Mexico: From indigenous education to rural education

Authors

  • Marco Antonio Calderón Mólgora El Colegio de Michoacán

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18727

Keywords:

Public education, State, Indigenous problem, Rural problem, Mexico

Abstract

This essay refers to the history of rural education in Mexico in the context of the state configuration that emerges as a result of the social revolution during the decade of 1910. It shows how the perception of the «the indigenous problem» is transformed into «the rural problem» and the way in which such transformation is related to the strategies of the federal government to solve one of the most important «national problems». Since the rural education project faced difficulties and resistances, the Ministry of Public Education tested different methods in order to find strategies to «civilize» and «forging a sense of the fatherland». This work emphasizes some of the strategies undertaken by the Ministry of Public Education to educate the population that lived in the countryside in the 1920s. Although politicians and intellectuals emphasized the urgency of rescuing local needs in the process of building the modern nation, a central element of this process is that rural education sought the industrialization of agricultural production, which implied very significant changes in the everyday life of indigenous and peasant communities

a

Downloads

Author Biography

Marco Antonio Calderón Mólgora, El Colegio de Michoacán

Dr. en Ciencias Antropológicas; Centro de Estudios Antropológicos; El Colegio de Michoacán; Profesor Investigador; Martínez de Navarrete 505, Las Fuentes, Zamora, México, 351 5157100, ext 1200.

References

Aguirre Beltrán, Gonzalo. Teoría y práctica de la educación indígena. México: SEP70, 1973.

Arnaut, Alberto. Historia de una profesión. Los maestros de educación primaria en México, 1887-1994. México: CIDE, 1996.

Arnaut, Alberto La federalización educativa en México: Historia del debate sobre la centrali¬zación y la descentralización educativa (1889-1994). México: El Colegio de México/CIDE, 1998.

Buchenau, Jurgen. Plutarco Elias Calles and the Mexican Revolution. USA: Row¬man and Littelfield Publishers, 2007.

Caloca, Laura. «Exposición de motivos de las bases del Congreso de Misioneros que se celebrará en la capital de la República». Ethnos, Revista dedicada al estudio y mejora de la población indígena de México, 2.ª época, I (1), (1922- 1923): 63-72.

Cook, Katherine. La casa del pueblo, un relato acerca de las escuelas nuevas de acción en México. México: SEP, 1932.

Corrigan, Philip y Derek Sayer. «El gran Arco, La formación del Estado Inglés como revolución cultural». In Antropología del Estado, Dominación y prácti¬cas contestatarias en América Latina, edited by María y Pamela Calla Lagos, 39-74. Bolivia: PNUD, 2007.

Fell, Claude. «La creación del Departamento de Cultura Indígena a raíz de la Revolución Mexicana». In Educación rural e indígena en Iberoamérica, edited by Pilar Gonzalbo, 109-122. México: El Colegio de México, 1999.

González, Ángeles. Manuel Gamio, una lucha sin final. México, UNAM, 1987.

Gonzálezy González, Luis. «El subsuelo indígena». In Historia moderna de Mé¬xico, La República Restaurada, La vida Social, edited by Daniel Cosío Ville¬gas, Tomo III. México-Buenos Aires: Editorial Hermes, 1974.

Huges, Lloyd. The Mexican Cultural Mission Programme. Paris: UNESCO, 1950.

Loyo, Engracia. La casa del pueblo y el maestro rural. México: Ediciones El Ca-ballito/SEP, 1984.

Loyo, Engracia Gobiernos revolucionarios y educación popular en México, 1911-1928. Méxi¬co: El Colegio de México: México, 1999.

Pani, Francisco. La instrucción rudimentaria en la República. México: Secretaría de Instrucción Pública, 1912.

Ramírez, Elisa. La educación indígena en México. México: UNAM, 2006.

Rozat, Guy. Los orígenes de la Nación. Pasado indígena e historia nacional. Méxi¬co: Universidad Iberoamericana, 2001.

Secretaría de Educación Pública. Las Misiones Culturales 1932-1933. México: Secretaría de Educación Pública, 1933.

Stabb, Martin. «Indigenism and Racism in Mexican Thought: 1857-1911». Jour¬nal of Inter-American Studies, 1 (4), (1959): 405-423.

Stanley, Joseph. «La casa del pueblo: México Experiments in Rural Education» PhD diss., Stanford University, 1948.

Urías, Beatriz. Indígena y Criminal: Interpretaciones del derecho y la antropología en México. México: Universidad Iberoamericana, 2000.

Vasconcelos, José. El Movimiento Educativo en México. México: Talleres Gráfi¬cos de la Nación, 1922.

Vasconcelos, José. Memorias II. El desastre. México, FCE, 1982.

Vaughan, Mary Kay. State, Education and Social Class in Mexico, 1880-1928. Chicago: Universidad de Illinois, 1982.

Published

2018-01-28

How to Cite

Calderón Mólgora, M. A. (2018). Mexico: From indigenous education to rural education. Historia Y Memoria De La Educación, (7), 153–190. https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18727

Issue

Section

Special Issue

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.