Evolution of the Japanese case as an international reference in education for disaster risk reduction

Authors

  • Elisa Gavari Starkie Profesora Titular UNED
  • José Pastrana Huguet

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22319

Keywords:

Japan, Disaster Risk Reduction, Education, Volunteer Associations, Teacher training

Abstract

This article offers the analysis of education for disaster risk reduction in Japan. This country has been selected as it is considered to be the reference on education for risk reduction. In fact the Three World Conferences in Disaster Risk Reduction (Yokohama 1994, Hyogo 2005 and Sendai 2015) have taken place in the Japanese territory. The methodology of the article lays on the historical study of the conceptual change of education for risk reduction. At the first stage only some measures in order to palliate disasters were adopted, at present, Japan offers an integrated model that tackles the risk management. The text offers a description of the Japanese model study starting from the l961 Law that regulates the participation of all administrative levels with defined functions in the integrated system. The Japanese model also has introduced in the curriculum two key strategies: the introduction of contents referred to risk reduction management in main subjects and a specific timetable for integrated study designed by the teachers. In fact teachers are considered to be key actors in the disaster risk reduction not only for the training they receive but also for the commitment with the community. In this sense the article refers to the work of the civil society, in particular through the volunteer association, that many times surpass the work of the Ministry of Education. The article ends with some brief conclusions concerning the Japanese model.

Downloads

Author Biographies

Elisa Gavari Starkie, Profesora Titular UNED

Historia de la Educación y Educación Comparada. Madrid, 20008

José Pastrana Huguet

Graduado en Educación Social y con los siguientes títulos de Máster: En Protección Civil y Gestión de Emergencias; Sistemas Integrados de Gestión; Dirección y Gestión de Recursos Humanos; y Prevención de Riesgos Laborales. Es experto en Gestión y Dirección de Seguridad. Actualmente, forma parte del equipo investigador del proyecto en la UNED «Estudio comparativo de la educación para la prevención de los riesgos en desastres en sistemas educativos de Japón, Chile, Brasil y España». Trabaja en el Centro de Gestión de Emergencias Municipal de la Policía Local del Ayuntamiento de Ciutadella de Menorca. Doctorando en el programa de Doctorado en Educación de la Escuela Internacional de Doctorado de la UNED

References

Agencia de Cooperación Internacional del Japón (JICA), (2001). Cooperación de la JICA para la reducción del riesgo de desastres. Una sociedad para todos resiliente a los desastres. Integración de los retos para la reducción del riesgo de desastres en el desarrollo sostenible. Recuperado de: https://bit.ly/2tnzrJZ

Alexander, D. (2015). Disaster and Emergency Planning for Preparedness, Response, and Recovery. Oxford Research Encyclopedia of Natural Hazard Science. Recuperado de: https://goo.gl/oaQ7V2

Asamblea General de las Naciones Unidas (1999). Decenio Internacional para la Reducción de los Desastres Naturales: nuevas disposiciones (EIRD). Resolución A/54/497 de 1 de noviembre. Recuperado de: https://bit.ly/2MvWT3j

Cabinet Office, Government of Japan (2015). Implementation Handbook for Disaster Resilience Education at the Regional Level. Recuperado de: https://goo.gl/CyprZq

Cabinet Office, Government of Japan (2017). White Paper in Disaster Management in Japan 2017. Recuperado de: https://goo.gl/izSYmS

Dueñas, C. (2011). El cambio hacia una cultura de prevención. Conferencia virtual Iberoamericana febrero–marzo 2011. Recuperado de: https://goo.gl/mLv2Fm

España (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. «BOE» núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, páginas 97858 a 97921.

Gobierno de España (2015). Informe Nacional del Progreso en la Implementación del Marco de Acción de Hyogo (2013-2015) – Interim. Dirección General de Protección Civil y Emergencias. Recuperado de: https://goo.gl/YS4vNC

Government of Japan. Basic Act on Education (Act No. 120 of December 22, 2006). Recuperado de: https://bit.ly/2OVJ9A8

Government of Japan. Disaster Countermeasures Basic Act (Act No. 223 of 15 November 1961; revised June 1997). National Land Agency, Japan. Recuperado de: https://bit.ly/2K5gcPE

Government of Japan (2015). Disaster Management in Japan. Director General for Disaster Management Cabinet Office, Government of Japan. Recuperado de: https://goo.gl/vgcbo7

