Central Subjects in Legislative Debates on the «Deslaicization» of Laic Education in México (1992-1993)

Authors

  • Adelina Arredondo Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Alejandro Ortiz Cirilo Universidad Autónoma del Estado de Morelos

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.20678

Keywords:

Laic Education, Educational Reforms, Religious Education, Church and State, Mexico

Agencies:

Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Abstract

As part of a project to modernize the State, the reestablishment of diplomatic relations with The Vatican and the reconfiguration of the relationship between the government and the Catholic Church in Mexico, in 1992 president Carlos Salinas de Gortari presented at the National Congress a constitutional reform project in educational policy. This reform allowed religious teaching in private schools, which had been banned since 1917. In this way the regime of educational laicism was reduced, this being the reason why we call it a process of «de-laicization». Our purpose here is to analyze the core of the discussions in parliamentary debates regarding the transformation of the regimen of secular (lay) education in Mexico during the LV Legislature (1991-1994). The main objective is to examine the changes in relation to the national education system established in the Constitution of 1917. We are interested in clarifying its antecedents, investigating the main points of the presidential project and the legislative procedure that was followed from the time the proposal of the constitutional reform was presented until it came into effect. Finally, we identify the positions, arguments, themes, and proposals that were addressed in Parliament as well as  the negotiations and the agreements reached in order to achieve the constitutional reform of the 3rd article  of the Constitution in the subject of secular education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adelina Arredondo, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Profesora-investigadora de tiempo completo por Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM), del Instituto de Ciencias de la Educación, Dirección: Av. Universidad No. 1001, Col Chamilpa, Cuernavaca, Morelos, México. C.P. 62209. Teléfono. 527773297994.

Alejandro Ortiz Cirilo, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Estudiante de Doctorado en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM), del Instituto de Ciencias de la Educación, Av. Universidad No. 1001, Col Chamilpa, Cuernavaca, Morelos, México. C.P. 62209. Tel. 525521576252

References

Alemán Sandoval, Arturo et al. Estudio sobre el proceso legislativo federal en México. México: Instituto Belisario Domínguez/Senado de la República, 2010.

Arredondo, Adelina. «De la educación religiosa a la educación laica en el currículum oficial de instrucción primaria en México (1821-1917)». Espacio, Tiempo y Educación 4, no. 2 (2017): 1-x. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.192.

Arredondo, Adelina y Roberto González. «De la secularización a la laicidad educativa en México». Historia de la Educación. Anuario. Pulicación de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación 15, 2. (2014): 140-167.

Bremauntz, Alberto. La educación socialista en México (antecedentes y fundamento de la reforma de 1934). México: Rivadeneira, 1943.

Cadena-Roa, Jorge y Miguel Armando López Leyva (comps.). El PRD: orígenes, itinerarios, retos. México: Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto de Investigaciones Sociales/Centro de investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, 2013.

Castro, Pedro. Las políticas salinistas: balance a mitad de sexenio (1988-1991). México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, 1993.

Delhumeau, Antonio. México: realidad política de sus partidos. México: Instituto Mexicano de Estudios Políticos A.C., 1977.

Elizondo Mayer-Serra, Carlos. «El Estado mexicano después de su reforma». Política y gobierno II, no. 1 (1995): 95-113.

Fazio, Carlos. Samuel Ruíz. El caminante. México: Espasa Calpe, 1994.

González, Roberto, Lucía Rivera y Marcelino Guerra. Anatomía política de la reforma educativa. México: UPN, 2017.

González, Roberto y Adelina Arredondo. «1861: la emergencia de la educación laica en México». Historia Caribe XII, no. 30 (2017): 25-49.

Islas y Bustamante, Nicolás. Colección de Leyes, Decretos, Reglamentos y Disposiciones sobre Instrucción Pública Vigentes en el Distrito Federal y Territorios de Tepic y Baja California. México: El libro diario, 1893.

Jablonska, Alejandra. «Modernización educativa y ética de la productividad: ejes del nuevo modelo de desarrollo». Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 39, no. 157 (1994): 91-111.

Loaeza, Soledad. El Partido Acción Nacional: la larga marcha, 1939-1994 oposición leal y partido de protesta. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.

Loyo, Aurora (coord.). Los actores sociales y la educación: los sentidos del cambio (1988-1994). México: Instituto de Investigaciones Sociales/Plaza y Valdés Editores, 1997.

Ortiz Cirilo, Alejandro. «La deslaicización educativa: el debate en el Congreso de la Unión y la reforma de 1992». Máster diss., Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2014.

Pérez Méndez, Marco Aurelio. «La Unión Nacional de Padres de Familia y la oposición a la política educativa del Estado revolucionario: 1917-1940». En Representaciones y prácticas sociales. Visiones desde la historia moderna y contemporánea, editado por Rodrigo Laguarda (Coord.), 131-165. México: Instituto Mora, 2013.

Salinas de Gortari, Carlos. Diálogo Nacional. Revista de la consulta popular, Educación. México: Partido Revolucionario Institucional, Instituto de Estudios Políticos, Económicos y Sociales, 1987.

Sánchez Medal, Ramón. La presencia de Juan Pablo II en México y las relaciones Iglesia-Estado. México: Grupo Promoval, 1992.

Staples, Anne. Educar: panacea del México independiente. México: Ediciones el caballito, 1985.

Torres Septién, Valentina. La educación privada en México 1903-1976. México: El Colegio de México/Universidad Iberoamericana, 1997.

Vázquez, Josefina Zoraida. «La modernización educativa (1988-1994)». Historia Mexicana XLVI, no. 4 (1996): 927-952.

Published

2019-01-16

How to Cite

Arredondo, A., & Ortiz Cirilo, A. (2019). Central Subjects in Legislative Debates on the «Deslaicization» of Laic Education in México (1992-1993). Historia y Memoria de la Educación, (9), 343–377. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.20678

Issue

Section

Historical Researches