Segmentation and education systems: an analysis through the comparison of changes towards secondary education in Europe and Latin America

Authors

  • Felicitas Acosta Universidad Nacional de General Sarmiento

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.29.2017.17788

Keywords:

secondary school, educational systems, educational reform, Europe, Latin America

Agencies:

Universidad Nacional de General Sarmiento

Abstract

The aim of this paper is to analyze recent changes in the organization of secondary school in some countries from Latin America and Europe and its relationship in each case with historical processes of segmentation of the educational supply. An analysis of the process of segmentation is relevant due to its historical association with the expansion of schooling, on the one hand, and with the unequal distribution of educational supply, on the other. Such analysis is also pertinent due to its contribution as a potential category of comparison.

The theoretical framework of this paper is studies of the internationalization of schooling. It encompasses three dimensions of analysis: a historical dimension to understand processes of passing on discourses and practices as a legacy that gives shape to school institutions; a systemic dimension to understand the dynamic on the basis of which school practices are structured; a dimension tied to the internationalization of education, more specifically, the relationship between international tendencies and local practices in the context of the expansion of schooling.

These three dimensions are used as the basis for comparison of recent changes in the organization of secondary school in some countries in Latin America and Europe. The comparison encompasses the identification of an international and historical matrix specific to each case and the ways in which that matrix tends to be reshaped with the implementation of contemporary policies. On this basis, the issue of segmentation is compared between different cases in order to identify commonalities and differences in how education systems operate today. The identification of these differences will contribute, in turn, to better understanding of each case.

This paper makes use of secondary sources including historical studies and studies on policies pertinent to each case. The aim is to provide an analysis that sheds light on the mechanisms by which education systems produce differentiating educational supplies that have a detrimental effect on equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felicitas Acosta, Universidad Nacional de General Sarmiento

Investigador docente de la Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina y Profesora de la Universidad Nacional de La Plata y San Martín. Tiene a su cargo los cursos de Educación Comparada, Historia General de la Educación y Problemática Educativa. Se especializa en estudios sobre internacionalización de la escolarización desde una perspectiva histórica y contemporánea, en los últimos años en temas de educación secundaria y formación docente. Dirige el proyecto “Cambios y continuidades en las prácticas de enseñanza en relación con los procesos históricos de configuración y expansión de la escuela secundaria en la Argentina” con subsidio de la Agencia Nacional de Ciencia y Técnica.

References

http://www.w3.org/1999/xhtml">

EI-1

ACOSTA, F. y PINKASZ, D. (2007): La escuela media y las necesidades de la masificación (Argentina: Ministerio de Educación. Mimeo).

ACOSTA, F. (2013): Trabajo analítico (multi país) sobre experiencias de cambio en la escuela secundaria con foco en políticas destinadas a la reinserción y permanencia de los jóvenes en la escuela en América Latina (Cono Sur). Informe de consultoría para OEI/EUROsociAL.

ACOSTA, F. & TERIGI, F. (2015): Experiencias de cambio en la escuela secundaria con foco en las políticas destinadas a la reinserción y permanencia de los jóvenes en la escuela en América Latina y en Europa (Madrid, OEI/EUROsoCIAL).

EUROPEAN COMMISSION/ DIRECTORATE-GENERAL FOR EDUCATION AND CULTURE (2012): Conference report: reducing early school leaving: efficient and effective policies in Europe. Brussels, 1 and 2 March.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/CEDEFOP (2014): Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe: Strategies, Policies and Measures. Eurydice and Cedefop Report (Luxembourg, Publications Office of the European Union).

CAMPBELL, C. y SHERRINGTON, G. (2006): The Comprehensive Public High School. Historical perspectives (New York, Palgrave Macmillan).

CARUSO, M. & TENORTH, H. (2011): Introducción: conceptualizar e historizar la internacionalización y la globalización en el campo educativo, en CARUSO, M. & TENORTH, H. (Ed.), Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global, pp. 13-35 (Buenos Aires, Granica).

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1985): Integrar o segregar. La enseñanza secundaria en los países industrializados (Barcelona, Laia).

KAELBE, H. (2011): Hacia una historia social europea de la educación, en CARUSO, M. & TENORTH, H. (Ed.), Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global, pp. 13-35 (Buenos Aires, Granica).