International Institute for Sustainable Development (2015). Boletín de Negociaciones de la Tierra (ENB). 26(15). Sábado, 21 de marzo de 2015. Recuperado de: http://enb.iisd.org/vol26/enb2615s.html

Japan Voluntary Organizations Active in Disaster (JVOAD). http://jvoad.jp

Kitagawa, K. (2016). Disaster preparedness, adaptive politics and lifelong learning: a case of Japan. International Journal of Lifelong Education, 35 (6), 629-647. doi:10.1080/02601370.2016.1231230

Kitagawa, K. (2016). Preparing for the worst: disaster education in Japan. East Asia Forum: Economics, Politics and Public Policy in East Asia and the Pacific. Recuperado de: https://goo.gl/0q8qXA

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Government of Japan, (2012). Plan on the Promotion of School Safety (2012-2016). Recuperado de: https://goo.gl/2d3tWV

Nakamura, T. (2007). Disaster Risk Education at School in Japan. Earthquake Disaster Mitigation Research Center (NIED) (EDM). Recuperado de: https://goo.gl/ocgzWs

Naciones Unidas, Estrategia Internacional para la Reducción de Desastres, Naturales (EIRD), (1999) Un mundo más seguro en el siglo XXI: Reducción de Riesgos y Desastres Naturales. En: https://bit.ly/2QQh63b

Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres (UNISDR), (2005). Marco de Acción de Hyogo para 2005-2015: Aumento de la resilencia de las naciones. Conferencia Mundial sobre la Reducción de los Desastres, 2005, Kobe Hyogo, Japón. Recuperado de: https://bit.ly/Rqnqys

Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres (UNISDR), (2015). Marco de Sendai para la Reducción del Riesgo de Desastres 2015-2030. En: https://goo.gl/2Q4WVw

Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres (UNISDR). (2015). Memoria de la Tercera Conferencia Mundial de las Naciones Unidas sobre la Reducción de Riesgo de Desastres. Recuperado de: https://goo.gl/yVfeiY

Oficina de las Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres (UNISDR). (2007). Towards a culture of prevention: disaster risk reduction begins at school, good practices and lessons learned. Recuperado de: https://goo.gl/iDr9xV

Pena de Matsushita, M. (2011). La Cultura de Japón: Mitos, Educación, Identidad Nacional y Sociedad. Editorial Kaicron. ISBN: 978-987-1758-02-9.

Penuel, K. & Statler, M. (2011). Encyclopedia of disaster relief (Vol. 2). SAGE.

Sawabi, O. (2012). Education and Disaster Reduction. The Japan Journal, Februari 2012. Recuperado de: https://bit.ly/2trRzlE

Secretaría Interinstitucional de la Estrategia Internacional para la Reducción de Desastres, Naciones Unidas (EIRD/ONU). (2004). Vivir con el riesgo: Informe mundial sobre iniciativas para la reducción de desastres. En: https://goo.gl/9Sn19G

Selby, D., Kagawa, F. (2012). Disaster risk reduction in school curricula: case studies from thirty countries. United Nations Children’s Fund (UNICEF); United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). En: https://goo.gl/i14DH1

Shiwaku, K., Sakurai, A., & Shaw, R. (2016). Disaster Resilience of Education Systems: Experiences from Japan. Springer Japan.

Takashi, O. (2015). Assisting the Recovery of School Education in Natural Disaster Emergencies: Roles of a Local Teacher Training University in Tohoku. Bulletin of Support Center for Revival in Education, Miyagi University of Education. En: https://goo.gl/6XZQUM

The World Bank (2016). Making Schools Resilient at Scale: The Case of Japan. En: https://goo.gl/oMbGPy

Unidad Regional para América Latina y el Caribe de las Naciones Unidas (1999). EIRD Informa-Revista para América Latina y el Caribe. Tema especial: Prevenir Recompensa. 14, 1999. En: https://bit.ly/2JYAUxq

Yasuyuki, K. Cipullo, L. (2012). Background Report Law and Regulation for the Reduction of Risk from Natural Disasters in Japan a National Law Desk. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) Survey. Recuperado de: https://goo.gl/QFzu2e

Published

2018-12-29

How to Cite

Gavari Starkie, E., & Pastrana Huguet, J. (2018). Evolution of the Japanese case as an international reference in education for disaster risk reduction. Revista Española De Educación Comparada, (32), 52–67. https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22319

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.