The “Statu quo” and Perspectives of the International Mobility Program of Chinese Students with Spanish Universities

Authors

  • Chen Xing
  • Li Zixin

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23620

Keywords:

International Exchange Program of students, student exchange, Chinese students of Spanish major, Spanish universities

Abstract

In the context of globalization and internationalization of higher education, increasing international students’ exchange has become an important strategy for countries to participate in international development competition. The exchanges between international universities are enormously strengthened, among which the student exchange program is one of the most important forms of cooperation. What’s more, students of foreign language universities have always been particularly active in these intercultural exchanges due to their special academic nature. This article takes Chinese students of Spanish major as an example to illustrate the current situation of Chinese students in the exchange programs with Spanish universities. This paper uses various research methods such as surveys, questionnaires and SPSS Statistics, with the aim of reviewing the problems existing in the current exchange programs and analyzing the relations between some certain variables, which helps us put forward corresponding measures and suggestions for further development and look into a broader and richer future of the exchanges and cooperation between universities worldwide in the new situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Chen Xing

Profesor titular del Departamento de Filología Hispánica de la Universidad de Estudios Extranjeros de Guangdong, Guangzhou, República Popular China y doctorando del Centro de Literatura y Cultura Extranjeras de la misma universidad. Está especializado en la comunicación intercultural y pedagogía.

Li Zixin

Estudiante del Departamento de Filología Hispánica de la Universidad de Estudios Extranjeros de Guangdong, Guangzhou, República Popular China.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2009). El Comunicado de Lovaina-la Nueva. Sitio web: http://www.aneca.es/Actividad-internacional/Documentos-internacionales-de-referencia/Comunicados-de-los-ministros-europeos [Consulta: 20/06/2019].

Cordera Campos, R., & Santamaría Ambriz, R. (2008). Internacionalización, autonomía y calidad de la educación superior: Elementos para la integración de América Latina y el Caribe. Universidades, 58(37), 69-76.

Declaración de Bolonia (1999). Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación. Sitio web: http://www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf [Consulta: 20/06/2019].

Luchilo, L. (2006). Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 3(7), 105-133.

Ministerio de Educación chino.(2017). Plan Nacional de Reforma y Desarrollo de la Educación a Mediano y Largo Plazo. Sitio web: http://old.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/info_list/201407/xxgk_171904.html [Consulta: 20/06/2019].

Palma, J. J. G. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación 1. Revista Iberoamericana de Educación, 61, 59-76.

吴剑桥. (2019). 关于近十年中国高等教育国际化政策研究的趋势分析. 教育观察(10), 30-33.

Wu, J. Q. (2019). Análisis de la tendencia de la investigación sobre la política de internacionalización de la educación superior de China en los últimos diez años. Observación de la educación, 10, 30-33.

Published

2019-06-30

How to Cite

Xing, C., & Zixin, L. (2019). The “Statu quo” and Perspectives of the International Mobility Program of Chinese Students with Spanish Universities. Revista Española de Educación Comparada, (34), 196–210. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23620