What I talk about when I talk about decolonial history of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.39777

Keywords:

Historiography of Education; decolonial option; Ontological Turn, Anthropocene

Abstract

In this paper I aim to analyze the dimension and possibilities that the paradigm of the decolonial history of education offers for historians of education. The work does not seek to explore possible new themes that can potentially be developed within this historiographic framework, but rather to analyze the approach that the decolonial option projects for historians of education. For this purpose, some key concepts are placed, such as the differentiation between the decolonial and the postcolonial, as well as the distinction between colonialism and coloniality. Subsequently, an approach to the “ontological turn” is presented based on the works of Eduardo Viveiros de Castro. Another element that is explored is the planetary historiographic perspective that, taking the geological epoch of the Anthropocene as a reference, historian Dipesh Chakrabarty proposes in his recent publications. The objective is to locate what these theoretical elements in their historiographic dimension can mean for the history of education in a time marked by uncertainty, social mutation and the transformation of sensitivity. A time that is conducive to establishing new references and theoretical debates that question and guide historical educational work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida-Filho, Naomar de. «Decolonizing Higher Education: Historical Myths, Official Discourses, and University Reforms in Brazil». Encounters in Theory and History of Education 24 (2023): 41-64.

Berg, Maggie y Barbara K Seeber. The Slow Professor. Desafiando la cultura de la rapidez en la academia. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2022.

Braidotti, Rosi. Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa, 2015.

Bruno-Jofré, Rosa y Daniel Tröhler. «Introduction to the social issue: The historian’s métier: A critical engagement with history of education». Encounters in Theory and History of Education 15 (2014): xiii-xviii.

Cabrera, Miguel Ángel. Después del etnocentrismo. Historia de una crítica teórica. Madrid: Posmetropolis Editorial, 2020.

Chakrabarty, Dipesh. Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference. Estados Unidos: Princeton University Press, 2002.

Chakrabarty, Dipesh. El clima en la historia en una época planetaria. Madrid: Alianza, 2022.

Cistos Coloma, Roland. «Who’s Afraid of Foucault? History, Theory, and Becoming Subjects». History of Education Quaterly 51, no 2, (2011): 184-210.

Cunha Nery, Vítor Souza; Cristiane Do Socorro dos Santos Nery y Alder de Sousa Dias. «Descolonizar a História da Educaçao: contribuiçoes teóricas dos estudios subalternos e do pensamento decolonial». History of Education in Latin America 3 (2020): 2-17.

Depaepe, Marc. «Why Even Today Educational Historiography is not Unnecessary Luxury. Focusing on four Themes from Forty-four Years of Research». Espacio, Tiempo y Educación 7, no.1 (2020): 227-246.

Descola, Philippe. Una ecología de las relaciones. Barcelona: Gedisa, 2023.

Dick, Philip K. El hombre en el castillo. Barcelona: Planeta, 2022.

Dong Gu, Ming. «What is ‘decoloniality’? A postcolonial critique». Postcolonial Studies 23, no. 4, (2020): 596-600.

Igelmo Zaldívar, Jon, Mariano González-Delgado y Patricia Quiroga Uceda. Historia de la educación: pasado y presente de un ámbito de conocimiento. Madrid: Síntesis, 2021.

Fernández Mouján, Inés (2019). «Del término descolonización y sus derivas pedagógicas». Paedagogica Historica 55, no 1 (2019): 8-20.

Gabriela, Ossenbach y María del Mar del Pozo. «Postcolonial models, cultural transfers and transnational perspectives in Latin America: a research agenda». Paedagogica Historica 47, no. 5 (2011): 579-600.

Giuliano, Facundo. «Descolonizar la ética y otros problemas geopolíticos-poedagógicos del conocimiento». Cuadernos de Filosofía Latinoamericana 42, no. 125 (2021): 1-36.

González Delgado, Mariano. «La UNESCO y la modernización educativa en el franquismo: Origen y desarrollo institucional del programa Education for International Understanding en España (1950-1975)». Revista Internacional de Teoría e Investigación Educativa, 1 (2023): 1-13.

Graeber, David y David Wengrow. El amanecer de todo. Una nueva historia de la humanidad. Barcelona: Ariel, 2022.

Haraway, Donna J. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Estados Unidos: Duke University Press, 2016.

Hill Collins, Patricia y Sirma Bilga. Interseccionalidad. Madrid: Morata, 2022.

Hofstetter, Rita. «Mapping a Discipline. Mirrors of the History of Education, its flows, networks, dilemmas and territories». En Conectando la historia de la educación. Tendencias internacionales en la investigación y difusión del conocimiento, coord. por Andrés Payà Rico y José Luis Hernández Huerta, 15-60, Barcelona: Octaedro, 2023.

Hooks, bell. Enseñar a transgredir. Madrid. Capitan Swing, 2021.

Labatut, Benjamin. Un verdor terrible. Barcelona: Anagrama, 2020.

Labatut, Benjamin. MANIAC. Barcelona: Anagrama, 2023.

Latour, Bruno. Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica. Argentina: Siglo XXI, 2007.

