The training of Cuban professionals in the business context
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.30995Keywords:
Technical and Professional Education, polytechnic school, companyAbstract
The article addressed a latent problem in Cuban Technical and Professional Education, related to the professional training of students from polytechnic schools in business contexts. Its general objective was to characterize the historical-logical evolution of said training, establishing in each implemented model the behavior of essential categories that reach the status of conceptual nuclei, such as: teaching-learning process, professional process and polytechnic school-company integration. The research had a qualitative approach of an explanatory nature, relying on methods of the theoretical level and the empirical level that allowed the analysis and characterization of the models implemented in the last 60 years of Cuban Technical and Professional Education, demonstrating the highest validity in the model of shared professional training.
Key words: Technical and Professional Education, polytechnic school, company.
Downloads
References
Abad, G. & Fernández, K.L. (2013). La Educación Técnica y Profesional en Cuba: estudio exploratorio. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Abreu, R.L. & Soler, G. (2015). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Pueblo y Educación.
Acosta, A. (2012). Componentes culturales y humanos que intervienen en el proceso de enseñanza práctica de la soldadura en la entidad productiva. Pedagogía Profesional, 12(1), 73-88.
Aguilar, V. & Mena, J.A. (2014). El proceso de inserción laboral de los estudiantes de nivel medio en la rama del transporte: la evaluación de su efectividad. Mendive. Revista de Educación, 12(4), 442-449.
Aguilar, Y.E. (2018). Una propuesta de dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la práctica laboral en la especialidad Construcción Civil. Académica Universitaria.
Almendros, H. (2015). Ideario Pedagógico Martí. 3ra. Edición. Centro de Estudios Martianos.
Álvarez, G. (2015). La educación comparada más allá de la REEC: análisis bibliométrico de la disciplina en las cinco revistas españolas afines de más impacto entre 1995 y 2014. Revista Española de Educación Comparada, 25, 19-45.
Asenjo, J.T. & Asenjo, F. (2020). Educación y europeísmo, un itinerario de encuentro transnacional. Revista Española de Educación Comparada, 36, 14-31.
Asenjo, J.T. (2015). La competencia europeísta: una competencia integradora. Bordón, 67(3), 35-49.
Atchoarena, D. (2004). Situación de la enseñanza técnica y la formación profesional en África francófona. En Las reformas de la enseñanza técnica y de la formación profesional en la economía del conocimiento. Centro Internacional de Estudios Pedagógicos.
Benítez, S. & Mena, J.A. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Mendive. Revista de Educación, 14(4), 302-307.
Bermúdez, R. (2014). Categorías fundamentales de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. Revista Pedagogía Profesional, 12(1). http://www.pedagogiaprofesional.rimed.cu
Capilla, A. (2021). Universidad Iberoamérica 2030: la propuesta de la OEI para la educación superior en Iberoamérica. Revista Española de Educación Comparada, 37,111-128.
Clemente, R.A. & Hernández, C. (2005). Contextos de desarrollo psicológico y educación. (2a ed.). Paidós.
Consejo de Ministros de la República de Cuba (8 de octubre de 2019). Decreto No. 364. De la Formación y Desarrollo de la Fuerza de Trabajo Calificada. Editorial Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Estellés, J. (2018). La FP Dual: nuevo modelo de Formación Profesional. Empresa de Trabajo Temporal-Instituto Politécnico de Valencia. Editorial Gi Group.
Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix University Industry Gobernment Relations: A laboratory for Knowledge based Economic Development. EASST Review, 14, 14-19.
García, J.L. (1996). Fundamentos de Educación Comparada. (3ª ed.). Dykinson.
García, J.L. (2005). Diez años de Educación Comparada en España. Revista Española de Educación Comparada, 11,15-36.
García, M.C. (2018). Competencias clave y aprendizaje cooperativo, conceptos fundamentales en la educación actual. International Studies on Law and Education 29, 79-90.
