Teacher Professionalization in Mexico: A Comparative Analysis of the 2013 Educational Reform and the New Mexican School Reform
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.47.2025.44077Keywords:
Teacher professionalization, initial training, continuous training, teacher performance evaluation, educational reformAbstract
Teacher training represents a cornerstone for achieving high-quality education among students. Consequently, educational policies aimed at teacher professionalization must prioritize the development of professional competencies in both initial and ongoing training, alongside evaluation processes designed to enhance pedagogical practice. This article seeks to conduct a categorical analysis of educational policies targeting teacher training in Mexico, focusing on the 2013 Educational Reform, referred to as the "New Educational Model," and the 2019 reform, known as the "New Mexican School." The analysis explores approaches to initial and continuous training, official regulations, and performance evaluation systems linked to these reforms. A comparative methodology was employed to identify similarities and differences, aiming to uncover trends in teacher professionalization. The findings highlight persistent challenges in establishing strategies to address teachers' areas of opportunity, emphasizing the need for flexible evaluation systems and the creation of equitable incentive mechanisms.
Downloads
References
Álvarez, D., Vásquez, W. y Rodríguez, L. (2016). La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. No. 31. 61-77. https://turia.uv.es/index.php/dces/article/view/8431/9075
Baloco, C. (2020). El liderazgo como factor clave para el mejoramiento de la profesionalización docente y la calidad educativa. Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, vol 5, n 1, 177-194) https://revistas.uniatlantico.edu.co/index.php/CEDOTIC/article/view/2203/3315
Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M. y Valle, J. M. (2016). Investigaciones en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, n9, 36-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6559980
Díaz-Barriga, Á. (1997) La profesión y la elaboración de planes de estudio. Puntos de articulación y problemas de diseño, en T. Pacheco y Á. Díaz (Coords.) La profesión. Su condición social e institucional, (pp. 65-108) UNAM/CESU-Miguel Ángel Porrúa. https://www.iisue.unam.mx/publicaciones/libros/la-profesion-su-condicion-social-e-institucional
Díez, E. (2020). Ideología en la formación inicial docente. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 82, No. 2. 9-25. https://rieoei.org/RIE/article/view/3658/4073
Dimaté, C., Tapiero, O., González, C., Rodríguez, R. y Arcilia, M. (2017). La evaluación del desempeño docente. Folios. No. 46. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-48702017000200083&script=sci_arttext
Ducoing, P. (2022). Revisitando la formación, en P. Ducoing Debate teórico sobre la formación. (pp. 11-30). Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/8735
Flores, A. (2014). Aspectos fundamentales de la Ley General del Servicio Profesional Docente en 2013 en México. Iberoforum, vol. 9, no. 17. https://ibero.mx/iberoforum/17/pdf/ESPANOL/7_DOSSIER_IBEROFRORUM_NO17.pdf
Gálvez, E. y Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y representaciones. Revista de Psicología Educativa, 6(2). Vol. 6, no. 2. 407-452. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
Gárete, M. y Cordero, G. (2019). Apuntes para caracterizar la formación continua en línea de docentes. Revista de estudios y experiencias en educación. Vol18(36). 18, no. 36. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836garate10
Guzmán, C. (2020). La profesionalización docente y su incidencia en la calidad educativa. Recuperado de https://glifos.upana.edu.gt/library/images/3/36/Aprobada_Cindy_Nineth_Guzmán_Villagrán.pdf
Guzmán, C. N. (2020). La profesionalización docente y su incidencia en la calidad educativa (Tesis de licenciatura). Universidad Panamericana, Facultad de Ciencias de la Educación. Guatemala. Recuperado de https://glifos.upana.edu.gt/library/images/3/36/Aprobada_Cindy_Nineth_Guzmán_Villagrán.pdf
Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica, México, Fondo de Cultura Económica.
