ADOLESCENCE AND GENDER VIOLENCE 2.0: CONCEPTS, BEHAVIOR AND EXPERIENCES

Authors

  • Trinidad Donoso Vázquez Universidad de Barcelona
  • M. José Rubio Hurtado Universidad de Barcelona
  • Ruth Vilà Baños Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.20180

Keywords:

Gender, violence, teenagers, internet, social networks.

Abstract

The aim of this study is to present a measurement instrument for gender
violence 2.0 and analyze the perceptions and experiences of adolescents, and their responses to such violence. A study survey of 3,043 teens from Catalonia, Aragon, Galicia, Andalusia, the Balearics and the Canaries was undertaken.
Among the results, we found that adolescents believe that there is more violence online than offline. They are aware of the most direct and obvious actions related to sexual violence, however behavior that is less frequently perceived to be violent is that where the woman is treated as a sexual object, and in particular, controlling online behavior against the girlfriend or boyfriend is not considered to be violent. The tendency for aggression is male, but girls show more aggressive behaviors related to myths of romantic love. The responses of the adolescents are passive towards gender violence 2.0, though girls outperform boys in active responses to violence. It concludes with the need for educational interventions to prepare the adolescents for gender violence 2.0. Interventions
should be designed to deconstruct the myths of romantic love that support
misconceptions about the trust between partners, to educate girls about their increased vulnerability on social networks, to explain to adolescents all of the risks on social networks and to encourage young people to report acts of violence and to involve their family and school in these matters.

Downloads

References

Arisó, O. y Mérida, R. (2010). Los géneros de la violencia Una reflexión queer sobre la violencia de género. Barcelona: Egales.

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2013). Resumen general de resultados. Febrero a Noviembre de 2013. Recuperado de http://bit.ly/1eKM3M0

Banyard, V. L. y Cross, C. (2008). Consequences of teen dating violence understanding intervening variables in ecological context. Violence Against Women, 14(9), 998-1013.

Barlett, C. & Coyne, S. M. (2014). A meta-analysis of sex differences in cyber-bullying behavior: The moderating role of age. Aggressive Behavior, 40(5), 474-488.

Borrajo, E., Gámez, M. & Calvete, E. (2015). Justification beliefs of violence, myths about love and cyber dating abuse. Psicothema, 27(4), 327-333. doi: 10.7334/psicothema2015.59

Calmaestra, J. (2011). Cyberbullying: prevalencia y características de un nuevo tipo de bullying indirecto [Tesis Doctoral]. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Calvete, E.; Orue, I.; Estévez, A.; Villardón, L. & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26, 1128–1135. doi:10.1016/j.chb.2010.03.017

Díaz-Aguado, M. J (2013). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y prevención de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://bit.ly/2knE4Ru

De Miguel, V. (2015). Percepción social de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://bit.ly/1tkldqj

Donoso, T; Rubio, M. J; Velasco, A. y Vilà, R. (2014a). Cuestionario de violencias de género 2.0. Barcelona: Universitat de Barcelona.

— (2014b). Ciberacoso en función del género. Propuetas de análisis. V Congreso Universitario Internacional de Investigación y Género. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Donoso, T; Rubio, M. J. y Vilà, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214.

Estébanez, I. (2010). Te quiero… (sólo para mí). Relaciones adolescentes de control. Revista pedagógica, 23, 45-68. Recuperado de http://bit.ly/1uItFhJ

Estébanez, I. & Vázquez, N. (2010). Diagnóstico de la percepción y opiniones sobre la violencia sexista de la juventud de los municipios de Ondarroa y Markina-Xemein. Bilbao: Sortzen Consultoría. Recuperado de http://bit.ly/2ko9jfc

— (2013). La desigualdad de género y el sexismo en las redes sociales. Bilbao: Observatorio Vasco de la Juventud.

Ferrer, V. y Bosch, E. (2013) Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 105-122.

Gallego, M. y García, L. (2011). Violencia basada en género en las relaciones de pareja. Recuperado de http://bit.ly/2jrCzSS

García Ramos, T. N. (s.f.). e-women. Informe sobre la Violencia de Género en Internet. Recuperado de http://bit.ly/2jzAyPG

Garmendia, M; Garitaonandia, C; Martínez, G. y Casado, M. A. (2011). EU Kids Online II: Mejorando el conocimiento sobre el uso y la seguridad en Internet de los menores en Europa. Recuperado de https://goo.gl/tBChHv

Interctive Advertinsing Bureau (2015). VI Estudio sobre Redes Sociales. Recuperado de http://bit.ly/18tGiW7

Lagarde, M. (1997) Género y Feminismo. Desarrollo Humano y Democracia. Madrid: Edición Horas y Horas.

Li, Q. (2007). New bottle but old wine: a research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior 23 (4), 1777–1791. doi:10.1016/j.chb.2005.10.005.

Online Business School (2015). Social media 2015: Análisis de las tendencias de uso y participación en las redes social a nivel mundial y en España.

Prado, N. (2015). Taller sobre violencias de género 2.0. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/67141

Prado, N. y Vilà, R. (2015). Taller sobreViolencias de Género 2.0. Diseño. Barcelona: niversidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle. net/2445/67493

Patchin, J. W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look atcyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148–169.

Save the children (2010). La tecnología en la preadolescencia y adolescencia: usos, riesgos y propuestas desde los protagonistas. Recuperado de http://bit.ly/1pegqSq

Sortzen Consultoría (2010). Diagnóstico de la percepción y opiniones sobre la violencia sexista de la juventud de los municipios de Ondarroa y Markina-Xemein. Bilbao: Sortzen Consultoría.

Torres, C. (2013). El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento. Madrid: Delegación del Gobierno para la Violencia de Género.

Unión Internacional de Telecomunicaciones (2013). Medición de la Sociedad de la Información. Resumen ejecutivo. Ginebra: Unión Internacional de Telecomunicaciones. Recuperado de http://bit.ly/1pNAk8t

Working to Halt Online Abuse. (2012). Online harassment statistics. WHOA. Recuperado de http://bit.ly/2jS1zir

How to Cite

Donoso Vázquez, T., Rubio Hurtado, M. J., & Vilà Baños, R. (2017). ADOLESCENCE AND GENDER VIOLENCE 2.0: CONCEPTS, BEHAVIOR AND EXPERIENCES. Educación XX1, 21(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.20180

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.