PRESENTATION: THIRTY YEARS OF IBEROAMERICAN CONGRESSES ON THE HISTORY OF LATIN AMERICAN EDUCATION (CIHELA). AN HISTORIOGRAPHICAL BALANCE
Keywords:
CIHELA Congresses; Historiography of Education; Latin America; Research Networks; Contents and debates; Collective productionAbstract
This article is the introduction to a special issue that takes balance of thirty years of Ibero-American Congresses on the History of Latin American Education (CIHELA). The time that has elapsed since the first CIHELA (1992) has marked a turning point in the growing production of research in the field of the History of Education on the continent. This dossier does not intend to review everything that has been produced in the field of the History of Education in Latin America, but particularly the contributions that have been made to it from the CIHELA, recognizing the presence of research networks fostered by these congresses. It is intended to give an account of the trajectories and debates that researchers and institutions have had on some of the «classic» topics that were enriched throughout the meetings, of the «new topics» that were incorporated into their agendas, of those that had moments of growth and were then silenced, and at the same time reflects - in some way - regional thematic movements, conditions of production in the countries from which their authors come and vacancies that point to pending issues. It highlights the collective mode of writing of each of the articles included in the special issue, with contributors from different countries, reflecting the functioning of the CIHELA as a diverse community of dialogue. Particularly noteworthy is the opportunity generated by the special issue to organize an incipient archive that brings together, albeit incompletely, documentation related to programs, abstracts and papers presented at the congresses.
Downloads
References
Alarcón Meneses, Luis, Gabriela Ossenbach y Marcelo Caruso. «La educación en la época de la independencia en América Latina (ca. 1810-1850): selección bibliográfica». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 29 (2010): 333-352.
Álvarez Gallego, Alejandro. «Quince años construyendo una comunidad académica». Historia de la Educación. Anuario 9 (2008): 169-181.
Alves, Claudia y Ana Chrystina Mignot (orgs.). História e Historiografía da Educação Ibero-Americana. Projetos, sujeitos e práticas. Río de Janeiro: Quartet Editora, 2012.
Arata, Nicolás y Myriam Southwell (comps.). Ideas en la educación latinoamericana. Un balance historiográfico. Buenos Aires: UNIPE Editorial Universitaria, 2014.
Arata, Nicolás y Pablo Pineau (coords.). Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, 2019.
Caiceo, Jaime. «Orígenes de los Congresos Iberoamericanos de Historia de la Educación Latinoamericana». Papeles Salamantinos de Educación 21 (2017): 101-124.
Filmus, Daniel. Educar para el mercado. Escuela, universidad y ciencia en tiempos del neoliberalismo. Buenos Aires: Ed. Octubre, 2017.
Fuchs, Eckhardt. «Educational Sciences, Morality and Politics: International Educational Congresses in the Early Twentieth Century». Paedagogica Historica 40, no. 5-6 (2004): 569-589.
Galak, Eduardo et al. (comps.). Circulaciones, tránsitos y traducciones en la historia de la educación. Buenos Aires: UNIPE Editorial Universitaria, 2021.
Gondra, José. «O desconhecimento de si. Reflexões acerca da historiografia da educação na América Latina». Historia de la Educación. Anuario 9 (2008): 81-105.
Hernández Huerta, José Luis, Antonella Cagnolati y Andrés Payá Rico (coord.). Connecting History of Education. Redes globales de comunicación y colaboración científicas. Valencia: Tirant Humanidades, 2022.
Herrera, Martha Cecilia y Yeimi Cárdenas. «Tendencias analíticas en la historiografía de la infancia en América Latina». ACHSC. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 40, no. 2 (2013): 279-311.
Hofstettter, Rita y Bernhard Schneuwly. «Introduction. Educational Sciences in Dynamic and Hybrid Institutionalization». Paedagogica Historica 40, no. 5-6 (2004): 569-589.
López, Oresta. «Educación y género en la historiografía educativa latinoamericana». Historia de la Educación. Anuario 9 (2008): 147-167.
Ossenbach, Gabriela (coord.). «Topic: History of Education in Latin America», número monográfico de la revista Paedagogica Historica 36, no. 3 (2000).
Ossenbach, Gabriela. «Research into the History of Education in Latin America: Balance of the Current Situation». Paedagogica Historica 36, no. 3 (2000): 841-845.
Payà Rico, Andrés y José Luis Hernández Huerta (coord.). Conectando la historia de la educación. Tendencias internacionales en la investigación y difusión del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2023.
Pimenta, João Paulo G. «Education and the historiography of Ibero-American independence: elusive presences, many absences». Paedagogica Historica 46, no. 4 (2010): 419-434.
Puiggrós, Adriana. «Presencias y ausencias en la historiografía pedagógica latinoamericana». En Historia de la educación en debate, editado por Héctor Rubén Cucuzza, 91-107. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores, 1996.
Soto Arango, Diana E., José Pascual Mora García y José Rubens Lima Jardilino. «La Historia de la Educación en América Latina. Contribución y aportes de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana -SHELA (1994-2015)». Revista História da Educação 21, no. 51 (2017): 351-375.
Tello, Andrés Maximiliano. Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. Buenos Aires y Madrid: Ediciones La Cebra, 2018.
Unzué, Martín. Profesores, científicos e intelectuales. La Universidad de Buenos Aires de 1955 a su Bicentenario. Buenos Aires: IIGG–CLACSO, 2020.
Weinberg, Gregorio. Modelos educativos en la historia de América Latina. Santiago de Chile: UNESCO-CEPAL-PNUD, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.