ADOLESCENCE AND GENDER VIOLENCE 2.0: CONCEPTS, BEHAVIOR AND EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.20180Keywords:
Gender, violence, teenagers, internet, social networks.Abstract
The aim of this study is to present a measurement instrument for genderviolence 2.0 and analyze the perceptions and experiences of adolescents, and their responses to such violence. A study survey of 3,043 teens from Catalonia, Aragon, Galicia, Andalusia, the Balearics and the Canaries was undertaken.
Among the results, we found that adolescents believe that there is more violence online than offline. They are aware of the most direct and obvious actions related to sexual violence, however behavior that is less frequently perceived to be violent is that where the woman is treated as a sexual object, and in particular, controlling online behavior against the girlfriend or boyfriend is not considered to be violent. The tendency for aggression is male, but girls show more aggressive behaviors related to myths of romantic love. The responses of the adolescents are passive towards gender violence 2.0, though girls outperform boys in active responses to violence. It concludes with the need for educational interventions to prepare the adolescents for gender violence 2.0. Interventions
should be designed to deconstruct the myths of romantic love that support
misconceptions about the trust between partners, to educate girls about their increased vulnerability on social networks, to explain to adolescents all of the risks on social networks and to encourage young people to report acts of violence and to involve their family and school in these matters.
Downloads
References
Arisó, O. y Mérida, R. (2010). Los géneros de la violencia Una reflexión queer sobre la violencia de género. Barcelona: Egales.
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2013). Resumen general de resultados. Febrero a Noviembre de 2013. Recuperado de http://bit.ly/1eKM3M0
Banyard, V. L. y Cross, C. (2008). Consequences of teen dating violence understanding intervening variables in ecological context. Violence Against Women, 14(9), 998-1013.
Barlett, C. & Coyne, S. M. (2014). A meta-analysis of sex differences in cyber-bullying behavior: The moderating role of age. Aggressive Behavior, 40(5), 474-488.
Borrajo, E., Gámez, M. & Calvete, E. (2015). Justification beliefs of violence, myths about love and cyber dating abuse. Psicothema, 27(4), 327-333. doi: 10.7334/psicothema2015.59
Calmaestra, J. (2011). Cyberbullying: prevalencia y características de un nuevo tipo de bullying indirecto [Tesis Doctoral]. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
Calvete, E.; Orue, I.; Estévez, A.; Villardón, L. & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26, 1128–1135. doi:10.1016/j.chb.2010.03.017
Díaz-Aguado, M. J (2013). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y prevención de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://bit.ly/2knE4Ru
De Miguel, V. (2015). Percepción social de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de http://bit.ly/1tkldqj
Donoso, T; Rubio, M. J; Velasco, A. y Vilà, R. (2014a). Cuestionario de violencias de género 2.0. Barcelona: Universitat de Barcelona.
— (2014b). Ciberacoso en función del género. Propuetas de análisis. V Congreso Universitario Internacional de Investigación y Género. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Donoso, T; Rubio, M. J. y Vilà, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214.
Estébanez, I. (2010). Te quiero… (sólo para mí). Relaciones adolescentes de control. Revista pedagógica, 23, 45-68. Recuperado de http://bit.ly/1uItFhJ
Estébanez, I. & Vázquez, N. (2010). Diagnóstico de la percepción y opiniones sobre la violencia sexista de la juventud de los municipios de Ondarroa y Markina-Xemein. Bilbao: Sortzen Consultoría. Recuperado de http://bit.ly/2ko9jfc
— (2013). La desigualdad de género y el sexismo en las redes sociales. Bilbao: Observatorio Vasco de la Juventud.
Ferrer, V. y Bosch, E. (2013) Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 105-122.
Gallego, M. y García, L. (2011). Violencia basada en género en las relaciones de pareja. Recuperado de http://bit.ly/2jrCzSS
García Ramos, T. N. (s.f.). e-women. Informe sobre la Violencia de Género en Internet. Recuperado de http://bit.ly/2jzAyPG
Garmendia, M; Garitaonandia, C; Martínez, G. y Casado, M. A. (2011). EU Kids Online II: Mejorando el conocimiento sobre el uso y la seguridad en Internet de los menores en Europa. Recuperado de https://goo.gl/tBChHv
Interctive Advertinsing Bureau (2015). VI Estudio sobre Redes Sociales. Recuperado de http://bit.ly/18tGiW7
Lagarde, M. (1997) Género y Feminismo. Desarrollo Humano y Democracia. Madrid: Edición Horas y Horas.
Li, Q. (2007). New bottle but old wine: a research of cyberbullying in schools. Computers in Human Behavior 23 (4), 1777–1791. doi:10.1016/j.chb.2005.10.005.
Online Business School (2015). Social media 2015: Análisis de las tendencias de uso y participación en las redes social a nivel mundial y en España.
Prado, N. (2015). Taller sobre violencias de género 2.0. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/67141
Prado, N. y Vilà, R. (2015). Taller sobreViolencias de Género 2.0. Diseño. Barcelona: niversidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle. net/2445/67493
Patchin, J. W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look atcyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148–169.
Save the children (2010). La tecnología en la preadolescencia y adolescencia: usos, riesgos y propuestas desde los protagonistas. Recuperado de http://bit.ly/1pegqSq
Sortzen Consultoría (2010). Diagnóstico de la percepción y opiniones sobre la violencia sexista de la juventud de los municipios de Ondarroa y Markina-Xemein. Bilbao: Sortzen Consultoría.
Torres, C. (2013). El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento. Madrid: Delegación del Gobierno para la Violencia de Género.
Unión Internacional de Telecomunicaciones (2013). Medición de la Sociedad de la Información. Resumen ejecutivo. Ginebra: Unión Internacional de Telecomunicaciones. Recuperado de http://bit.ly/1pNAk8t
Working to Halt Online Abuse. (2012). Online harassment statistics. WHOA. Recuperado de http://bit.ly/2jS1zir
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Educación XX1 is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)