University Iberoamerica 2030: a proposal by the OEI for the Iberoamerican higher education
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27715Keywords:
University, Research, Agenda 2030, HarmonizationAbstract
Higher education is one of the top priority OEI’s lines of action, according to the mandate granted by the Iberoamerican Education ministers to the organization. This is explained by the increasing number of university students and the fact higher education is key to overcome the “productivity trap” the Latin American countries suffered specially. And the every time more pressing need of achieving a long time desired aim: to build an Iberoamerican area of higher education and research. All these elements are integrated in the strategy University Iberoamerica 2030 planned by the OEI for the next decade, and which mark a clear path for the higher education institutesDownloads
References
CEPAL (2020). El desafío social en tiempos del COVID-19, Informe especial Covid -19. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45527/S2000325_es.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Comisión Europea (2019). Erasmus + Higher Education Impact Study, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture.
Mason, T. (2020). Is it ethical to take in foreign students mid-crisis?, University World News. Recuperado de https://www.universityworldnews.com/post.php?story=202005141501467
MECD, 2003), La integración del sistema universitario español en el Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Documento-marco., Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. Recuperado de http://www.eees.es/pdf/Documento-Marco_10_Febrero.pdf
Musselin, C. (2018). New forms of competition in higher education. Socio-Economic Review, 16(3), 657-683..
OCDE et al. (2019). Perspectivas económicas de América Latina 2019: Desarrollo en transición, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/g2g9ff1a-es
OEI (2018). Programa-presupesto 2019/20. La Antigua: OEI. Recuperado de https://bit.ly/2MZkMyA
OEI (2019). Guía Iberoamericana para la Evaluación Externa de la Calidad de la Educación a Distancia. Recuperado de https://bit.ly/3huOGsw
OCTS-OEI (2019a)- Panorama de la Educación Superior en Iberoamérica, Papeles del Observatorio, 12 1-68.- Recuperado de https://observatoriocts.oei.org.ar/wp-content/uploads/2019/11/Papeles-12-Web.pdf
OCTS-OEI (2019b). Se expande la educación superior a distancia en Iberoamérica , aunque todavía es incipiente, Informe de coyuntura nº 6. Recuperado de http://octs-oei.org/coyuntura/coyuntura06.pdf
OCTS-OEI (2019c). Los investigadores universitarios y su vínculo con el entorno en América Latina, Papeles del Observatorio, 11, 1-34. Recuperado de , https://bit.ly/2Bb6DMo
OCTS-OEI (2020). ¿Cuánto puede expandirse la cantidad de investigadores en Iberoamérica?, Informe de coyuntura, 7, 1-4. Recuperado de http://octs-oei.org/coyuntura/coyuntura07.html
Reyes, S. (2012). Las experiencias educativas de movilidad virtual de los estudiantes de formación de postgrado: un estudio del caso UNAB, Seminario de Iniciación a la Investigación en Educación y TIC, Máster oficial en Educación y TIC 2012, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/36822/7/sreyesgTFM0612memoria.pdf
RICYT (2019). Informe sobre el Estado de la Ciencia en Iberoamérica. Buenos Aires: OEI. Recuperado de http://www.ricyt.org/wp-content/uploads/2019/10/edlc2019.pdf
Sainz, J. y Barberá, R. (2019). Diagnóstico de la Educación Superior en Iberoamérica, Madrid: OEI. Recuperado de https://bit.ly/2Y3IEaV
UNESCO-IESALC (2019), La movilidad en la Educación Superior en América Latina y el Caribe: retos y oportunidades de un Convenio renovado para el reconocimiento de estudios, títulos y diplomas. Caracas: IESALC