READING, LEISURE AND ACADEMIC PERFORMANCE IN UNIVERSITY STUDENTS OF THE SOCIOEDUCATIONAL AREA
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.21548Keywords:
University studies, reading, leisure, achievement.Abstract
Introduction: In recent years, the interest of research has been strengthened around the variables that determine academic success within the university context. Different studies have analyzed the role of reading in achievement, but, nevertheless, the possible joint contribution with respect to leisure in the academic success of university students has not been considered.Methodology: The aim of this research is to analyze how voluntary reading
is inserted in the leisure time of university students and to study the
influence of the relationship of leisure and reading with academic success in university. The Reading Habits Questionnaire, the Leisure Activity Scale and one academic achievement measure have been used. The questionnaire was completed by 1,614 university students. Results: The results confirmed the relationship between academic achievement and cultural and technological leisure, and with reading practices, particularly of a professional nature.
Discussion: It would be necessary to continue to examine this line of research in order to design proposals for intervention at the university focused on improving reading skills and leisure time management.
Downloads
References
Aristegui, I. y Silvestre, M. (2012). El ocio como valor en la sociedad actual. Arbor, 188, 283-291. doi:
http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2001
Belvis, E., Moreno, M.V. y Ferrer, F. (2009). Los factores explicativos del éxito y fracaso académico en las universidades españolas, en los años del cambio hacia la convergencia europea. Revista Española de Educación Comparada, 15, 61-92.
Benavides, D.R. y Sierra, G.M. (2013). Estrategias didácticas para fomentar la lectura crítica desde la perspectiva de la transversalidad. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 79-109.
Bermúdez, S., Ramírez, M.A. y Jaramillo, A. (2016). Preferencias en el uso del tiempo libre de los estudiantes universitarios con enfoque en el sector turístico. Revista CEA, 2(4), 75-88.
Bethencourt, J.T., Cabrera, L., Hernández, J.A., Álvarez, P., y González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6, 603-622.
Caride, J.A. (1998). Educación del ocio y del tiempo libre. En M. Beas y J. García (Coords.), Atención a los espacios y tiempos escolares (pp. 17-31). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Caride, J.A. (2012). Lo que el tiempo educa: el ocio como construcción pedagógica y social. Arbor, 188 (754), 301-313.
doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2004
Caride, J.A. (2014). Del ocio como educación social a la pedagogía del ocio en el desarrollo humano. Edetania: estudios y propuestas socioeducativas, 45, 33-53.
Caride, J.A. (Coord.) (2009). Los derechos humanos en la educación y la cultura: del discurso político a las prácticas educativas. Rosario-Argentina: Homo Sapiens.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica 10 años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa (2007). El ocio y los jóvenes. La web del estudiante. Ministerio de Educación y Ciencia. Recuperado de https://goo.gl/jAA9tE
Cerrillo, P.C. y Sánchez-Ortiz, C. (2017). Educación y competencia literarias (sobre la formación del lector literario). Revista Literatura em Debate, 11(21), 6-19.
Clark, C. & Rumblod, K. (2006). Reading for Pleasure: A Research Overview. Londres, Reino Unido: National Literacy Trust
Clerici, C., Monteverde, A.C., y Fernández, A. (2015). Lectura, escritura y rendimiento académico en ingresantes universitarios. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26, 35-70.
Concha, S., Hernández, C., Del-Río, F., Romo, F., y Andrade, L. (2013). Reflexión pedagógica en base a casos y dominio de lenguaje académico en estudiantes de cuarto año de pedagogía en educación básica. Calidad en la Educación, 38, 81-113.
doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000100002
Cuenca, M. y Goytia, A. (2012). Ocio experiencial: antecedentes y características. Arbor, 188, 265-281.
doi: http://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2001
Cuenca, M. (2009). Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao: Universidad de Deusto.
Cuenca, M. (2013). Ocio valioso en tiempos de crisis. En S. Torío et al. (Coords.), La crisis social y el Estado de Bienestar: las respuestas de la Pedagogía social (pp. 5-20). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-Ediciones Unesco.
