La Escuela Azul de Falange española de las J.O.N.S. Un proyecto fascista desmantelado por implosión
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.20106Keywords:
Fascism, Education, Francoism, Spanish Civil WarAbstract
Review of the book by José Ramón López Bausela, La Escuela Azul de Falange española de las J.O.N.S. Un proyecto fascista desmantelado por implosiónDownloads
References
Alares, Gustavo, Nacional-sindicalismo e Historia. El archivo privado de José Navarro Latorre (1916-1986). Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2015.
Cámara Villar, Gregorio. Nacional-catolicismo y escuela: la socialización política del franquismo, 1936-1951. Jaén, Hesperia, 1984.
Canales Serrano, Antonio Fco. «Falange y Educación: El SEPEM y el debate sobre el Bachillerato en los años cuarenta», Educación XX1 15, no. 1, (2012):219-239.
Canales Serrano, Antonio Fco. «Falangistas contra la hegemonía educativa católica. El SEPEM y la movilización falangista contra la Ley de Bachillerato de 1938 (1942-1953)», en Ayeres en construcción. Temas Claves de Historia Contemporánea hoy, eds. Encarna Nicolás y Carmen González Marín. Murcia, Universidad de Murcia, 2008.
Canales Serrano, Antonio Fco. «Pemartín y la frustrada fascistización de la enseñanza media de posguerra», Historia Social 74 (2012):65-84.
Cruz Orozco, José I. El yunque azul. Frente de Juventudes y sistema educativo: razones de un fracaso. Madrid: Alianza editorial, 2001.
Cruz Orozco, José I. Prietas las filas. Las falanges Juveniles de Franco. Valencia, Universitat de València, 2012.
Mainer Baqué, Juan y Julio Mateos Montero, Saber, poder y servicio. Un pedagogo orgánico de Estado: Adolfo Maíllo. Valencia: Tirant lo Blanch, 2011.
Mainer Baqué, Juan. «De largas noches y rupturas lampedusianas. Franquismo y relato canónico de la educación española». Con-Ciencia Social 20 (2016):143-150.
Mainer Baqué, Juan. La forja de un campo profesional. Pedagogía y didáctica de las ciencias sociales en España (1900-1970). Madrid: CSIC, 2009.
Morente Valero, Francisco. «Libro e Moschetto». Política educativa y política de juventud en la Italia fascista. Barcelona: PPU, 2001.
Morente Valero, Francisco. «Los fascismos europeos y la política educativa del franquismo», Historia de la Educación 24, (2005): 179-204.
Saz Campos, Ismael. España contra España. Los nacionalismos franquistas. Madrid: Marcial-Pons, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).