Analysis of Dual Vocational Training at the Higher Level in Andalusia. Case studies
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37327Keywords:
Vocational training, education policy, youth, Youth EmploymentAbstract
Dual Vocational Training (DVT) is a recently implemented policy in Spain that is established as a new modality within the Vocational Training system. Despite the fact that this training modality has shown a sustained growth during the last years, there are certain complexities that question the quality and success of its development. This research presents the opinion of different actors involved in the different areas of responsibility of VET and VETD in Andalusia. Through the development of semi-structured interviews, the aim is to know the perception of the actors involved in Vocational Training about the state of the Andalusian VET in the Higher Level Training Cycles (HLTC), and to identify the limitations and potentialities offered by the dual mode with respect to the traditional mode of VET in Andalusia. The results obtained indicate that the development of this policy strengthens the link between the students and the company and facilitates a more specific and deeper learning process, thus increasing their chances of labor market insertion. However, there are some limitations in terms of the selection criteria established for students wishing to study vocational training, the coordination between the educational center and the company, the remuneration of students and the functions performed by vocational training students in the company.
Downloads
References
Batliner, R. (2014). Adapting the dual system of vocational education and learning. En Maurer, M.; Gonon, Ph. (Eds.), The challenges of policy transfer in vocational skills development (pp. 285-302). Peter Lang.
Bauman, Z. (2013). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
Bentolila, S., Cabrales, A. y Jansen, M. (2020a). ¿Qué empresas participan en la Formación Profesional Dual? Papeles de Economía Española, 166, 94-104.
Bentolila, S., Cabrales, A. y Jansen, M. (2020b). Does dual vocational education pay off? Work in progress.
Braun, V. Y Clarke, V. (2012). Análisis temático. En H. Cooper (Ed.), Manual APA de métodos de investigación en psicología (pp. 57–71). APA Handbooks in Psychology Series.
Caballero, M.A., García, C. y Lozano, P. (2018). Claves de la Formación Profesional Dual para centros educativos. Fundación Bertelsmann.
Cámara de Comercio de España (2021). Informe de la Cámara Oficial de Comercio, Industria, Servicios y Navegación de España con motivo del trámite de audiencia e información pública sobre el Anteproyecto de ley orgánica e integración de la Formación Profesional. Cámara de Comercio de España.
Carrasco, A., Colombo, C., De Benito, I. y Salvans, G. (2021). Buenas prácticas en Formación Profesional dual en España. 14 indicadores europeas de calidad, 102 ejemplos autonómicos. Fundación Bertelsmann. y Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Catterall, J., Davis, J. y Yang, D. (2014). Facilitating the learning journey from vocational education and training to higher education. Higher Education Research & Development. 33(2), 242-255. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.832156
Cefefop (2012). From education to working life. The labour market outcomes of vocational education and training. Publications Office of the European Union.
Cedefop (2022). Vocational education and training in Europe - Spain: system description [Recuperado de: Cedefop ReferNet. Vocational education and training in Europe database]. https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/spain-u2
Cruz Gómez, I., Molina, Ó.,Verd, J.M., Palauskaite, E., Dumcius, R., Venckute, M., Patrini, V. y Vacas-Soriano, C. (2019) . Labour market segmentation: Piloting new empirical and policy analyses. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Coller, X (2005). Estudio de casos. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Consejo Económico y Social de España (2023). Informe la Formación Dual en España: situación y perspectivas. Colección informes.
De Benito, I. (2017). Andalucía y su apuesta por la FP Dual. Revista AOSMA, 24, 18-22.
Díaz Levicoy, D. (2014). TIC en Educación Superior: ventajas y desventajas. Educación y Tecnología, 4, 44-50.
Echeverría, B. y Martínez, P. (2018). Estrategias de mejora en la implantación de la Formación Profesional Dual en España. Ekonomiaz, 94, 179-203.
Escarbajal, A., Navarro, J. y López, S. (2021). La Formación Profesional como alternativa al fracaso escolar. Posibilidades y límites. International Journal of New Education, 7, 39-56.
Euler, D. (2021). El sistema dual en Alemania ¿Es posible transferir el modelo al extranjero? Fundación Bertelsmann.
Flick, U. (2007). El diseño de investigación cualitativa. Morata.
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Fürstenau B., Pilz, M. y Gonon, P (2014). The Dual System of Vocational Education and Training in Germany – What Can Be Learnt About Education for (Other) Professions. En S. Billett (Ed.), International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. (pp. 427-481). Springer.
García Viña, J. (2019). La formación profesional dual en España como mecanismo de creación de empleo para los jóvenes. Revista de Trabajo y Seguridad Social, CEF, 443, 23-63.
Goodrick, D. (2014). Síntesis metodológica n.º 9: Estudios de caso comparativos. UNICEF Office of Research-Innocenti.
Grande, M. (2013). La formación profesional. De la Ley General de Educación a la LOGSE. Historia de la Educación, 16, 373-386.