Dezcallar, T., Clariana, M., Cladelles, R., Badia, M., y Gotzens, C. (2014). La lectura por placer: su incidencia en el rendimiento académico, las horas de televisión y las horas de videojuegos. Ocnos, 12, 107-116.
doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2014.12.05
Dumazedier, J. (1971). Realidades del ocio e ideologías. En J. Dumazedier et al., Ocio y sociedad de clases (pp. 9-45). Barcelona: Fontanella.
Fabiano, F.M., Mckinney, G.K., Rhoads, K., & Starks, C.H. (2000). WWU Lifestyles proyect IV. Washington, Estados Unidos: Washington University.
Fernández, N. (2005). La lectura entre las prácticas culturales de los jóvenes en España. Revista de Estudios de Juventud, 70, 13-21.
Fiz, M.R., Goicoechea, M.J., Ibiricu, O., y Olea, M.J. (2000). La comprensión lectora y su repercusión en el rendimiento escolar. Filología y Didáctica de la Lengua, 6-7, 75-108.
Froh, J.J., Huebner, E S., Youssef, A., & Conte, V. (2011). Acknowledging and appreciating the full spectrum of the human condition: School psychology’s (limited) focus on positive psychological functioning. Psychology in the Schools, 48(2), 110-123.
doi: http://doi.org/10.1002/pits.20530
Galicia, J.C. y Villuendas, E.R. (2011). Relación entre hábitos lectores, el uso de la biblioteca y el rendimiento en una muestra de estudiantes de psicología. Revista de la Educación Superior, 157, 55-73.
García-Cué, J.L. y Santizo, J.A. (2010). Análisis de la relación entre la gestión del tiempo libre, el ocio y los estilos de aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje, 5(5), 2-24.
García-Ros, R. y Pérez-González, F. (2011). Validez predictiva e incremental de las habilidades de autorregulación sobre el éxito académico en la universidad. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 231-250.
Gil-Flores, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Educación XXI, 14(1), 117-134.
González, B. y Vega, V. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la universidad. Bogotá, Colombia: Fondo de Publicaciones de la Universidad Sergio Arboleda.
Gutiérrez, A., Palacios, A., y Torrego, L. (2010). Tribus digitales en las aulas universitarias. Comunicar, 17, 173-181.
doi: https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-17
Gutiérrez-Perlán, I., Román-García, M., y Sánchez-Vera, M.M. (2018). Estrategias para la comunicación colaborativa en red de los estudiantes universitarios. Comunicar, 54, 91-100.
doi: https://doi.org/10.3916/C54-2018-09
Hoeft, M.E. (2012). Why university students don’t read: What professors can do to increase compliance. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(2).
doi: https://doi.org/10.20429/ijsotl.2012.060212
Kitsantas, A., Winsler, A., & Huie, F. (2008). Self-regulation and ability predictors of academic success during college: A predictive validity study. Journal of Advanced Academics, 20, 42-68.
Larrañaga, E. y Yubero, S. (2005). El hábito lector como actitud. El origen de la categoría de falsos lectores. Ocnos, 1, 43-60.
doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2005.01.04
Larrañaga, E. (2004). La lectura en los estudiantes universitarios: variables psicosociales en la formación de los hábitos lectores. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Larrañaga, E., Yubero, S., y Cerrillo, P. C. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: CEPLI/SM.
Lassibille, G. & Navarro, L. (2007). Why do higher education students drop out? Evidences from Spain. Education Economics, 16(1), 89-105.
doi: https://doi.org/10.1080/09645290701523267
Lei, S.A., Bartlett, K A., Gorney, S.E., & Herschbach, T.R. (2010). Resistance to reading compliance among college students: Instructors’ perspectives. College Student Journal, 44(2), 219-229.
Lema, R. (2011). La recreación educativa: modelos, agentes y ámbitos. Revista Latinoamericana de Recreación, 1, 77-90.
Lotti-de-Santos, M., Salim, R, Raya, F., y Dori, M.G. (2008). Una experiencia de formación docente sobre la lectura comprensiva de textos científicos. Revista Iberoamericana de Educación, 5. Recuperado de https://goo.gl/2855sU
Mol, S.E. & Jolles, J. (2014). Reading enjoyment amongst non-leisure readers can affect achievement in secondary school. Frontiers in Psychology, 5. doi: http://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01214
Molina, L. (2006). Lectura y Educación: los hábitos lectores y su repercusión académica en la ESO. Ocnos, 2, 103-120.
doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2006.02.07
Moyano, E. (2004). La escritura académica: una tarea interdisciplinaria a lo largo del currículo universitario. Revista Textura, 4(4), 109-120.
