The curriculum of Musical Education in the Programas Renovados and the Royal Decree 1006/1991: a study comparative

Authors

  • Alba María López Melgarejo Universidad de Murcia e ISEN de Cartagena
  • Gregorio Vicente Nicolas Universidad de Murcia
  • Eva María González Barea Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23115

Keywords:

Curriculum, Musical Education, Comparative Education, Music

Abstract

The aim of this work has been to detect the differences and similarities from the point of view of Music Education among the Programas Renovados (Renewed Programs), the last document published in Spain before the emergence of the curriculum concept and how we conceive it today, and the Real Decree 1006/1991, that established the curricula for Primary School. For this, a comparative analysis of the aforementioned texts has been carried out through a documentary analysis that has allowed to contrast the legal framework, the character, the curricular functions, the configuration of the music area, structure, elements, musical areas, as well as the degree of concretion of both documents. The results reveal a high degree of difference between the Renewed Programs and Royal Decree 1006/1991 regarding the curricular functions, because the former served as a guide for the teaching staff, while the latter, in addition to the previous function, made explicit the intentions of the educational system for the stage. Likewise, a high degree of difference between the structure of the Musical Education elements of both documents has been verified. However, it has been observed a common presence of contents related to different areas of Music Education (singing, instrumentation, listening, movement and dance...), as well as a dual approach that includes the perceptual dimension and expressive of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba María López Melgarejo, Universidad de Murcia e ISEN de Cartagena

 Graduada en Educación Primaria (2013) y Doctora en Educación (2017) por la Universidad de Murcia. Profesora dentro del área de Didáctica de la Expresión  Musical de la Universidad de Murcia y en ISEN (Cartagena) donde imparte docencia en los estudios del Grado de Educación Infantil

Gregorio Vicente Nicolas, Universidad de Murcia

Profesor Titular del Área de Didáctica de la Expresión Musical de la Universidad de Murcia e imparte docencia en estudios de grado y posgrado en la Facultad de Educación

Eva María González Barea, Universidad de Murcia

Licenciada en Pedagogía (1998) y Doctora en Antropología Social y Cultural (2003) por la Universidad de Granada. Desde el curso académico 2005/06 es profesora e investigadora en la Universidad de Murcia, ejerciendo su profesión dentro del Departamento de Didáctica y Organización Escolar como profesora Titular de Universidad. Miembro del Grupo de Investigación Equidad e Inclusión en Educación

References

Canes, F. (1993). Las misiones pedagógicas: educación y tiempo libre en la II República. Revista Complutense de Educación, 4, 147-168.

Carbonell, J. (1996). La escuela: entre la utopía y la realidad. Barcelona, España: Eumo-Octaedro.

Cuesta, R. (2002). La historia como disciplina escolar: génesis y metamorfosis del conocimiento histórico en las aulas. En C. Forcadell, e I. Peiró (Comp.), Lectura de la Historia: nueve reflexiones sobre historia de la historiografía, (pp. 221 254). Zaragoza, España: Ebro Composición.

Cuestionarios Nacionales para la Enseñanza Primaria (1953). Madrid, España: Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación Nacional..

Domínguez, E. (2008). Origen y evolución de las instituciones educativas españolas hasta la Ley General de Educación. En A. J. Colón, J. L. Bernabeu, E. Domínguez y J. Sarramona (Comp.), Teorías e instituciones contemporáneas de la educación, (pp. 265-285). Barcelona, España: Ariel Educación.

Egido, I. (1995). La evolución de la enseñanza primaria en España: Organización de la etapa y programa de estudios. Tendencias pedagógicas, 1, 75-86.

Garrido, J. A. y Pinto, A. (1996). La educación estética en la Institución Libre de Enseñanza. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27, 151-166.

Gimeno, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, España: Morata.

Gimeno, J. (2011). Esbozo de una utopía: las Misiones Pedagógicas de la II República Española (1931-1939). Revista Faro, 13, 160-177.

Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (Ley 14/1970, 4 de agosto). Boletín Oficial del Estado, nº 187, 1970, 4 de agosto.

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-179.

MEC (1981). Programas Renovados de la Educación General Básica. Ciclo medio: 3º, 4º y 5º. Madrid, España: Escuela Española S.A.

Pascual, P. (2010). Didáctica de la música. Madrid, España: Pearson.

Puelles, M. (2007). Política y Educación en la España contemporánea. Madrid, España: UNED.

Sánchez, C. (2013). Las Misiones pedagógicas durante la II República Española: la transmisión de los legados culturales en los territorios fronterizos de la Pedagogía Social. Revista de Educación Social, 17, 1-7.

Real Decreto 1006/1991 por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la educación primaria (14 de junio de 1991). Boletín Oficial del Estado, nº 152, 1991, 14 de junio.

Ruíz, J. (1993). Francisco Giner de los Ríos (1839-1915). Perspectivas, Vol. XXIII (3-4), 808-821.

Trillo, F. (1994). El profesorado y el desarrollo curricular: tres estilos de hacer escuela. Cuadernos de Pedagogía, 228, 70-74.

Published

2019-06-30

How to Cite

López Melgarejo, A. M., Vicente Nicolas, G., & González Barea, E. M. (2019). The curriculum of Musical Education in the Programas Renovados and the Royal Decree 1006/1991: a study comparative. Revista Española de Educación Comparada, (34), 182–195. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23115