I would advise teachers, who dream of great ideals, to start with these things, small perhaps, but that are none other than these ideals which we appreciate so much… On Juan Bardina’s unpublished paper (1909)
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.13.2021.27562Keywords:
Juan Bardina, character education, pedagogical archeology, Congreso de Primera Enseñanza de Barcelona (1909)Abstract
The present paper is an exercise in pedagogical archeology that rescues a relevant document for the history of Catalan pedagogy, and by extension, Chilean pedagogy, given the fact that Bardina resided in Chile for many years. We begin by presenting a paper, unpublished until now, that Juan Bardina presented in the Primary Teaching Conference of Barcelona (1909) and in which he summarizes what he considered to be the new education (the “stimulating pedagogy”, in his own words). We provide a brief biography of the author and some notes about his thought and pedagogical work, in order to contextualize, analyze and, where necessary, clarify the paper’s content. In it Bardina leaves traces of his filo-Americanism and his agreement with the postulates of Spencer about the philosophy of evolutionism. Finally, the reader will find the transcription of the paper, published for the first time.
Downloads
References
Aisa-Pàmpols, Ferran. Mestres, renovació i avantguarda pedagògica a Catalunya. Barcelona: Edicions de 1984, 2008.
Álvarez Gallego, Alejandro. «Miguel Fornaguera, un librepensador catalán en Colombia», Revista Colombiana de Educación 61 (2011): 299-316.
Arada Acebes, Raquel de la. «El pressupost de cultura de l'Ajuntament de Barcelona de 1908: un referent pedagògic». Temps d’Educació 34 (2008): 241-250.
Bardina Castará, Joan. Escola de Mestres. Memòria del curs 1906-07. Barcelona: Escola de Mestres, 1907.
Bardina Castará, Joan. Escola de Mestres. Memòria del curs 1907-08. Barcelona: Escola de Mestres, 1908a.
Bardina Castará, Joan. «La llengua catalana és l’única apta, tractant-se de catalans, per a l’instrucció dels noys y dels grans». En Primer Congrés Internacional de la Llengua Catalana, octubre de 1906. Barcelona: Estampa d’En Joaquim Horta, 1908b.
Bardina Castará, Joan. Higiene moderna: (manual hispanoamericano). Barcelona: Sociedad General de Publicaciones, 1912.
Bardina Castará, Joan. La Energía en 10 lecciones: educación práctica de la voluntad. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones, 1916.
Bardina Castará, Joan. «El valor de l’Educació». En Joan Bardina: Un revolucionario de la pedagogía catalana, editado por Buenaventura Delgado, 127-136. Barcelona: Publica-cions de la Universitat de Barcelona, 1980.
Bardina Castará, Joan. El règim de llibertat dels escolars i altres escrits. Vic: Eumo editorial, 1989.
Campbell Esquivel, Juan C. «El aporte de Joan Bardina a la educación chilena (1920-1930)». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 11 (1992): 177-186.
Carreño Rivero, Miryam. Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis, 2000.
Cortada Corominas, Ramón. «La pedagogía agonística en Joan Bardina». En Joan Bardina: Un revolucionario de la pedagogía catalana, editado por Buenaventura Delgado, 77-84. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1980.
Delgado Criado, Buenaventura., Ramón Cortada Corominas, Josep González-Agapito, y Claudio Lozano Seijas. Joan Bardina: un revolucionario de la pedagogía catalana. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1980.
Esteruelas Teixidó, Albert. «Els Estats Units, un model a Catalunya». Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació 8 (2005): 184-205.
Forés Miravalles, Ana. «Joan Bardina Castarà: educador catalán y sus proyecciones pe-dagógicas en Chile». PhD diss., Universidad de Barcelona, 1996.
Martínez Boom, Alberto. «Una mirada arqueológica a la pedagogía». Pedagogía y saberes 1 (1990): 7-13.
Solà i Gussinyer, Pere. Educació i societat a Catalunya. Lleida: Pagès Editors, 2011.
Torrebadella Flix, Xavier. «La aportación bibliográfica de Joan Bardina a la educación físi-ca moderna (1911-1939)». Cabás 9 (2013): 1-22.
Vilanou Torrano, Conrad y Joan Soler Mata. «El noucentisme: construir un país a través de l’educació». En Pedagogia a Catalunya: dos-cents cinquanta anys de les Instruccions per a l'ensenyança de minyons de Baldiri Reixac, cent anys de l'Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana. 30-43. Barcelona: Fundació Jaume I.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).