Latour, Bruno. Down to Earth: Politics in the New Climatic Regime. Reino Unido: Polity Press, 2017.

Mellino, Miguel. Gobernar la crisis de los refugiados. Soberanismo, neoliberalismo, racismo y acogida en Europa. Madrid: Traficantes de Sueños, 2021.

Mendes, Víctor Hugo y José María Hernández Díaz. «Educación, teoría poscolonial y perspectiva decolonial. Resonancias en España y Portugal». Aula 28 (2022): 203-216.

Mignolo, Walter D. The Darker Side of the Renaissance: Literacy, Territoriality, and Colonization. Estados Unidos: University of Michigan Press, 1995.

Mignolo, Walter. «Cosmopolitanism and the De-colonial Option». Studies in Philosophy and Education 29 (2010): 111-127.

Mignolo, Walter D. The Darker Side of Western Modernity. Global Futures, Decolonial Options. Estados Unidos: Duke University Press, 2021.

Mignolo, Walter D. «The Refiguration of the Social and the Re-Configuration of the Communal». En Considering Space. A Critical Concept for the Social Science, editado por Dominik Bertmanski, Henning Füller, Johanna Hoerning y Gunter Weidenhaus, 159-185, Reino Unido: Routledge, 2023.

Murakami, Haruki. De qué hablo cuando hablo de correr. Barcelona: Tusquets, 2007.

Murakami, Haruki. De qué hablo cuando hablo de escribir. Barcelona: Tusquets, 2017.

Nongbri, Brent. Before Religion: A History of a Modern Concept. Estados Unidos: Yale University Press, 2013.

Preciado, Beatriz. Manifiesto contrasexual. Madrid: Opera Prima, 2002.

Preciado, Paul B. Testo Yonqui. Madrid. Espasa Calpe, 2008.

Preciado, Paul B. Un apartamento en Urano. Crónica de un cruce. Barcelona. Anagrama, 2019.

Preciado, Paul B. Dysphoria mundi. Barcelona: Anagrama, 2022.

Quijano, Aníbal. Modernidad, Identidad y utopía en América Latina. Quito: El Conejo, 1990.

Quijano, Aníbal. «Coloniality and Modernity/Rationality». Cultural Studies 21, no.2-3 (2007): 168-178.

Rockwell, Elsie. «Recovering History in the Anthropology of Education». En A Companion to the Anthropology of Education, editado por Bradley A. U. Levinson y Mica Pollock, 65-80, Reino Unido: Wiley-Blackwell, 2011.

Rodó Zárate, María. Interseccionalidad. Desigualdades, lugares y emociones. Barcelona: Bellaterra Edicions, 2021.

Ruthven, Ken (ed.). Beyond the Discipline: The New Humanities. Canberra. Australia: The Australian Academy of the Humanities, 1992.

Said, Edward W. Cultura e imperialismo. España: Penguin Random House, 2019.

Sánchez-Mójica, Dairo. «Ecología de saberes». En La colonialidad y sus saberes: conceptos clave, coord. por Mario Rufer, 121-138. Buenos Aires: CLACSO.

Smail, Daniel L. On Deep History and the Brain. Estados Unidos: University of California Press, 2008.

Tlostanova, Madina. «The postcolonial condition, the decolonial option, and the post-socialist intervention». En Postcolonialism Cross-Examined Multidirectional Perspectives on Imperial and Colonial Pasts and the Neocolonial Present, ed. por Monika Albrecht, 165-178. Reino Unido: Routledge, 2019.

Tröhler, Daniel. «Seguimiento de la Educacionalización del Mundo: Perspectivas para una Historia Emancipada de la Educación». Archivos analíticos de políticas educativas 26, no. 21 (2018): 1-13.

Tsing, Anna L. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Estados Unidos: Princeton University Press, 2015.

Unamuno, Miguel. Del sentimiento trágico de la vida en los hombres y en los pueblos. Tratado del amor de Dios. Madrid: Tecnos, 2005.

Viveiros de Castros, Eduardo. «Cosmología Deixis and Amerindian Perspectivism». The Journal of the Royal Anthropological Institute 4, no. 3 (1998): 469-488.

Waghid, Yusef. «Towards and Ubuntu Philosophy of Higher Education in Africa». Studies in Philosophy and Education 39 (2020): 299-208.

Wilson, Edward O. El sentido de la existencia humana. Barcelona: Gedisa, 2016.

Zarallo Valdés, Carlo y Anderson Kaue Plebani. «Más mundos, más ontologías: implicancias filosófico-políticas en el giro ontológico». Revista Latinoamericana de estudios críticos animales 9, no. 2 (2022): 288-310.

Zembylas, Michalinos. «The contribution of the ontological turn in education: Some methodological and political implications». Educational Philosophy and Theory 49, 14 (2017): 1401-1414.

Published

2025-05-27

How to Cite

Igelmo Zaldívar, J. (2025). What I talk about when I talk about decolonial history of education. Historia y Memoria de la Educación, (22), 419–447. https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.39777

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.