The Mission of José Mallart as a UNESCO Expert in Ecuador (1957-1959)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.43210

Keywords:

UNESCO; Ecuador; Education; Developmentalism; Mallart.

Abstract

This article examines the educational work of the Spaniard José Mallart as a UNESCO expert in Ecuador between 1957 and 1959, within the framework of the Technical Assistance Programme. Firstly, it analyses the government of president Galo Plaza and its developmental drive, which laid the foundations for international technical cooperation as a means of educational modernisation. Likewise, it deals with Ecuador’s early links with UNESCO and the implementation of the Technical Assistance Programme, which included –among other activities– the sending of educational missions adapted to local needs to promote educational and social development. The continuity of this programme was supported by the governments of the successive presidents Velasco Ibarra and Ponce Enríquez. Secondly, José Mallart’s mission is studied in detail, with emphasis on his actions in teacher training, applied psychology, career guidance and educational modernisation. Finally, an evaluation of the mission is carried out, highlighting its institutional and pedagogical legacy, its influence on national educational policies and its contribution to educational transformation efforts led by local actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala, Enrique. «La represión arroísta: caldo de cultivo de la “Gloriosa”». En La Gloriosa, ¿revolución que no fue?, editado por Santiago Cabrera Hanna, 19-38. Quito: Corporación Editora Nacional, 2016.

Ayala, Enrique. Resumen de Historia del Ecuador. Quito: UASB-E/Corporación Editora Nacional, 2018.

Baquerizo Maldonado, José M. Informe a la Nación del Ministro de Educación 1956-1957. Quito: Talleres Gráficos de Educación, 1957.

Coronel, Valeria. La última guerra del Siglo de las Luces. Revolución Liberal y republicanismo popular en Ecuador. Quito: FLACSO-E, 2022.

Christensen, Ivan Lind y Christian Ydesen. «Routes of Knowledge: Toward a Methodological Framework for Tracing the Historical Impact of International Organizations». European Education 47 (2015): 274-288.

Darquea, Gustavo. Informe a la Nación del Ministro de Educación 1949-1950. Quito: Editorial Colón, 1950.

Donoso, Narcisa. Modernización y desarrollismo en Ecuador 1948-1952. Quito: UASB-E/Corporación Editora Nacional, 2022.

Duedahl, Poul. «Peace in the minds: UNESCO, mental engineering and education». Foro de Educación 18, no. 2 (2020): 23-45.

Elfert, Maren y Christian Ydesen. Global Governance of Education: The Historical and Contemporary Entanglements of UNESCO, the OECD and the World Bank. Suiza: Springer, 2023.

Fundación Galo Plaza Lasso. Galo Plaza Lasso (1906-2006). Quito: Fundación Galo Plaza Lasso, 2006.

González-Delgado, Mariano y Tamar Groves. «Historia de la educación y organismos internacionales: nuevas líneas de trabajo en perspectiva transnacional». Revista História da Educação 26 (2022): 1-13.

González-Delgado, Mariano y Tamar Groves. «La UNESCO y la Ley General de Educación: la influencia de los organismos internacionales en torno a la modernización educativa en el franquismo». Historia y Memoria de la Educación 14 (2021): 209-252.

González-Delgado, Mariano. «La UNESCO y la modernización educativa en el franquismo: Origen y desarrollo institucional del programa Education for International Understanding en España (1950-1975)». Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa 1 (2023): 1-13.

Hurtado, Osvaldo. El Poder Político en el Ecuador. Quito: Planeta, 1999.

International Yearbook of Education 1951-1952. París/Ginebra: UNESCO-BIE, 1952.

Mallart, José. «Disposición Personal para el Trabajo». Cuadernos de Organización Científica del Trabajo 6 (1958).

Mallart, José. «Memorias de un aspirante a psicólogo». Revista de Historia de la Psicología 2 (1981): 91-123.

Matasci, Damiano y Joëlle Droux. «(De)Constructing the Global Community: Education, Childhood and the Transnational History of International Organizations». En The Transnational in the History of Education: Concepts and Perspecties, editado por Eckhardt Fuchs y Eugenia Roldán Vera, 231-260. Suiza: Palgrave-Macmillan, 2019.

Ortega, Leónidas. Informe a la Nación del Ministro de Educación 1959. Quito: Talleres Gráficos de Educación, 1959.

Ossenbach, Gabriela y Alberto Martínez Boom, «Itineraries of the discourses on development and education in Spain and Latin America (ca. 1950-1970)». Paedagogica Historica 47, no. 5 (2011): 679-700.

Padilla-Ferreira, José María. «Una biografía intelectual de José Mallart». Revista de Historia de la Psicología 17 (1996): 442-453.

Pareja, Alfredo. Historia de la República 2º. Tomo. El Ecuador desde 1830 a nuestros días. Guayaquil: Ariel, 1974.

Piedrahita, John. «Revista Ecuatoriana de Educación: Un espacio de producción intelectual de los pedagogos ecuatorianos en la esfera pública nacional (1947-1951)». Tesis de Maestría, UASB-E, 2021.

Ponce Enríquez, Camilo. Mensaje del Excelentísimo Señor Doctor don Camilo Ponce Enríquez al asumir la Presidencia Constitucional de la República para el periodo 1956-1960. Quito: Talleres Gráficos Nacionales, 1956.

Pozo Andrés, María del Mar. «La renovación de los métodos de enseñanza: el movimiento de la Escuela Nueva». En Psicología y pedagogía en la primera mitad del siglo XX, coordinado por Gabriela Ossenbach, 43-72. Madrid: UNED, 2003.

Salgado, Mireya. «Galo Plaza Lasso: la posibilidad de leer el paradigma desarrollista desde una apropiación reflexiva». En Galo Plaza y su época, editado por Carlos de la Torre y Mireya Salgado, 117-156. Quito: FLACSO-E, 2008.

Secretaría General de la CCE. La Casa de la Cultura Ecuatoriana: Organización y Funcionamiento. Quito: Editorial-CCE, 1945).

Soler i Mata, Joan. «Influència i presencia de l´Institut Rousseau de Ginebra en la pedagogia catalana del primer terç del segle XX». Temps d´Educació 37 (2009): 11-38.

UNESCO. «El programa de la UNESCO para 1951». El Correo de la UNESCO 10 (1950): 6.

UNESCO. «La aportación de la Ayuda Técnica». El Correo de la UNESCO 10 (1950): 6.

Universidad Central del Ecuador. «Cursos de verano que organiza la Facultad». Boletín de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador 25 (1957): 5-6.

Uzcátegui, Emilio. «La obligatoriedad de la educación en el Ecuador». Revista Ecuatoriana de Educación 19 (1952): 1-158.

Valderrama, Fernando. Historia de la UNESCO. París: UNESCO, 1991.

Venegas, Lermontov. Benjamín Carrión y su Teoría de la Casa de la Cultura Ecuatoriana. Quito: Editorial-CCE, 1997.

Villacorta Baños, Francisco. La regeneración técnica: la Junta de Pensiones de ingenieros y obreros en el extranjero. Madrid: CSIC, 2012.

Published

2025-05-27

How to Cite

Silva Guijarro, V. H. (2025). The Mission of José Mallart as a UNESCO Expert in Ecuador (1957-1959) . Historia y Memoria de la Educación, (22), 207–251. https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.43210

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.