Lying, malingering or deception? a perspective from adolescence
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.1.2010.11516Keywords:
adolescence, behaviour, malingering, personality, guidance, education, society, adjustment, evaluation, selfreportAbstract
ABSTRACT
Adolescents’ behaviour is determined by physical, psychological and social factors. Educational institutions are experiencing a period of adjustment due to the new ways of relationships between adolescents and their environment. The goal of this article is to analyze the malingering during the period of adolescence. This analysis of the malingering has been done from a psychoeducational perspective. The already mentioned malingering can be considered as a strategy for social adaptation and survival. Evaluation has been done with the Adolescent Personality Questionnaire 16PF-APQ (Schuerger, 2005) and the cuestionario autoaplicado de síntomas C.A.S. in a sample of high-school students. The reliability and validity from C.A.S has been analyzed. This test has showed itself as useful instrument to assess the adolescent honesty about your psychological state. Results show that malingering group has got a higher score in every C.A.S. scales. By the other hand, this student group has indicated a major number of well-known psychological symptoms. Also, the relation between malingering and adolescent personality disorders is presented. Overall the authors present a reflection on malingering during the period of adolescence.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.