LYCHE, C. (2010): Taking on the Completion Challenge: A Literature Review on Policies to Prevent Dropout and Early School Leaving. OECD Education Working Papers, No. 53. (OECD Publishing).

MUELLER, F. (1992): El proceso de sistematización: el caso de la educación secundaria en Alemania, en MUELLER, D., RINGER, F. y SIMON, B. (comp.) El desarrollo del sistema educativo moderno. Cambio estructural y reproducción social 1870-1920, pp. 37-86 (Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad).

OECD (2002): Education at a glance. (http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/educationataglance2002-home.htm), consultado el 10 de noviembre de 2011.

OSSENBACH, G. (1997): Las transformaciones del Estado y la Educación Pública en América Latina en los siglos XIX y XX, en MARTÍNEZ BOOM, A. & NARODOWSKI, M. (comps.) Escuela, historia y poder. Miradas desde América Latina, pp. 121-148 (Buenos Aires, Ediciones Novedades Educativas).

POPKEWITZ, Th. (2009): El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar (Madrid, Morata).

PUIGGRÓS, A. (1994): Imaginación y crisis en la educación latinoamericana (Aique, Buenos Aires).

RINGER, F. (1979): Education and society in modern Europe (USA, Blomington and London).

RINGER, F. (1992): La segmentación en los sistemas educativos modernos, en MUELLER, D., RINGER, F. y SIMON, B. (comp.) El desarrollo del sistema educativo moderno. Cambio estructural y reproducción social 1870-1920, pp. 37-86 (Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad).

SCHRIEWER, J. (2002): Educación comparada: un gran programa ante nuevos desafíos, en SCHRIEWER, J. (Comp.) Formación del discurso en la educación comparada, pp. 13-40 (Barcelona, Pomares-Corredor).

SCHRIEWER, J. (2010): Comparación y explicación entre causalidad y complejidad, en SCHRIEWER, J. & H. KAELBE (Comp.) La comparación en las ciencias sociales e históricas. Un debate interdisciplinar, pp. 17-62 (Barcelona: Octaedro/ICE-UB).

SITEAL (2010): Metas educativas 2021: Desafíos y oportunidades (http://www.siteal.iipe-oei.org/informe/227/informe-2008), consultado el 16 de Septiembre de 2013.

SOBE, N.W. & KOWALCZYK, J. (2012): The problem of context in comparative educational research, ECPS journal, 6, pp. 51-74.

STEEDMAN, H. (1992): Instituciones determinantes: las “endowed grammar schools” y la sistematización de la educación secundaria inglesa, en MUELLER, D., RINGER, F. y SIMON, B. (comp.) El desarrollo del sistema educativo moderno. Cambio estructural y reproducción social 1870-1920, pp. 37-86 (Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad).

TRÖHLER, D. (2013): Los lenguajes de la educación. Los legados protestantes en la pedagogización del mundo, las identidades nacionales y las aspiraciones globales (Barcelona, Octaedro).

THRÖHLER, D. & LENZ, Th. (2015): Trayectoria del desarrollo de la escuela moderna. Entre lo nacional y lo global: Introducción, en TRÖHLER, D. & LENZ, Th. (comps) Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global, pp.11-19 (Barcelona, Octaedro).

TERIGI, F. (2012): La escolarización secundaria de adolescentes y jóvenes en América Latina. Aportes para el análisis de la situación y la deliberación de políticas (Madrid, Eurosocial/OEI) .

VIÑAO, A. (2002): Sistemas educativos, culturas escolares y reformas (Morata, Madrid).

WEILER, H. (1998): ¿Por qué fracasan las reformas: Política educativa en Francia y República Federal de Alemania?, Revista Estudios del Currículo, 1, pp. 54-76.

WIBORG, S. (2009): Education and social integration. Comprehensive Schooling in Europe (USA, Palgrave MacMillan).

Published

2017-06-01

How to Cite

Acosta, F. (2017). Segmentation and education systems: an analysis through the comparison of changes towards secondary education in Europe and Latin America. Revista Española de Educación Comparada, (29), 202–219. https://doi.org/10.5944/reec.29.2017.17788