NOTES ABOUT THE SCOPE OF THE PRESENT INVESTIGATION ON THE LATIN AMERICAN AUTHORITARIAN STATE AND ITS SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.20.2024.38021

Keywords:

Academic research, Educational field, States of exception, Authoritarianism

Abstract

The purpose of this paper is to provide a preliminary overview of the state of research on education as an instrument of domination during the «exceptional» moments assumed by the State throughout the 20th century in Latin America. This is a summary review mainly aimed at recovering part of the knowledge debated in the Ibero-American Congresses on the History of Latin American Education (CIHELA) in the last thirty years. Certainly, the universe of connotations that open up in this call outlined by the concepts «authoritarianism, violence, war, vulnerability and school», forces a limited theoretical-methodological operation and, for instance, affordable. In this sense, this work results from the search, identification, selection and analysis of a broad field of research and reflection on this subject, problems and academic objectives. Following the works presented in the CIHELA, this selection focuses on the transformations of the educational field, in general, and the school, in particular, in periods of restriction or closure of democratic participation. More specifically, it addresses the devices, uses and scope of authoritarian power according to the many variants assumed in each geography and unique history (foreign occupations, military and civil-military dictatorships, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonseca, Juan. La formación del Estado docente en la República Dominicana, 1844-1944. Santo Domingo: Editorial Universitaria Bonó, 2022.

Angulo, A. J. Empire and Education. A History of Greed and Goodwill from the War of 1898 to the War on Terror. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2012.

Arias, Diego, María Isabel González, Sandra Rodríguez y Graciela Rubio. Pasados violentos en la enseñanza de la historia y las ciencias sociales. Colombia, Argentina y Chile. Bogotá: Universidad del Rosario, 2022.

Braslavsky, Cecilia. La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: FLACSO-GEL, 1985.

Candina, Azun. Vivir una dictadura: historia y memoria de los profesores en Chile (1973 -1990). Historia 396, no. 2 (2014): 187-216.

Cariola, Leonor, Cristián Belleï e Iván Núñez. Veinte años de políticas de educación media en Chile. París: Unesco, 2003.

Comisión de la Verdad. No matarás. Relato histórico del conflicto armado interno en Colombia. Bogotá: Comisión de la Verdad, 2022.

Cordoví, Yoel. Magisterio y nacionalismo en las escuelas públicas de Cuba, 1899–1920. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2012.

Demasi, Carlos. La transmisión del pasado traumático. Enseñanza de la dictadura y debate social en Uruguay. Madrid: ILCEA, 2016.

Filmus, Daniel y Graciela Frigerio. Educación, autoritarismo y democracia. Buenos Aires: Cuadernos FLACSO, Miño y Dávila Editores, 1988.

Germano, José W. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez, 1994.

Ghiraldelli, Paulo. História da Educação. São Paulo: Cortez, 1990.

González, Fabián. «Mil días de la Junta Militar de Gobierno. La metamorfosis subterránea de la educación chilena durante los primeros años de la dictadura militar (1973-1979)». Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, no. 4 (2015): 34-61.

Herrera, Martha y Jeritza Merchán. «Pedagogía de la memoria y enseñanza de la historia reciente». En: Las víctimas: entre la memoria y el olvido, editado por Ricardo García, Absalón Jiménez y Jaime Wilches, 137-156. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

Lizarralde, Mauricio. «La escuela y la guerra, las memorias entre el miedo y el silencio». Revista praxis pedagógica, no.13 (2012): 90-103.

Lozano Seijas, Claudio. «Prólogo». En Dictadura y Educación. Tomo 1 Universidad y grupos Académicos Argentinos (1976-1983), editado por Carolina Kaufmann (Dir), 9-12. Madrid: Miño y Dávila, 2001.

Moral, Solsiree del. Negotiating Empire: The Cultural Politics of Schools in Puerto Rico, 1898–1952. Madison: University of Wisconsin Press, 2013.

Moreno-Doña, Alberto y Rodrigo Gamboa. «Dictadura chilena y sistema escolar: “a otros dieron de verdad esa cosa llamada educación”». Educar em revista, no. 51 (2014): 51-66.

Patterson, Franklin. «The Guatemalan Military and the Escuela Politécnica». Armed Forces & Society 14, no. 3 (1988): 359-390.

Portillo, Ana y Rudolfo Elías. «La formación de docentes rurales y el desarrollo agrario de la dictadura stronista». Revista de Historia de la Educación Latinoamericana 18, no. 26 (2016): 203 – 217.

Read, Gerald. «Civic-Military Rural Education of Cuba: eleven eventful years (1936-1946)». PhD diss., Universidad de Ohio, 1950.

Rico, Álvaro. Uruguay: cuentas pendientes. Dictadura, memorias y desmemorias. Montevideo: Ediciones Trilce, 1995.

Rodríguez, Alexa. «“For the Prosperity of the Nation”: Education and the US Occupation of the Dominican Republic, 1916–1924». PhD diss., Columbia University, 2021.

Rodríguez, Sandra y Olga Sánchez. «Problemáticas de la enseñanza de la historia reciente en Colombia: trabajar con la memoria en un país en guerra». Revista Reseñas. no. 7 (2009): 13-66.

Rueda, Claudia. Students of Revolution: Youth, Protest, and Coalition Building in Somoza-Era Nicaragua. Austin: University of Texas Press, 2019.

Rubio, Graciela. «Educación y memoria. Desafío y tensiones de una propuesta». Nómadas. Revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, no. 15 (2007): 163-175.

Ruiz, Alexander. El puente está quebrado ¿con qué lo curaremos? El legado de la Comisión de la Verdad en la escuela. Bogotá: Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición, 2022.

Tedesco, Juan Carlos, Braslavsky, Cecilia y Ricardo Carciofi, El Proyecto Educativo Autoritario. Argentina1976-1982. Buenos Aires: FLACSO, Miño y Dávila, 1982.

Velázquez, David. «Autoritarismo, nacionalismo y militarismo en la educación paraguaya (1936 – 1989)». Diálogos 22, no.3 (2018): 4-19.

Zurita, Felipe. «Represión y vigilancia hacia el trabajo docente durante la dictadura militar en Chile (1973-1990)». Araucaria. Revista Iberoamericana de filosofía, política y humanidades, no. 38 (2017): 285-322.

Published

2024-06-28

How to Cite

García, N., Alfonseca Giner de los Ríos, J. ., & Mateus Carreño, T. (2024). NOTES ABOUT THE SCOPE OF THE PRESENT INVESTIGATION ON THE LATIN AMERICAN AUTHORITARIAN STATE AND ITS SCHOOL. Historia y Memoria de la Educación, (20), 279–309. https://doi.org/10.5944/hme.20.2024.38021