What educational pact do we need in Spain to fulfill the indicators of et 2020?
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.26132Keywords:
ET2020, educational policy, educational pact, stability, educational system.Abstract
In 2010 the European Union launched the European educational program ET2020 with the aim of harmonizing a common educational policy among member countries. The purpose was to improve the educational situation and more effectively meet European economic and employability needs in the period 2010-2020. This article intends to know in more detail the aims of this program and analyze the progress and achievements made by Spain, one of the member countries of the European Union, in relation to its educational system. We will raise this relationship from the current urgent need to reach a stable social and political pact for education. For this analysis we use national and international reports such as CIS and EUROSTAT that allow us to know in detail and reliability the results of the application and development of the strategic objectives of the program from the agreed monitoring educational indicators. The data reflect an advance in some of them and even, above the expected, but in others Spain is far from achieving them at 2020 considering the absence of an educational pact as one of the reasons that contributes to this lack of achievement.
Downloads
References
Arriazu, R. y Solari, M. (2015). El papel de la educación en la Estrategia Europa 2020: una aproximación crítica. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (1), 149-161.
Álvarez, G. (2015). La cualificación del maestro en Europa: aportaciones a partir del análisis de las influencias supranacionales y los modelos europeos. Revista Tendencias pedagógicas, 25, 9-33.
Caínzos, M. A. (2015). La opinión pública sobre la educación en España: entre el catastrofismo y la satisfacción. Revista Española de Sociología, 23, 117-150.
Cámara, G. (2007). Las necesidades del consenso en torno al derecho en educación en España. Revista de Educación, 344, 61-82.
Centro de Investigaciones Sociológicas. (1985). Barómetro de mayo. Estudio nº 1460. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/1460_1479/1460/Es1460mar.pdf
Centro de Investigaciones Sociológicas. (2013). Barómetro de octubre. Estudio nº 3001. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3000_3019/3001/Es3001.pdf
Centro de Investigaciones Sociológicas. (2013). Barómetro de noviembre. Estudio nº 3005. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3000_3019/3005/Es3005mar.pdf
Centro de Investigaciones Sociológicas. (2016). Barómetro de noviembre. Estudio nº 3159. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3140_3159/3159/Es3159mar.pdf
Centro de Investigaciones Sociológicas. (2019). Macrobarómetro de marzo. Preelectoral Elecciones Generales 2019. Estudio nº 3242. http://www.cis.es/cis/export/sites/default/Archivos/Marginales/3240_3259/3242/es3242mar.pdf
Colectivo Lorenzo Luzuriaga (2015). Por un acuerdo social y político por la educación. Recuperado de http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/ Por%20un%20pacto%20social.pdf.
Comunidades Europeas. Tratado de la Unión Europea. (92/C 191-23). Diario Oficial, serie C, número 191, de 29 de julio de 1992.
Conclusiones del Consejo sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación («ET 2020»). (2009/C119/03). Diario Oficial, serie C, de 28 de mayo de 2009.
Cortina, A. (2001). Alianza y contrato. Política, ética y religión. Madrid: TROTTA.
Cruz, M. (2019). Dar (se) cuenta. Barcelona: ED Libros.
Daros , W. R. (2005). Tras las huellas del pacto social. Revista Enfoques, 17 (1), 5-54.
Donati , P. P. (1999). Familias y generaciones. Revista Desacatos, 2, 27-49.
Duľová Spišáková, E., Gontkovičová, B., Hajduová, Z. (2016), Education from the Perspective of the Europe 2020 Strategy: the Case of Southern Countries of the European Union, Economics and Sociology, 9 (2), 266-278.
European Union. (2019). Education and Training Monitor EU analysis (volume 1). Luxembourg: Publications Office of the European Union
Fernández, M. (2018). Bases para acordar el futuro de la educación. Revista Cuadernos de Pedagogía, 488, 74-78.
Fundación Encuentro (1997). Declaración conjunta en favor de la educación. Madrid: Fundación Encuentro.
Fura, B., Wojnar, J. & Kasprzyk, B. (2017). Ranking and clasification of EU countries regarding their levels of implementation of the Europe 2020 strategy, Journal of Cleaner Production, 165, 968-979.
Guaita, C. (2018). Preludio para un pacto . Revista Cuadernos de pedagogía , 488, 6-7.