Homs, O. (2016). La implantación en España de la formación profesional dual: perspectivas. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 7-20. https://doi.org/10.17345/rio17.7-20
Homs, O. (2022). Cambios en los perfiles profesionales y necesidades de Formación Profesional en España. Perspectiva 2030. CaixaBank Dualiza.
INE (2023). Tasas de paro por distintos grupos de edad, sexo y comunidad autónoma. Menores de 25 años. Segundo trimestre de 2023. Recuperado de https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=4247
Jato, E. (1998). La Formación Profesional en el contexto europeo. Nuevos desafíos y tendencias. Estel.
Jansen, A. y Pineda-Herrero, P. (2019). La formación profesional dual en Cataluña desde el punto de vista empresarial. Fundación Bertelsmann y Generalitat de Catalunya.
Kvale, S. (2015). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M.J. y Palomares-Montero, D. (2016a). La formación profesional dual en España. Consideraciones sobre los centros que la implementan. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 43-63.
Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M.J., Palomares-Montero, D. y Vila, J. (2017), Con d de dual: investigación sobre la implantación del sistema de dual en la formación profesional en España. Educar, 53(2), 285-307.
Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M.J. y Palomares-Montero, D. (2019). The Implementation of Dual VET in Spain: An Empirical Analysis. En F. Marhuenda-Fluixá, (ed.). The School-Based Vocational Education and Training System in Spain (pp. 205-221). Springer.
Martín Artiles, A., Barrientos, D., Moles Kalt, B. y Lope Peña, A. (2018). Política de formación dual: discursos con Alemania en el imaginario. Política y Sociedad, 56(1), 145-167.
Martín-Criado, E. (2014). Presentación: la clase obrera cambia, sus estigmas persisten. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 72(2), 367-372.
Martín Rivera, J. (2016). Los retos de la formación profesional: la formación profesional dual y la economía del conocimiento. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 141–168. https://doi.org/10.17345/rio17.141–168
Merino, R. (2005). Apuntes de historia de la Formación Profesional reglada en España: algunas reflexiones para la situación actual. Revista Tempora, 8, 211- 236. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/21965
Moreno Mínguez, A. (2019). Lo que no dicen los estudios sobre las transiciones formativas-laborales de los jóvenes. Anuario IET de Trabajo y Relaciones Laborales, 6, 95-104. https://doi.org/10.5565/rev/aiet.86
Moreno Mínguez, A. y Sánchez Galán, F.J. (2020). La diversidad de las transiciones juveniles en España desde un análisis socio-demográfico. Revista Española de Sociología RES, 29(3, supl. 2), 7-68. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.74
Nieto Rojas, P. (2919). Jóvenes no cualificados y acceso al mercado de trabajo ¿Es eficaz el contrato de formación y aprendizaje? Anuario IET de trabajo y relaciones laborales, 6, 65-74.
Pineda-Herrero, P. Ciraso-Calí, A. y Arnau-Sabatés, L. (2019). La FP dual desde la perspectiva del profesorado: elementos que condicionan su implementación en los centros. Educación XXI, 22(1), 1-29.
Pozo-Llorente, M.T. y Poza-Vilches, M.F. (2020). Evaluation of Strengths of Dual Vocational Educational Training in Andalusia (Spain): A Stake on the Future. Education Sciences, 10(392), 1-24.
Powell, J.W. y Solga, H. (2011). Why are higher education participation rates in Germany so low? Institutional barriers to higher education expansion. Journal of Education and Work, 24(1–2), 49-68.
Protsch, P. y Solga, H. (2015). The social stratification of the German VET system. Journal of Education and Work, 29(6), 637–661. https://doi.org/10.1080/13639080.2015.1024643
Sanz de Miguel, P. (2017). Gobernanza de la formación profesional dual española: entre la descoordinación y la falta de objetivos. Revista Española de Educación Comparada, 30, 60-81.
Sanz de Miguel, P., Serra, J.A., Caballero, M. y Barrientos, D. (2022). Social partners’ involvement in dual vocational education and training (VET): a comparison of Greece, Spain, Poland and Portugal. INVOLVE Project.
Šćepanović, V. y Artiles, A. (2020). Dual training in Europe: a policy fad or a policy turn? Transfer: European Review of Labour and Research, 26(1), 15-26. https://doi.org/10.1177/1024258919898317
Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Valles, M. (1999). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión Metodológica y práctica profesional. Síntesis, S.A.
Vázquez-Cano, E., García-Iglesias, A. M. y Holgueras, A. I. (2018). La formación en centros de trabajo para los alumnos de formación profesional inicial. Análisis del funcionamiento y perspectivas de futuro. Educar, 54(2), 469-488.
Virgós-Sánchez, M., Burguera-Condon, J. L. y Lebres-Aires, M. L. (2022). El papel de la empresa en el marco de la Formación Profesional Dual Análisis de la percepción de los tutores y tutoras de empresa. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(3), 103-123.
Wolter, S.C. y Mühlemann, S. (2015). La FP Dual en España – ¿Un modelo rentable para las empresas? Estudio de simulación coste-beneficio. Fundación Bertelsmann.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 CARMEN MARÍA MARTÍN SUÁREZ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.