Reflections, tools, competences and responses for International Education in Covid-19 time

Authors

  • María Amaya Gómez Rojo Universidad a Distancia UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.39.2021.28930

Keywords:

international education, creativity, entrepreneuship, global compact of education, solidarity, global education

Abstract

The reality that plagues us has transformed our lives in many ways. Working together, we must find other ways to continue and build upon what has been achieved so far. With regards to International Education, or rather, education in general, we must find solutions in order to continue providing the student with the skills and capabilities required to become a global citi- zen. History has taught us that resilience, creativity and entrepreneurship have been essential in overcoming other challenging times. Following the IMRAD format and a qualitative research methology, this article aims to invite proposals and suggestions, of all kinds, in order to help the educational world move forward, creatively and globally. Which in turn will also help bring about improvement, in the medium and long term, for the future of countries. With all the uncertainty that surrounds us, an opportunity arises to sign a Common Agreement for World Education where the entire international community collaborates on a set of shared goals. Since the beginning of the pandemic, there has been a rapid response to the need to enhance the training and prepara- tion of future educators. As well as a recognition of the necessity to carry out additional projects that support the development of other, more disadvantaged educational communities. However, there is also much to learn from this, and often the benefits, far outweigh the risks. The aim is to focus our energies on finding solutions and connections in the globalized world. Turning our vulnerability into strength and taking advantage of it, to achieve a more just and better prepared world, as set out by the aims of the objectives in the 2030 UN Agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Amaya Gómez Rojo, Universidad a Distancia UNED

*María Amaya Gómez Rojo: es Doctoranda, UNED, Facultad de Educación, línea 1 de investigación: Educación Comparada, las políticas educativas y su desarrollo en el ámbito internacional. Licenciada en Derecho (Universidad Complutense de Madrid), Grado en Educación Primaria, especialidad Inglés (Universidad Camilo José Cela, Madrid), Grado Profesional de música (Conservatorio Amaniel, Madrid) Auxiliar de Conversación en Irlanda (curso 2016-17). Desde 2000-01, Profesora de Educación Secundaria en la Comunidad de Madrid (España). Datos de Contacto: E-mail: amayagrojo@gmail.com. 

References

Acevedo, V. E., & Restrepo, L. (2012). De profesores, familias y estudiantes: fortalecimiento de la resiliencia en la escuela. RLCSNJ, 10(1). Recuperado a partir de https://n9.cl/xl4m

Alemany, L., Marina, J.A., Pérez Díaz-Pericles, J.M., Pellicer, C., Álvarez, B., Torrejón, J.L. Aprender A Emprender Cómo Educar El Talento Emprendedor. (2013). https://n9.cl/wszx AulaPlaneta.

Alonso, M. G. (2020, 15 octubre). Cinco nociones básicas para tener claro qué es el Pacto Educativo Global del papa Francisco. Vida Nueva - Revista y portal de noticias religiosas y de Iglesia. https://n9.cl/nlq3o

Bernal Guerrero, A. (enero-abril 2014). Competencia emprendedora e identidad personal. Una investigación exploratoria con estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de educación nº 3 Secretaría General Técnica. Centro de publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://n9.cl/2kxv

Congregación para la Educación Católica. (14 de mayo, 2020). Carta Circular A Las Escuelas, Universidades E Instituciones Educativas. https://n9.cl/vwona

Comisión Europea. (2003) Libro Verde. El espíritu empresarial en Europa. COM.2003/0027 final. https://n9.cl/sv1nb Cruz, R. (2020, 15 octubre). El papa Francisco ofrece al mundo las siete claves para conseguir un Pacto Educativo Global. Vida Nueva - Revista y portal de noticias religiosas y de Iglesia. https://n9.cl/qmhag

CRUZ, R. (2020, 12 noviembre). Pacto Global por la Educación archivos. Vida Nueva - Revista y portal de noticias religiosas y de Iglesia. https://n9.cl/29dk4

Darwin, C. (1998). El Origen de Las Especies. (Josa i Llorca, ed. y Zulueta A. trad.) Planeta. (original publicado en 1859)

Education global compact.org (2019). Instrumentum-laboris. https://n9.cl/dhjv

Education global compact.org (s.f.) https://n9.cl/v4hp0

Comisión Europea. (2003) Libro Verde. El espíritu empresarial en Europa. COM.2003/0027 final. https://n9.cl/sv1nb

