Exploring University Admission Pathways: A Comparative Case Study of the Educational Systems in Spain and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.47.2025.41746

Keywords:

Admission requeriments, Spain, Portugal, University

Abstract

The present work offers an approach to the admission process to higher education institutions in the educational systems of Spain and Portugal. Accordingly, its general objective is to identify the main similarities and differences in the university transition process between the analyzed systems. Methodologically, we will employ a Comparative Case Study, which will provide us with an empirical-interpretative approach in the context of international comparison; furthermore, this methodological framework will be complemented by a systematic literature review that will reinforce the study of the compared realities. The results achieved highlight some similarities, but, above all, notable differences regarding tests, requirements, and access models. These differences logically respond to the socio-historical, political, and cultural variables surrounding both systems, which ultimately reveal dissimilarities on the pedagogical level.

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Author Biographies

David Revesado Carballares, Universidad Pontificia de Salamanca y Universidad de Salamanca

David Revesado Carballares: es profesor ayudante en la Universidad Pontificia de Salamanca y profesor asociado en la Universidad de Salamanca. Miembro del Grupo de Investigación Reconocido Memoria y Proyecto de la Educación (Universidad de Salamanca) y del Grupo de Investigación Actividad Física, Deporte y Salud (Universidad Pontificia de Salamanca). Entre sus líneas de trabajo se encuentran la política educativa y la educación comparada.

 

Luis Mota, Instituto Politécnico de Coimbra

Luis Mota es Profesor Coordinador en el Instituto Politécnico de Coimbra, en la Escuela Superior de Educación. Investigador integrado del inED - Centro de Investigación e Innovación en Educación, del Instituto Politécnico de Oporto. Entre sus líneas de investigación se encuentran la Historia de la Educación, las políticas educativas y la formación de profesores

Eva García Redondo, Universidad de Salamanca

Eva García Redondo es Profesora Permanente Laboral en la Universidad de Salamanca donde participa como investigadora en el Grupo de Investigación Reconocido Memoria y Proyecto de la Educación. Dirige Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria y es secretaria de redacción de Aula. Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca. Entre sus líneas de trabajo se encuentran la política educativa, la educación comparada y la historia de la educación

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Published

2025-06-17

How to Cite

Revesado Carballares, D., Mota, L., & García Redondo, E. (2025). Exploring University Admission Pathways: A Comparative Case Study of the Educational Systems in Spain and Portugal. Revista Española de Educación Comparada, (47), 550–564. https://doi.org/10.5944/reec.47.2025.41746

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