A Garden for Childhood. A Comeniana metaphor recreated in our times
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22668Keywords:
Kindergarten, Mexico, Metaphors, Juan Amós Comenio, FröbelAbstract
The Children’s Garden as such, under the name Kindergarten, was introduced in Mexico as one of the novelties of the Porfirian modernity, and was meant to revert to practices that existed in relation to the instruction of infants. The visit of two Mexican teachers whose purpose was to document the existence of options practiced very successfully in the United States put them in contact with programs, materials and experiences designed by Friedrich Fröbel (1782-1864) that had been widely disseminated in European countries. The purpose of this text is to trace the origins of this institution, the Children's Garden, beyond the nineteenth century, in a metaphor of the Moravian thinker Juan Amós Comenio (1572-1670) in the context of religious reforms. I have structured the article on three axes: 1) Notes on the contributions of the metaphor as an analytical tool; 2) Regarding the establishment of the Kindergarten as an institution; 3) Juan Amos Comenio and the metaphor of the children’s garden.
Downloads
References
Aguirre Lora, Ma. Esther (coord.). Juan Amós Comenio: obra, andanzas, atmósferas (libro y cassette). México: Centro de Estudios Sobre la Universidad-Universidad Nacional Autónoma de México, 1993.
Aguirre Lora, Ma. Esther. Calidoscopios comenianos, II. Acercamientos a una hermenéutica de la cultura. México: Centro de Estudios Sobre la Universidad-Universidad Nacional Autónoma de México, Plaza y Valdés, 2001.
Alessio, Franco, Fabietti, Renato y Papi, Fulvio. Filosofie e società, 3 vols. Bologna: Zanichelli, 1989.
Amilburu, María G. «Las metáforas de la educación». En Antropología de la Educación, editado por Henri Bouché y otros, 187-206. Madrid: Síntesis, 2002.
Bazant, Mílada. Historia de la educación durante el porfiriato. México: El Colegio de México, Centro de Estudios Históricos, 2006.
Bruner, Jerome. La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor, 1997.
Campos Alba, Élida Lucila. De las Escuelas de Párvulos a los Jardines de Niños. Construcción de la cultura escolar en educación preescolar del Estado de México, 1881-1926. México: El Colegio Mexiquense, 2013.
Capková, Dagmar. «J. A. Comenius’s “Orbis Pictus” in its Conception as a Textbook for the Universal Education of Children». Paedagogica Historica, International Journal of the History of Education 10 (1970): 5-27.
Debus, Allen G. El hombre y la naturaleza en el Renacimiento. México: Fondo de Cultura Económica (Breviarios, 384), 1985.
Eisner, Elliot W. «Instructional and Expresive Objectives: Their Formulation and Use in Curriculum». AERA Monograph Series in Curriculum Evaluation 3 (1969, reimpreso en 1985): 1-21.
Filoramo, Giovanni (editor). Cristianesimo. Bari: Laterza (Biblioteca Universale, Storia delle religión), 2000.
Galván, Luz Elena y Alejandra Zúñiga. «De las escuelas de párvulos al preescolar. Una historia por contar». En Diccionario de historia de la educación, editado por Luz Elena Galván. México: CONACyT, UNAM-DGSCA, CIESAS, versión digital, 2009.
Garin, Eugenio. La revolución cultural del Renacimiento. Barcelona: Crítica Grijalbo, 1984.
Garin, Eugenio. La educación en Europa 1400-1600. Barcelona: Crítica Grijalbo, 1987.
González García, José M. «De la metáfora al concepto: emblemas políticos en el barroco», Res publica 3 (1999): 83-106.
Honour, Hugh. El Romanticismo. Madrid: Alianza Forma, 1996.
Molina Iturrondo, Ángeles. «Las educadoras y sus metáforas educativas: dos investigaciones en acción», Anales de Pedagogía 19 (2001): 201-220.
Ortony, Andrew. «Metaphor: Theoretical and empirical research», Psychological Bulletin 85, 5 (1978): 919-943.
Petrie, Hugh G. «Do you see what I see? The epistemology of interdisciplinary inquiry», Educational Researcher 5, no. 2 (1976): 9-15.
Reyes Anaya, Celia. La Educación Preescolar en México, México, Fontanella, 1983.
Rodríguez Diéguez, José Luis. «Las metáforas en la enseñanza», Enseñanza & Teaching, Revista interuniversitaria de didáctica 6 (1988): 205-222.
Rossi, Paolo y Maurice Slawski. Science, culture and popular belief in Renaissance Europe. Manchester: Manchester University Press, 1991.
Santoni Rugiu, Antonio. Milenios de sociedad educadora, vol. 2 de la consolidación de la educación moderna a la educación de nuestros días. México: Educación, voces y vuelos, 2004.
Schaller, Klaus. Comenius 1992. Gesammelte Beiträge zum Jubiläumsjahr. Bochum, Verlag Schriften zur Comeniusforschung, Band 22, 1992.
Scheffler, Israel. The Language of Education. Illinois: Thomas, Springfield, 1960.
Secretaría de Educación Pública. Reseña Histórica de los Jardines de Niños en México 1917-1942. México: Talleres Gráficos de la Nación, 1985.
Staples, Anne. «Panorama educativo al comienzo de la vida independiente». En Ensayos sobre historia de la educación en México, editado por Josefina Vázquez y otros, 101-144. México, El Colegio de México, 1981.
Vázquez Recio, Rosa. «Las metáforas, una vía posible para comprender y explicar las organizaciones escolares y la dirección de centros», REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 5, nº 3 (2007): 137-151.