Jiménez, D.M. (2017). El aprendizaje de los contenidos de la Refrigeración en los técnicos medios. Revista Roca, 13(4), 27-38.
Kolesnikov, N. (1983). Cuba: educación popular y preparación de los cuadros nacionales 1959-1982. Progreso.
Manso, A. & González, B. (2011). El modelo de formación del profesional de nivel medio. Transformaciones actuales. Conferencia Inicial. Congreso Internacional Pedagogía 2011. La Habana. Cuba.
Mena, J.A (2013). Metodologías para el funcionamiento de la empresa como parte del proceso de ETP. Sello Editorial Educación Cubana.
Mena, J.A. & Mena, J.L. (2019a). El método de formación en la actividad profesional productiva. Revista Portuguesa de Pedagogia, 53(1), 81-96.
Mena, J.L. & Mena, J.A. (2019b). La integración de contenidos científicos en estudiantes cubanos de Ingeniería Agrónoma. Indagatio Didactica, 11(1), 151-167.
Mena, J.A. & Mena, J.L. (2020). La educación superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida universidad-entidad productiva. Congreso Internacional Universidad 2020. Ediciones MES.
Mena, J.A. (2012). Integración educación-trabajo: necesidad de la formación profesional. Apuntes para un modelo de ETP compartida escuela-empresa. LAP LAMBERT Academic Publishing GMbH & Co. KG.
Mena, J.A., Aguilar, Y.E. & Mena, J.L. (2019). La práctica laboral en la Educación Técnica y Profesional. Su historia. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 109-123.
Mena, J.A., Moreno, L. & Yturria, P.L. (2019). Vocational Pedagogy in Cuba-New approaches to teaching-learning method in new. In the books Facets and aspects of research on vocational education and training at Stockholm University. Emergent Issues In Research On Vocational Education & Training, 4. Editorial Premiss, 109-136.
Mena, J.A., Sarracino, N. & Machado, F.C. (2020). Historia de la Educación Técnica y Profesional en Pinar del Río. Primera Parte. Ediciones Loynaz.
Ministerio de Educación (Mined). (1985). Resolución Ministerial No. 327. Reglamento de Enseñanza Práctica para los Centros de la Educación Técnica y Profesional. Documentos Normativos para el Sistema Nacional de Educación cubano.
Ministerio de Educación (Mined). (2000). Resolución Ministerial No. 170. Regulación integral y sistémica la responsabilidad de los organismos y entidades en la formación de obreros calificados y de profesionales de los niveles medio y superior. Documentos Normativos para el Sistema Nacional de Educación cubano.
Montero, I. & León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7 (3), 847-862.
Moreno, L., Teräs, M. & Gougoulakis, P. (eds.). (2020). Emerging Issues In Research On Vocational Education & Training, 6. Editorial Premiss, 280-309.
Patiño, M.R., Hernández, A.M. & León, O. (1996). El modelo de escuela politécnica cubana: una realidad. Editorial Pueblo y Educación.
Pérez, J.E. & Sierra, A. (2013). Desarrollo y evaluación de competencias genéricas en los estudios de grado. Revista de docencia universitaria, 11, 175-196.
Ramos, M.M., Moreno, M.M., Valdéz, B. & Catena, A. (2008). Criteria of the peer review process for publication of experimental and quasi-experimental research in Psychology: A guide for creating research papers. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 751-764.
Unesco. (2015). Propuesta de revisión de la recomendación revisada de 2001 relativa a la Enseñanza Técnica y Profesional. Conferencia General, 38° Reunión-Paris.
Unesco. (2019). Empoderar a los alumnos para crear sociedades justas. Ediciones Unesco.
Vigotski, L.S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.
Yturria, P.L., Cueto, R. & Mena, J.A. (2017). Una aproximación al carácter investigativo de la Educación Técnica y Profesional cubana. Revista Española de Educación Comparada, 30, 136-149.
Zabala, A. & Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.