The Chilean school under the civil military dictatorship (1973-1980): the school experience in authoritarian context

Authors

  • Camila Perez Navarro Universidad de O'Higgins
  • Felipe Zurita Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.29003

Keywords:

educational experience, civil military dictatorship, Chile.

Abstract

This paper presents the results of an investigation that aimed to describe and analyse the transformations in the educational experience of students and teachers based on the new regulations designed and implemented by the civil-military dictatorship in Chile between 1973 and 1980. Specifically, it deals with the initiatives that sought to control and monitor various actors in the educational system at different levels and to transform relevant aspects of school culture and reorient pedagogical practices in the school. In methodological terms, various primary documentary sources were analysed, such as circulars, official letters and decree-laws published by the Ministry of Education, newspapers, and magazines. We conclude that these actions were aimed at intervening educational establishments in three main areas: in daily school life, through the incorporation and intensification of new civic and religious rites; in the purification and ideologization of educational plans and programs, and in pedagogical practices, through a hierarchical approach to the relationship between teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Perez Navarro, Universidad de O'Higgins

Doctora y magíster en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile. Magíster en Ciencias Sociales mención Sociología, Universidad de Chile.
Investigadora postdoctoral del Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de O'Higgins

Felipe Zurita, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Académico

Departamento de Educación Básica

Facultad de Filosofía y Educación

Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

References

Barr-Melej, Patrick. Reforming Chile: Nationalism, and the Rise of the Middle Class. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001.

Bellei, Cristián y Camila Pérez Navarro, «Democratizar y tecnificar la educación. La reforma educacional de Eduardo Frei Montalva». En Eduardo Frei Montalva: un gobierno reformista. A 50 años de la ‘Revolución en Libertad’, editado por Carlos Huneeus y Javier Couso, 207-242. Santiago: Editorial Universitaria, 2016.

Brunner, José Joaquín. El diseño autoritario de la educación en Chile. Santiago: FLACSO, 1979.

Brunner, José Joaquín. La cultura autoritaria en Chile. Santiago: FLACSO, 1982.

Brunner, José Joaquín. Cultura autoritaria y cultura escolar. Santiago: FLACSO, 1984.

Brunner, José Joaquín y Gonzalo Catalán. Cinco estudios sobre cultura y sociedad. Santiago: FLACSO, 1985.

Cox, Cristián. Políticas educacionales y principios culturales: Chile 1965-1985. Santiago: CIDE, 1989.

Cox, Cristián. Sociedad y conocimiento en los 90. Puntos para una agenda sobre currículo del sistema escolar. Santiago: FLACSO, 1991.

Errázuriz, Luis Hernán, «Dictadura militar en Chile. Antecedentes del golpe estético-cultural», Latin American Research Review 44, no. 2 (2009): 136-157. https://www.jstor.org/stable/40783610

Errázuriz, Javiera. «Control y disciplinamiento de la comunidad estudiantil en los primeros años del régimen militar (1973-1975): Los expedientes de Geografía y Teatro en la Universidad de Chile». Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación 8, (2017): 36-56. http://historiadelaeducacion.cl/index.php/CCHE/article/view/9

Faunes, Martín. Aulas que permanecerán vacías. Santiago: Cuarto Propio, 2008.

Filmus, Daniel y Graciela Frigeiro. Educación, autoritarismo y democracia. Argentina: Miño y Dávila, 1988.

Gomes Ferreira, Antonio y Luís Mota. «Diferentes perspetivas de um ensino conservador: o ensino liceal em Portugal durante o Estado Novo (1936-1960)». Educar em Revista 30, no. 51 (2014): 145-174. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100010

González Miranda, Sergio. Chilenizando a Tunupa. La escuela pública en el Tarapacá andino 1880-1990. Santiago: DIBAM, 2002.

Julia, Dominique. «A Cultura Escolar como Objeto Histórico». Revista Brasileira de História da Educação 1 (2001): 9-43, http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749.

Kaufmann, Carolina (Dir.). Dictadura y Educación. Tomo I. Universidad y Grupos Académicos (1976-1983). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2001.

Kaufmann, Carolina (Dir.). Dictadura y Educación. Tomo II. Depuración y vigilancia en las Universidades Nacionales Argentinas. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2003.

