The European Higher Education Area and its quality seal.

Authors

  • María Matarranz Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA)

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27728

Keywords:

European Higher Education Area, Supranational Policies of Education, Educational Policy, Educational Quality

Abstract

Two decades have passed from the Sorbonne Declaration in 1999 to the present day, a period of time in which we have witnessed the great changes that have occurred in higher education systems in many countries of the world, specifically the countries belonging to the European Higher Education Area (EHEA).

Four countries started by signing the 1999 Declaration, today there are already forty-eight countries involved in the EHEA.

In this article, a tour of the milestones that have been shaping and kneading the EHEA is made, addressing the most relevant issues addressed in the different meetings of the ministers of higher education. Next, we will stop at one of the most relevant indicators of the EHEA: the quality assurance systems that, because of the Bologna Process, have been deployed both at the supranational and national levels. We will make an overview of the implementation of educational quality in the countries. Finally, we will reflect on the impact that the perspective of educational quality has had in the countries of the European Higher Education Area.

 

Downloads

Author Biography

María Matarranz, Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA)

Doctorate in Education from the Autonomous University of Madrid. She is a professor at the Faculty of Health Sciences and Education at the Madrid Distance University (UDIMA). She is a member of the Research Group on "Supranational Educational Policies". Deputy Director of the Journal of Supranational Policies of Education. Contact information: E-mail: maria.matarranz@udima.es

References

ANECA. (2015). Criterios y directrices para el Aseguramiento de la Calidad en el Espacio Europeo de Educación Superior (ESG).

ANECA. (2018). Informe sobre el estado de la evaluación externa de la calidad de las universidades españolas.

Bucharest Communiqué 26th and 27th of april 2012. Making the most of our potential: Consolidating the European Higher Education Area. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bucharest-2012

Colella, L. y Díaz-Salazar, R. (2014). El discurso de la calidad educativa: un análisis crítico. Educ. Educ., 18 (2), 287-303. DOI: 10.5294/edu.2015.18.2.6

Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones, de 20 de septiembre de 2011, Apoyar el crecimiento y el empleo – una agenda para la modernización de los sistemas de educación superior en Europa.

COM (2011) 567 final.

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, 20th september 2011, Supporting growth and Jobs – an agenda for the modernisation of Europe’s higher education systems.

COM (2011) 1063 final.

Council recommendation on a Quality Framework for Traineeships. Disponible en: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/lsa/141424.pdf

Fecha de acceso: 26 de febrero de 2016.

Comunicado de la Conferencia de Ministros responsables de la Educación Superior, mantenida en Berlín el 19 de septiembre del 2003. Comunicado de Berlín, 2003. Educación Superior Europea. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-berlin-2003

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Comunicado de la Conferencia de Ministros Europeos responsables de Educación Superior. Bergen, 19-20 de mayo de 2005. El Espacio Europeo de Educación Superior-Alcanzando las metas. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bergen-2005

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Comunicado de Londres, de 18 de mayo de 2007. Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior: respondiendo a los retos de un mundo globalizado. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-london-2007

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Comunicado de la Conferencia de Ministros Europeos responsables de educación superior, Leuven / Louvain-la-Neuve, 28 y 29 de abril de 2009. Comunicado de Lovaina, 2009. El proceso de Bolonia 2020- El Espacio Europeo de Educación Superior en la nueva década. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-Leuven-Louvain-la-Neuve-2009

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Convenio sobre Reconocimiento de Cualificaciones relativas a la Educación Superior en la Región Europea (1997). Disponible en: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13522&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Fecha de acceso: 12 de junio de 2020.

Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999. El Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. Disponible en:

http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bologna-1999

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Declaración del encuentro de los Ministros Europeos en funciones de la Educación Superior en Praga, de 19 de mayo de 2001. Declaración de Praga, 2001. Hacia el Área de la Educación Superior Europea. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-prague-2001

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Declaración de Budapest-Viena de 12 de marzo de 2010. Declaración de Budapest, 2010. Sobre el Espacio Europeo de Educación Superior. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-budapest-vienna-2010

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Fernández-González, N. y Monarca, H. (2018). Política educativa y discursos sobre calidad: usos y resignificaciones en el caso español. En H. Monarca (Coord.), Calidad de la educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 12-44). Madrid: Dykinson.

Hernández, C. (2015). Nuevos recursos para la investigación cualitativa: Software gratuito y herramientas colaborativas. Opción, vol. 31, núm. 5, 453-471

Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel.

Locatelli, R. (2018). La educación como bien público y común: Reformular la gobernanza de la educación en un contexto cambiante. Investigación y prospectiva en educación. Documentos de trabajo, nº 22. París, UNESCO.

Paris Communiqué, 25th of may 2018. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-paris-2018

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

Resolución del Parlamento Europeo, de 20 de abril de 2012, sobre la modernización de los sistemas de educación superior en Europa.

(2013/C 258 E/08). Diario Oficial, serie C, número 258 E, de 7 de septiembre de 2013.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). (2015). Brussels, Belgium.

Yerevan Communiqué of Ministers, 14th and 15th of may 2015. Disponible en: http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-yerevan-2015

Fecha de acceso: 1 de junio de 2020.

UNESCO. (2015). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción. París, UNESCO.

Published

2020-12-27

How to Cite

Matarranz, M. (2020). The European Higher Education Area and its quality seal. Revista Española De Educación Comparada, (37), 153–173. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27728

Issue

Section

MONOGRAPH: Supranational Education and Higher Education: proposals, impacts and challenges

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)