Elena Gil, G. (2010, 7 octubre). La resiliencia: conceptos y modelos aplicables al entorno escolar. El Guiniguada. https://n9.cl/wdfip

Espíritu Olmos, R., González Sánchez, R. F., & Alcaraz Vera, E. (2014). Desarrollo de competencias emprendedoras: Un análisis explicativo con estudiantes universitarios. Cuadernos De Estudios Empresariales, 22, 29-53 recuperado a partir de , 22(2012), 29-53. https://n9.cl/olbv

eTwinning (2020) - Portada. etwinning.net. https://n9.cl/dy7fl

FPdGi. (2011). “Resumen ejecutivo Libro Blanco de la iniciativa Emprendedora en España”. Resumen ejecutivo Libro Blanco de la iniciativa Emprendedora en España.(pp.11-21).https://n9.cl/pocy

Francisco.(2020) Carta Encíclica Fratelli Tutti del santo Padre Francisco sobre la fraternidad y la amistad social. https://n9.cl/fretellitutti

Francisco.(2015) Carta Encíclica Laudato Si del santo Padre Francisco sobre el cuidado de la casa común. https://n9.cl/24ih5

Friedman, T. 2005: The world is flat: a brief history of the twenty-first century. Farrar, Straus and Giroux.

Fundación Princesa de Girona. (2020)Educar el Talento Emprendedor. La competencia emprendedora. Educar el talento https://n9.cl/xd5d

Fundación PwC y Contea. (2019).¿Por qué educar en economía familiar y empresarial? https://n9.cl/gqmfq

García Ruíz M.J., Gavari E. (2009): “Nuevas aportaciones de la Educación Comparada para la comprensión de los sistemas educativos del siglo XXI”. En García Ruíz, M.J. y Gavari Starkie, E., Tradición y reforma en la educación occidental del s. XXI. Ediciones Académicas.

Gobierno de España. Ministerio de Asuntos exteriores, Unión Europea y Cooperación (2015) Objetivos de Desarrollo Sostenible https://n9.cl/tk08p

Ibo.org.(s.f.) Principios. https://n9.cl/rtrax

Kodal, L. (2020). ¡Haciendo amistades internacionales! Una historia de éxito de FIP. etwinning.net. https://n9.cl/ne4qb

La Jornada. (2009, 12 febrero). Sobreviven sólo los que se adaptan mejor al cambio, sentenció Darwin - La Jornada. jornada.com. https://n9.cl/3z2y

Magariños, E. (2020, 15 octubre). La directora de la UNESCO sobre el Pacto Global: “La educaión no puede limitarse a funciones económicas”. Vida Nueva - Revista y portal de noticias religiosas y de Iglesia https://n9.cl/mhr1x

Marina, J.A. (2013). El aprendizaje de la creatividad. Ariel

Moran, M., M., Moran, M., Moran, M., M., M., & Moran, M. (2019). Educación. Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Orlowski, J.(2020, 27 agosto). The Social Dilemma [Trailer oficial] Netflix. https://n9.cl/gu25jJefatura del Estado (2006, 4 de mayo). Núm. 106, por la cual se expide la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE. Madrid. https://n9.cl/k0a2

Pellicer, C. (2014). El emprendedor ¿nace o se hace? Cómo educar el espíritu emprendedor. Revista Padres y Maestros. Nº 355 (2014). Universidad Pontificia Comillas

Reimers,F. M., Chopra, V., Chung, C.K.,Higdon,J.,O´Donnell, E.B. (2018). Emponderando a ciudadanos globales: El curso del mundo. Creative Commons.

School Education Gateway - Homepage. (s.f.). SchoolEducationGateway. https://n9.cl/pluk

Social Enterprise.es (s.f.) https://socialenterprise.es/noticias-empresas-sociales/

Ynestroza, P. (2020, 15 octubre).

UNESCO. Azoulay: Esta crisis, ha desatado la «globalización de la indiferencia». Vatican News. https://n9.cl/f654y

Published

2021-06-27

How to Cite

Gómez Rojo, M. A. (2021). Reflections, tools, competences and responses for International Education in Covid-19 time. Revista Española de Educación Comparada, (39), 203–217. https://doi.org/10.5944/reec.39.2021.28930