Kaufmann Carolina (Dir.). Dictadura y Educación. Tomo III. Los textos escolares en la historia argentina reciente. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

Lechner, Norbert. La vida cotidiana en Chile: la experiencia escolar. Santiago: FLACSO, 1982.

Magalhães Gomes Mota, Carlos Alberto. «A Educação Portuguesa durante o Estado Novo (1933-1974): uma visão de síntese». Saberes Interdisciplinares 13, no. 25 (2020): 33-48. http://186.194.210.79:8090/revistas/index.php/SaberesInterdisciplinares/article/view/340

Magendzo, Abraham, Alejandro Jara, Guillermo Briones y Loreto Egaña. Desigualdad educativa en Chile. Santiago: PIIE, 1980.

Morandini, Maria Cristina. «I quaderni di epoca fascista veicolo di propaganda ideologica e strumento didattico: il fondo della scuola elementare Parini di Torino (1938-1942)». Historia y Memoria de la Educación 10 (2019): 383-408. https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.23365

Navarro Sandalinas, Ramón y Manuel Tuñón de Lara. La enseñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). Barcelona: PPU, 1990.

Núñez, Iván. La ENU entre dos siglos. Santiago: LOM, 2003.

Patto Sá Motta, Rodrigo. As universidades e o regime militar. Cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

Pereira, Maria Paula. «A Escola Portuguesa ao serviço do Estado Novo: as Lições de História de Portugal do Boletim do Ensino Primário Oficial e o Projeto Ideológico do Salazarismo». Da Investigação às Práticas 4, no. 1 (2014): 59-81.

Pérez Navarro, Camila. «El control de las escuelas durante la Dictadura Cívico Militar chilena: el caso de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago». Anuario de Historia de la Educación 18, no. 2 (2017): 5-25.

Pérez Navarro, Camila. «La intervención de las escuelas durante las dictaduras cívico-militares en el Cono Sur. Miradas desde la historia de la educación». En Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza, coordinado por Nicolás Arata y Pablo Pineau, 423-449. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2019.

Pérez, Camila y Andrés Rojas-Murphy. «Introducción y consolidación de los principios de mercado en el discurso oficial sobre educación de la dictadura civil militar chilena (1973-1990)». Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica 20 (2019): 105-122. https://doi.org/10.25074/07195532.20.1089

Pineau, Pablo, Marcelo Mariño, Nicolás Arata y Belén Mercado. El principio del Fin. Políticas y Memorias de la educación en la última dictadura militar (1976-1983). Buenos Aires: Editorial Colihue, 2006.

Pineau, Pablo. «Reprimir y discriminar. La educación en la última dictadura cívico-militar en Argentina (1976-1983)». Educar em Revista 30, no. 51 (2014): 103-122. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100008

Pozo, Hernán. Orientación cultural y educacional chilena: 1973-1981. Santiago: CIDE, 1982.

Programa Interdisciplinario de Investigación en Educación. Las Transformaciones Educacionales bajo el Régimen Militar, 2 volúmenes. Santiago: PIIE, 1984.

Reyes, Leonora. «Movimientos de educadores y construcción de política educacional en Chile». Tesis para optar al grado de doctora en Historia, Universidad de Chile, 2005.

Rinke, Stefan. Cultura de masas, reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931. Santiago: DIBAM, 2002.

Rinke, Stefan. Encuentros con el Yanqui. Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile (1898-1990). Santiago: DIBAM/LOM, 2014.

Rojas Flores, Jorge. Moral y prácticas cívicas en los niños chilenos, 1880-1950. Santiago: Ariadna Ediciones, 2004.

Rojas Flores, Jorge. Historia de la infancia en el Chile republicano: 1810-2010. Santiago: JUNJI, 2010.

Ruiz, Carlos. De la República al mercado. Ideas educacionales y política en Chile. Santiago: LOM, 2010.

Sánchez, Pamela. Una asignatura pendiente: profesores y profesoras detenido/as, desparecido/as y ejecutado/as en Chile de 1973 a 1990. Santiago: ARCIS, 2013.

