The metamorphosis of distance education in Latin America. A new fase with the entry of international suppliers

Authors

  • Claudio Rama Universidad de la Empresa
  • Marcelo Cevallos Vallejo Consejo de Educación Superior, CES

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.15810

Keywords:

Latin America, Distance Learning, Virtualization, Internationalization, Virtual Education

Abstract

This article analyzes the dynamics of the transformations occurring in recent years in distance higher education in Latin America and the Caribbean with a continuous process of growth in coverage. On a comparative regional approach identifies various stages and how they have helped to promote the expansion, with different stages marked by public and private impulses, and now international. In this context displays the arrival of a new phase of distance learning characterized by an internationalized dynamics. Examines the ways in which the internationalization occurs at a distance education, which is done not as border education but as mobility and income from external institutions at the local university systems in the countries of the region. The evolution of distance education shows the continuous shift from traditional blended model toward a virtualized dynamic and while introducing new ways of operating, expanding coverage and strengthens institutions with larger scales, and also facilitates international dynamics characterized by new presence, by marriage and by purchase of new international suppliers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudio Rama, Universidad de la Empresa

Investigador, profesor, consultor. Concluyó 11 estudios universitarios, de entre los que destacan Economista, Especialista en Educación a Distancia, Master en Gerencia Educativa, Doctor en Educación y Doctor en Derecho. Conferencista en 30 países, consultor en varios organismos internacionales, autor y editor de diversos trabajos de investigación. Recibió dos veces el Premio Nacional de Literatura del Uruguay (1999 y 2008) y es Doctor Honoris Causa por las UNMSM, ULADECH, UIGV y UPR de Perú. Ha sido Director de varios organismos, de entre los que destaca el Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). En 2015 asume la Dirección del Centro de Estudios de Educación Superior y Sociedad del Conocimiento (CEESSC). Su trabajo académico se centra en la educación superior, especialmente en las interrelaciones entre los cambios sociales y las transformaciones en la educación superior en América Latina. 

Marcelo Cevallos Vallejo, Consejo de Educación Superior, CES

Miembro Académico del Consejo de Educación Superior, Presidente de la Comisión de Universidades y Escuelas Politécnicas. Es Doctor en Ciencias Agrícolas (Ph.D), Mención Genética y Biotecnología; Ingeniero Agrónomo por la Universidad Agraria de la Habana; Máster en Biología Vegetal, Mención Biotecnología, por la Universidad de la Habana. Ha sido  Profesor Invitado de Postgrado en diversas universidades nacionales. Actualmente es Tutor Nacional e Investigador Asociado de la Universidad de Columbia Británica y Profesor Titular de la Escuela Superior Politécnica Ecológica Amazónica. Es consultor en temas de desarrollo rural sostenible e innovación tecnológica, para instituciones gubernamentales y no gubernamentales.

Published

2015-12-30

How to Cite

Rama, C., & Cevallos Vallejo, M. (2015). The metamorphosis of distance education in Latin America. A new fase with the entry of international suppliers. Revista Española de Educación Comparada, (26), 41–60. https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.15810

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Distance Education, the University Perspective in a Network Society