Jover, G. (2016). Introducción. Los problemas del sistema educativo en el día a día de los profesionales de la educación. En A. San Martín (coord..), La educación en España. Horizonte 2020 (pp. 5-14). Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).
La educación que nos une. (2016). Manifiesto La Educación que nos une. Recuperado de http://www.yoestudieenlapublica.org/descargas/ManifiestoEducacionQueNosUne.pdf
Lorente, M. (2018). Historia de los pactos educativos en España. Revista Cuadernos de Pedagogía, 488, 55-60.
Luzuriaga, l. (1993). Pedagogía social y política. Madrid: CEPE.
Marina, J. A. (17 de agosto de 2019). Fundación Ecoem. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://www.joseantoniomarina.net/proyecto/pacto-educativo/fundacion-ecoem/
Marina, J.A., Pellicer, C. y Manso, J. (2016). Papeles para un pacto educativo. Recuperado de http://www.joseantoniomarina.net/download/docuteca-pacto educativo_2/papeles_para_un_pacto_educativo_def_v2.pdf
Martínez, J. L. (2017). Tendencias y escenarios en el sistema educativo. Desarrollo del capital humano y social en la Unión Europea y España. Revista Instituto Español de Estudios Estratégicos, 116, 1-19.
Martínez, M. L. y Torrego, J. C. (2014). Programas y medidas educativas en España para alcanzar objetivos europeos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(2), 119-134. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol16no2/contenido-mtnez-torrego.html
Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP). (2019). Indicadores de la Estrategia 2020 de Educación y Formación Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/internacional/eurostat/estrategia2020.html
Morillo, F. F., y Burgos, J. A. M. (1992). El Tratado de Maastricht análisis y perspectivas. Revista de Instituciones Europeas, 19, 519-563.
Nóvoa, A. (2010). La construcción de un espacio educativo europeo: gobernando a través de los datos y la comparación. Revista Española de Educación Comparada, 16, 23-41.
O’Donnell, G., & Schmitter, P. C. (2013). Transitions from authoritarian rule: Tentative conclusions about uncertain democracies. Baltimore: JHU Press.
Pérez, J. L. (2017). Tendencias y escenarios en el sistema educativo. Desarrollo del capital humano y social en la Unión Europea y España. Revista Instituto Español de Estudios Estratégicos, 116, 1-19.
Proyecto Atlántida (2017). Claves para una política eudcativa de Estado. Recuperado de http://www.proyectoatlantida.eu/wordpress/wp-content/uploads/2017/06/Propuestas-P-Atlántida-Acuerdo-Educativo-7-junio.pdf
Popkewitz, T. S. (2003). Partnerships, the social pact, and changing systems of reason in a comparative perspective. Barry M. Franklin, Marianne N. Bloch, & Thomas S. Popkewitz (Red): Educational Partnerships and the State: The Paradoxes of Governing Schools. Children, and Families. New York: Palgrave Macmillan.
Puelles, M. (2002). El pacto escolar constituyente: génesis, significación y situación actual. Revista Historia de la educación, 21, 49-66.
Reyes, A. E. (2015). Educación y formación en la Unión Europea: análisis del proceso de Bolonia, el Espacio Europeo de Educación Superior, la Estrategia Europa 2020 y el Programa Erasmus+. Derecho y Cambio Social, 12 (42), 1-23.
Tedesco, J. C. (2010). Diez notas sobre el pacto social y educativo. Avances en Supervisión Educativa, Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 12, 1-3.
Unión Europea. Versión consolidada del Tratado de funcionamiento de la Unión Europea. (2016/C 202/120). Diario Oficial, serie C, número 202, de 7 de junio de 2016.
Valle, J. M. (2004). La política educativa de la Unión Europea: fundamentos, evolución histórica y propuesta de un modelo para su análisis crítico. Revista Española de Educación Comparada, 10, 17-59.
Valle, J. M. (2006). La Unión Europea y su política educativa. La integración europea (Tomo I). Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Valle, J. M. (2014). Los flujos de movilidad ERASMUS al término al término del programa Lifelong Learning y comienzo del ERASMUS+. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2 (3), 37-57.
Valle, J. M. y Matarranz García, M. (2019). Formación inicial y desarrollo profesional docente en la política de la Unión Europea: Hacia el horizonte de 2020. En J. M. Valle y G. Álvarez-López, La iniciación profesional docente: Marcos supranacionales y estudios comparados (pp. 43-63). Madrid: Dykinson.