Sanz Simón, Carlos. «Los símbolos del nacionalcatolicismo. Una mirada a través de la fotografía escolar durante la dictadura franquista (1950-1959)». Historia y Memoria de la Educación 10 (2019): 409-449. https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.22194

Sass, Odair, Carlos Antonio Giovinazzo Júnior, Domenica Martinez, Helenice Ciampi, Leda Maria de Oliveira Rodrigues y Maria Amelia Güllnitz Zampronha. Educação e Regimes Ditatoriais: 50 anos do Golpe Militar no Brasil. Araquara: Junqueira&Marin, 2018.

Saviani, Dermeval. «O legado educacional do regime militar». Cadernos CEDES 28, no. 76 (2008): 291-312. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622008000300002

Spindola Zago, Octavio. «“Hemos hecho Italia, ahora tenemos que hacer a los italianos”. El aparato educativo transnacional del régimen fascista italiano, 1922-1945». Historia mexicana 69, no. 3 (2020): 1189-1246. https://doi.org/10.24201/hm.v69i3.4021

Taborda de Oliveira, Marcus Aurelio. Educação Física Escolar e Ditadura Civil-Militar no Brasil (1968-1984): Entre a Adesão e a Resistência e Outros Estudos. Curitiba: Editora UFPR, 2018.

Tedesco, Juan Carlos, Cecilia Braslavsky y Ricardo Carciofi. El proyecto educativo autoritario (1976-1982. Buenos Aires: FLACSO, 1985.

Toro-Blanco, Pablo. «“Como se quiere a la madre o a la bandera: Notas sobre nacionalismo, ciudadanía y civilidad en la educación chilena (1910-1945)”». En Nacionalismos e identidad nacional en Chile. Siglo XX. Volumen I, editado por Gabriel Cid y Alejandro San Francisco, 133-158. Santiago: Ediciones

Bicentenario, 2010.

Toro-Blanco, Pablo. «“¡Niños, seamos buenos, miremos ese horror!”. El nacionalismo cívico como régimen emocional en la educación chilena durante la segunda guerra mundial (c.1941-c.1945)». Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación 24 (2020): 161-175. https://doi.org/10.17979/srgphe.2020.24.0.7132

Toro-Blanco, Pablo. «Towards a new Chile through the heart: aspects on the construction of a nationalist emotionology in school textbooks during Pinochet years (c.1974-c.1984)». History of Education & Children’s Literature X, 1 (2015): 583-600.

Viñao Frago, Antonio. «La educación en el franquismo (1936-1975)». Educar em Revista, 30(51), 19-35. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100003

Weinstein, José y Juan Eduardo García-Huidobro. Entre la ausencia y el acoso. Apuntes bibliográficos sobre jóvenes pobladores, vida cotidiana y Estado en Chile hoy. Santiago: CIDE, 1989.

Yanes Mesa, Julio Antonio. «La propaganda, el entretenimiento y la educación en los espacios infantiles de la radiodifusión de las Islas Canarias durante el franquismo, 1939-1975». Historia y Memoria de la Educación 4 (2016): 371-392. https://doi.org/10.5944/hme.4.2016.16226

Zurita, Felipe. «El trabajo docente bajo sospecha los límites a las prácticas docentes en las Políticas Públicas Educacionales de la Dictadura Cívico Militar en Chile (1973-1990)». Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació 35 (2020): 207-227. https://doi.org/10.2436/20.3009.01.243

Zurita, Felipe. «El trabajo docente durante la Dictadura Cívico-Militar en Chile (1973-1990): una mirada desde las políticas públicas educacionales». Revista História da Educação 24 (2020): 1-31. https://doi.org/10.1590/2236-3459/92711

Zurita, Felipe. «Represión y vigilancia hacia el Trabajo Docente durante la Dictadura Militar en Chile (1973-1990)». Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades 38 (2017): 285-322. https://doi.org/10.12795/araucaria.2017.i38.13

Published

2021-05-26

How to Cite

Perez Navarro, C., & Zurita, F. (2021). The Chilean school under the civil military dictatorship (1973-1980): the school experience in authoritarian context. Historia y Memoria de la Educación, (14), 587–614. https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.29003