Imbernón, F. y Guerrero, C. (2018). ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de educación a distancia. No. 56, 1-12. https://revistas.um.es/red/article/view/321631/225701
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE) (2015). Directrices para mejorar la formación inicial de los docentes de educación básica. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/directrices_para_mejorar_la_formacion_inicial_de_los_docentes_de_educacion_inicial.pdf
INEE (2017a). La evaluación con el Nuevo Modelo Educativo. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/Red08PDF.pdf
INEE (2017b). Formación continua de docentes: política actual en México y buenas prácticas nacionales e internacionales. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1F226.pdf
Luhmann, N. (1999). Teoría de los sistemas sociales. Chile: Universidad Iberoamericana
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2018). La formación inicial docente: problemas complejos- respuestas disruptivas. Cuadernos de pedagogía. No. 489. 27-32. https://graphos.com.uy/MARIA/VAILLANT/wp-content/uploads/2018/06/Cuadernos-de-Pedagogia_489-2018_DV-CM.pdf
Márquez, A. (2016). La desigualdad social y las reformas educativas. Perfiles educativos, Vol. 38, no. 154. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/57650
Matarraz, M. (2022). Aspectos clave de la profesionalización docente. Una revisión bibliográfica. Cuestiones pedagógicas, vol. 2, n. 3. 129-144. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/21043
Monarca, H. (2012). La influencia de los sistemas nacionales de evaluación en el desarrollo del currículo. Perfiles educativos, vol. 34, n. 135. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/29194
Monarca, H. (2017). El profesionalismo como espacio de disputas simbólicas en H. Monarca y B. Thoilliez (Coords.), La profesionalización docente debates y propuestas (pp. 41-52). Síntesis
Monarca, H., Mera, A., Álvarez, G. y Gorostiaga, J. (2024). Posiciones sobre profesionalización docente en el discurso de los organismos internacionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 29, No. 102. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662024000300509&lang=pt
Navarrete, Z. (2024). Modelos y programas de formación inicial docente en Chile y México. Revista Española de Educación Comparada, no. 44. 165-183 https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/37891/28643
Navarrete, Z. (2022). Una revisión histórica del concepto de “formación” en P. Ducoing Debate teórico sobre la formación. (pp. 61-74). Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.paginaspersonales.unam.mx/app/webroot/files/5999/Publica_20231001195628.pdf
Navarrete, Z. (2011). Las profesiones en México. Hacia una ontología no metafísica, en R.N. Buenfil Burgos y Z. Navarrete Cazales. (Coords.) Discursos educativos, identidades y formación profesional. Producciones desde el Análisis Político de Discurso, (pp.259-274) Plaza y Valdés / Programa de Análisis Político de Discurso e Investigación. https://www.academia.edu/35303588/Las_profesiones_en_M%C3%A9xico_Hacia_una_ontolog%C3%ADa_no_metaf%C3%ADsica
Navarrete, Z. y Buenfl, R. N. (2018). Creación de una profesión. La carrera de Pedagogía en la Universidad Nacional Autónoma de México, en Revista Mexicana de Investigación Educativa, México, vol. 88. No. 79, pp. 1023-1049. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662018000401023&script=sci_arttext
Navarrete, Z., y Rojas, I. (2017). Formación y práctica docente apoyada en TIC en la Universidad Nacional Autónoma de México. Notas comparativas en M.A Navarro, M.A y Z. Navarrete Z. (Coords.) Innovación en educación: gestión, currículo y tecnologías (pp. 213-224). México: Plaza y Valdés Editores / Sociedad Mexicana de Educación Comparada. https://www.somec.mx/wp-content/uploads/2024/05/14.-Libro-Innovacion-en-educacion-gestion-curriculo-y-tecnologias.pdf
OECD (2013), Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers, Education and Training Policy, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264018044-en.
Pacheco, A. y Alatorre, E. (2018). La metacognición en la profesionalización docente: el pensamiento crítico en un entorno mixto. Revista de educación a distancia, No. 56, 1-23 https://revistas.um.es/red/article/view/321651/225741
Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria deFormación del Profesorado, vol 14 N. 1, 67-80. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017192006.pdf
Pérez, A. (2014). La profesionalización docente en el marco de la reforma educativa en México: sus implicaciones laborales. El cotidiano, No. 184, 113-120. https://www.redalyc.org/pdf/325/32530724012.pdf
Rivera, K.; Carrillo, I.; Cordero, D. y Vázquez M. (2019). Formación inicial docente en el Modelo Educativo mexicano: perspectivas de directivos normalistas. Diálogos sobre educación, 10(19). Vol. 10, no. 19. https://doi.org/10.32870/dse.v0i19.497
Secretaria de Educación Pública (SEP) (2018) Nueva Escuela Mexicana. Recuperado de https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacioín%20pedagoígica.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2019). Programa Sectorial derivado del Plan Nacional de Desarrollo. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596202&fecha=06/07/2020#gsc.tab=0
SEP (2024). Estrategia Nacional de Formación Continua 2024. Recuperado de https://formacioncontinua.sep.gob.mx/storage/recursos/BANNERS/XfjwTUaPYX-ENFC%202024.pdf
SEP (2025). Unidad del sistema para la carrera de las maestras y maestros USICAM. Recuperado de http://usicamm.sep.gob.mx
Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educación sociológica, vol. 28, n. 99. 335-353. https://www.scielo.br/j/es/a/XPH7DvN3FZvgQZktwNPyS6d/?format=pdf&lang=es
UNESCO (2013). Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. Santiago. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223249
UNESCO (2017). Educación Superior y Sociedad. Formación Docente. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261753
UNESCO (2022). Transformar la enseñanza desde dentro: tendencias actuales en la situación y el desarrollo del personal docente, Dia Mundial de los Docentes 2022. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383002_spa
Valencia, O. (2024). Implementación de la NEM en la formación inicial docente: mirada desde la UPAV. Kinesis. Revista Veracruzana de Investigación Docente. No. 9. 5-29 http://www.revistakinesis.com/index.php/journal/article/view/150/90
Vásquez, L.; Barragán, B y Ossa, A. (2022). De la teoría y la práctica en la formación de maestros en Colombia, en P. Ducoing (Coord.) Debate teórico sobre la formación. (pp. 61-74). Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/8735
Ventura, F. (2023). Las implicaciones de la Nueva Escuela Mexicana en el proceso pedagógico. Revista Boletín REDIPE,. Vol. 12, non°. 8. 161-174. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1996/1985
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zaira Navarrete-Cazales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.





