Comparada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.