PEDAGOGICAL CONCEPTIONS OF UNIVERSITY TEACHING: A STARTING POINT FOR TEACHER CHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.25409

Keywords:

Higher education, teacher training, epistemological conceptions, learning process, teaching professional identity.

Abstract

We present a research project which has been carried out within the
framework of a pioneering program that has been developed in recent
years at the University of Seville, the aim of which is to understand the
participants’ conceptions of their teaching in order to make them evolve
towards a model centred on learning. In this article we approach a study of
the conceptions of the discipline itself and of the learning that teachers have,
as well as on their beliefs linked to the construction of their professional
teaching identity before starting the training program. We have used an
open-ended questionnaire and these have been coded using a system of
categories with a progression hypothesis of 3 values. The results show a clear
predominance of information units with a lower level of complexity, where
teachers preferably identify with their work as researchers and consider
teaching to be an academic obligation. At the same time, their conception
of teaching focuses on teaching and places little value on the participation
of students in the learning process. As for the conception of the discipline
itself, we find evidence of an absolutist and static conception of scientific
knowledge without social implications. Along with this, more evolved units
of information appear, which reveal the possibility of transitions to more
complex conceptions. The conclusions of the study show us possible and
useful ways to guide training itineraries for university teachers.

Downloads

Author Biographies

José Antonio Pineda Alfonso, Universidad de Sevilla

Profesor Asociado de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla (España). Líneas de investigación: enseñanza de las Ciencias Sociales, la formación del profesorado, la educación para la ciudadanía y la participación y la convivencia escolar. Email: apineda@us.es

Olga María Duarte Piña, Universidad de Sevilla

Profesora e investigadora en el departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales de la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo DIE (Didáctica e Investigación Escolar). Líneas de nvestigaciones: innovación educativa, didáctica del patrimonio cultural y formación del
profesorado. Email: oduarte@us.es

References

Amundsen, Ch. & Wilson, M. (2012). Are We Asking the Right Questions? A Conceptual Review of the Educational Development Literature in Higher Education. Review of Educational Research, 82(1), 90-126. https://doi.org/10.3102/0034654312438409

Bain, K. (2004). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Universidad de Valencia.

Bourdieu, P. (2002). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2017). Research methods in Education. Routledge.

Conde-Jiménez, J. y Martín-Gutiérrez, A. (2016). Potencialidades y necesidades de mejora en la formación de profesores noveles universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 140-152.

Creswell, J.W. (2017). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Sage.

De Alba N. y Porlán, R. (2017). La metodología de enseñanza. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza Universitaria. Cómo mejorarla (pp. 37-53). Morata.

Drago, C., Espejo, R. y González, J. (2015). ¿Qué significa ser profesor universitario? Un enfoque a través de declaraciones de filosofía de enseñanza-aprendizaje. Docencia Universitaria, 16, 87-102.

Gibbs, G., & Coffey, M. (2004). The impact of training of university teachers on their teaching skills, their approach to teaching and the approach to learning of their students. Active learning in Higher Education, 5(1), 87-100. https://doi.org/10.1177/1469787404040463

Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.

Lambert, M. (2019). Grounded Theory. In Mike Lambert (Ed.). Practical Research Methods in Education: An Early Researcher’s Critical Guide, Routledge.

Martín del Pozo, R. M., Pineda-Alfonso, J.A. y Duarte, O. (2017). La formación docente del profesorado universitario. En R. Porlán (Coord.). Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla (pp. 23-36). Morata.

Martínez, C. y Martínez, V.G. (2012). El conocimiento escolar y las Hipótesis de Progresión: algunos fundamentos y desarrollos. Nodos y nudos, 32, 50-64. https://doi.org/10.17227/01224328.1799

Martínez Galaz, C.P., y González Weil, C.U. (2014). Concepciones del profesorado universitario acerca de la ciencia y su aprendizaje y cómo

bordan la promoción de competencias científicas en la formación de futuros profesores de Biología. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 51-81. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.852

Medina Moya, J.L., y Jarauta Borrasca, B. (Coords) (2013). Enseñanza y

aprendizaje en la Educación Superior. Síntesis.

Michavilla, F. (2017). El perfil del buen docente. Cuadernos de Pedagogía 476, 60-66.

Monereo, C. (2014). Enseñando a enseñar en la Universidad. La formación del profesorado basada en incidentes críticos. Octaedro.

Monroy, F., González-Geraldo, J., & Hernández-Pina, F. (2014). A psychometric analysis of the Approaches to Teaching Inventory (ATI) and a proposal for a Spanish version (S-ATI-20). Anales De Psicología / Annals of Psychology, 31(1), 172-183.

https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.190261

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.

Stenhouse, L. (1985). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata.

Paricio Royo, J.; Fernández March, A., y Fernández Fernández, I. (coords.) (2019). Marco de desarrollo académico docente. Un mapa de la buena docencia universitaria basado en la investigación. REDU, Red de Docencia Universitaria.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. [3.

ed.]. Sage Publications.

Polit, D.F., & Beck, C. (2006). Essentials of nursing research methods, appraisal, and utilization. Lippincott Williams & Wilkins.

Porlán, R., y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Díada.

Porlán, R. (1989). Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional. Las concepciones epistemológicas de los profesores. [Tesis Doctoral]. Universidad de Sevilla.

Postareff, L; Lindblom, S., & Nevgi, A. (2007). The effect of pedagogical training on teaching in Higher Education. Teaching and Teacher Education, 23, 557-571. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.013

Van Dijk, T. (2016). Estudios Críticos del Discurso: Un enfoque sociocognitivo. Discurso & Sociedad, 10(1), 137-162.

Vázquez, J., Solís, E. y Porlán, R. (2017). Introducción. En R. Porlán (Coord.). Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla, (pp. 17-20). Morata.

Zabalza, M.A.; Cid, A., y Trillo, F. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Revista Española de Pedagogía, 257, 39-54.

Published

2020-05-21

How to Cite

Pineda Alfonso, J. A., & Duarte Piña, O. M. (2020). PEDAGOGICAL CONCEPTIONS OF UNIVERSITY TEACHING: A STARTING POINT FOR TEACHER CHANGE. Educación XX1, 23(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.25409

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.