An intervention to improve media and information literacy
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.30364Keywords:
media competence, intervention, adolescence, media literacy, teaching in the mediaAbstract
The aim of this paper is to generate knowledge based on the results of an educational intervention to improve Media and Information Literacy (MIL) carried out with 104 adolescents from Spain (Basque Country) and Colombia (Bogotá) aged between 13 and 15 years (year 3 of Compulsory Secondary Education). The CMI questionnaire was administered prior to the intervention for the pretest assessment. The same questionnaire was administered again after the intervention, at the two posttest times, with changes being made to the content of certain items, although not to the structure. The study was divided into two phases. The first comprised the pretest and two posttests (one immediately after the intervention and the second three months later). The second comprised 11 sessions focusing on four dimensions of MIL: Media access and use, Language and critical understanding, Production and programming processes, and Transformation of reality through communication. The study was quasi experimental and included an experimental and a control group in both contexts, following a case analysis design in which cases were interpreted in a contextualized manner.
To analyze the immediate and differed impacts, a covariate factorial design was used (ANCOVA). The most important results include positive changes in the Spanish context in the Language and critical understanding dimension immediately after the intervention; and positive changes in the Production processes dimension in the Colombian context, both immediately after the intervention and three months later.
Downloads
References
Aguaded, J. I., Vizcaíno, A., & Sandoval, Y. (2019). Competencia mediática y digital. Del acceso al empoderamiento. Grupo Comunicar.
Bernabéu, N., Esteban, N., Gallego, L., & Rosales, A. (2011). Alfabetización mediática y competencias básica. Ministerio de Educación.
Buckingham, D. (2005). Educación en medios: Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós.
Cabero, J., & Valencia, R., (2021). Y el COVID-19 transformó al Sistema Educativo: reflexiones y experiencias por aprender. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 218-228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
Comisión Europea (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://bit.ly/3rZ49pU
Cuervo, S., Foronda, A., Rodríguez, A., & Medrano, C. (2019). Media and information literacy: a measurement instrument for adolescents. Educational Review, 71(6), 395-402.
Cuervo, S., & Medrano, C. (2013). Alfabetizar en los medios de comunicación: más allá del desarrollo de competencias. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 111-131. https://bit.ly/3qPEP4h
Elías, C., & Catalán-Matamoros, D. (2020). Coronavirus en España: el miedo a las noticias falsas 'oficiales' impulsa WhatsApp y fuentes alternativas. Medios y comunicación, 8(2), 462-466. http://dx.doi.org/10.17645/mac.v8i2.3217
Ferrés, J., &y Piscitelli, A. (2012). Media competence. Articulated proposal of dimensions and indicators. [La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores]. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Férres, J., & Velilla, J. S. (2011). Competencia Mediática: Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Grupo Comunicar.
Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). Parents’ experiences with remote education during COVID-19 school closures. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. https://doi.org/10.29333/ajqr/8471
Harshman, J. (2017). Developing a globally minded, critical media literacy. Journal of Social Studies Education Research, 8(1), 69-92. https://bit.ly/3rYIi1F
Hoechsmann, M., & Poyntz, S. R. (2012). Media literacies: A critical introduction. John Wiley & Sons.
Lau, J. (2013). Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy. In A. Lee, J. Lau, T. Carbo, & N. Gendina, Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy. (pp. 76-91). UNESCO.
Lee, A., Lau, J., Carbo, T., y Gendina, N. (2013). Conceptual relationship of information literacy and media literacy in knowledge societies. UNESCO.
LOE (2006). Ley Orgánica de Educación 2/2006. BOE 4 de mayo.
LOMCE (2013). Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa. 8/2013. BOE 9 de diciembre.
LOMLOE (2020). Ley Orgánica de Educación. 3/2020. BOE 30 de diciembre.
Mediasmarts (2014). Digital Literacy Fundamentals. https://bit.ly/2NopGJl
Medrano, C., Cuervo, S., & Martínez de Morentin, J. I. (2019) Programa para favorecer las competencias mediáticas e informacionales de los adolescentes. Pirámide.
MEN (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanía. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Ministerio de Educación Nacional. https://bit.ly/3bTOTF9
Murillo, F. J., y Duk, C. (2020). El covid-19 y las brechas educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://bit.ly/3gSFxMl
Pérez Tornero, J. M., & Varis, T. (2012). Alfabetización mediática y nuevo humanismo (Vol. 2). UOC.
Redecker, C. (2020) Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. Universia y Ministerio de Educación y Formación Profesional de España.
UNESCO (1982). Declaración de Grünwald sobre la Educación relativa a los Medios de Comunicación. https://bit.ly/3rWfLdc
UNESCO (2011). Declaración de Praga sobre alfabetización mediática. https://bit.ly/3vwzrXa
UNESCO (2014) Declaración de París sobre la alfabetización mediática. Foro Europeo de Medios de Comunicación e Información de la Alfabetización. https://bit.ly/3lpCzQ3
UNESCO (2020). La Declaración de Seúl sobre la Alfabetización mediática e informacional Para Todos y Por Todos. https://bit.ly/2OY1LB8
Unión Europea (2007) Directiva 2007/65/CE sobre la coordinación de determinadas disposiciones legales, reglamentarias y administrativas de los Estados miembros relativas al ejercicio de la radiodifusión televisiva actividades. https://bit.ly/3rWNwLg
Unión Europea (2018). Recomendación relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (2018/C 189/01). https://bit.ly/3yMhxBt
Villa, A., & Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Mensajero/ICE Universidad de Deusto.
Wilson C, Grizzle A, Tuazon R, Akyempong K., & Cheung C.K. (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para profesores. UNESCO. https://bit.ly/3eJK0QN
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sandra Liliana Cuervo-Sánchez, Juan Ignacio Martínez-de-Morentin, Concepción Medrano-Samaniego

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Educación XX1 is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)