Neira, A., Reyes, F., & Riffo, B. (2015). Academic experience and reading comprehension strategies in Frehmen University students. Literatura y Lingüística, 31, 221-244.
doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112015000100012
Noursi, O.A. (2014). Teaching comprehension: What teachers should know? Perspectives, 22(1), 11-22.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2012). Programme for International Students Assessment, PISA, 2011. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD).
Poza-Vilches, F., Fernández-García, A., y Ferreira-Delgado, J.P. (2018). La práctica profesional de los agentes sociales en materia de ocio juvenil: estrategias para la intervención, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 93-105.
doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.08
Ricoy, M.C., y Fernández-Rodríguez, J. (2016). Prácticas y recursos de ocio en la adolescencia. Educatio Siglo XXI, 34(2), 103-124.
doi: http://dx.doi. org/10.6018/j/263831
Rodríguez-Suárez, J., y Agulló, T. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2), 247-259.
Ruscio, J. (2001). Administering quizzes at random to increase students’ reading. Teaching of Psychology, 28, 204-206.
doi: http://dx.doi.org/10.1207/S15328023TOP2803_08
Sánchez-Chévez, L.E. (2012). La comprensión lectora en el currículo
universitario. Diálogos, 9, 21-36.
Sánchez-García, S. & Yubero, S. (2015) Leer en la universidad: la promoción de la lectura desde la biblioteca universitaria. En S. Sánchez-García & S. Yubero, Las bibliotecas en la formación del hábito lector (pp. 159-188). Cuenca: Servicio Publicaciones UCLM.
Sappington, J., Kinsey, K., & Munsayac, K. (2002). Two studies of reading compliance among college students. Teaching of Psychology, 29(4), 272-274. doi: https://doi.org/10.1207/S15328023TOP2904_02
Soto, G. (2009). Intertextualidad explícita en textos académicos de estudiantes universitarios: Un estudio exploratorio. Literatura y Lingüística, 20, 141-157. doi: http://doi.org/10.4067/S0716-58112009000100008
Tejedor, F.J. & García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.
Tirado, R., Aguaded, J.I., y Marín, I. (2010). Patrones de consumo de drogas y ocupación del ocio en estudiantes universitarios. Sus efectos sobre el hábito de estudio. Revista Española de Drogodependencia, 35(4), 467-480.
Torres, E. (2003). Bases teóricas para la comprensión lectora, eficaz, creativa y autónoma. Educere, 6(20), 380-383.
Ureta, M.X. (2015). Estilos de vida y prácticas de ocio en estudiantes de la licenciatura de Educación Física, Recreación y Deporte de la IUACJ. Revista Universitaria de Educación Física y el Deporte, 8, 49-58.
Vidal, D. y Manriquez, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, 177, 95-118.
Whitten, C., Labby, S., & Sullivan, S.L. (2016). The impact of pleasure reading on academic success. The Journal of Multidisciplinary Graduate Research, 2, 48-64.
Yubero, S. y Larrañaga, E. (2015). Lectura y universidad: estudio de los hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El Profesional de la Información, 24(6), 713-719.
doi: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.03
Yubero, S., Larrañaga, E., e Pires, N. (2014). Estudo sobre os hábitos de leitura dos estudantes protugueses do ensino superior. Castelo Branco, Portugal: Instituto Politécnico de Castelo Branco.
Yubero, S., Larrañaga, E., y Sánchez-García, S. (2010). El valor de la lectura y su relación con los hábitos lectores y el éxito escolar en niños inmigrantes. Educar Educere, número especial, 51-63.
Yubero, S., Larrañaga, E. y Sánchez-García, S. (2011). El valor de la lectura y su relación con el comportamiento lector y el éxito escolar en niños de Primaria. En A.M. Ramos & I. Mociño (Eds.), Crítica e investigación en LIJ (pp. 345-356). Vigo/Braga: ANILIJ/ Universidad de Minho.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.