The voice of social education professionals in Spain and France: self-perceived identity

Authors

  • María-Dolores Eslava-Suanes Universidad de Córdoba
  • Ignacio González-López Universidad de Córdoba
  • Carlota De-León-Huertas Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22701

Keywords:

social educator, éducateur spécialisé, professional identity, training

Abstract

Even though the specialized education model in France is a reference in the definition of the training model of the first social educators in Spain, both training processes are developed in differentiated ways. Social education in Spain develops and acquires recognition in the university academic environment, when it is legally recognized in 1991 after the establishment of the official university degree of Diploma in Social Education. However, the training of the specialized educator in France does not take place in the university sphere but in Schools and Institutes of Social Work and concludes with the Diploma of State of Specialized Educator. Both studies were adapted to the European Higher Education Area, allocating a credit load of 180 ECTS, however, the Specialized Educator does not hold the same professional category as the social educator in Spain. Thus, the objective of this work is to know social education as a profession from the perception of its professionals through a comparative study between France and Spain, focusing attention on the training process. For this purpose, a qualitative study was carried out using the structured interview as an information collection instrument. The results show that the social educator in Spain recognizes himself more empowered by defining himself as a professional; both groups identify with the functions and competencies in which they have been trained; they emphasize formative deficiencies and show similar difficulties in the exercise of the profession. The conclusions show that professional recognition goes beyond professional identity, implying recognition or social prestige, as well as the need to design a permanent training plan that channels the training deficiencies of both professionals.

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Author Biographies

María-Dolores Eslava-Suanes, Universidad de Córdoba

Becaria de Formación del Profesorado Universitario del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Córdoba. Miembro del Grupo de Investigación SEJ-049 (Evaluación Educativa e Innovación) de la Junta de Andalucía. Posee experiencia docente en materias de metodología de la investigación educativa. Sus líneas de investigación se centran en la medición y evaluación educativas y en la identidad profesional de los educadores y educadoras.

Ignacio González-López, Universidad de Córdoba

Catedrático de Universidad del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Córdoba. Coordinador del Grupo de Investigación SEJ-049 (Evaluación Educativa e Innovación) de la Junta de Andalucía. Colaborador de la ANECA en el proceso de evaluación de profesorado y asesor metodológico en diferentes proyectos de la Agencia Andaluza de Evaluación Educativa. Sus líneas de investigación se centran en la formación y evaluación de competencias y en la medición y evaluación educativas.

Carlota De-León-Huertas, Universidad de Córdoba

Profesora Contratada Doctora del área de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Córdoba. Miembro activo del Grupo de Investigación SEJ-049 (Evaluación Educativa e Innovación) de la Junta de Andalucía. Colaboradora del Aula de Mejora Educativa de la Universidad de Córdoba y miembro de la Subred Andaluza Universitaria de Comunidades de Aprendizaje. Sus líneas de investigación se centran en la atención a la diversidad, la orientación educativa y las comunidades de aprendizaje.

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Published

2018-12-29

How to Cite

Eslava-Suanes, M.-D., González-López, I., & De-León-Huertas, C. (2018). The voice of social education professionals in Spain and France: self-perceived identity. Revista Española de Educación Comparada, (32), 10–32. https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22701

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH

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