Pandemic in Argentina: EdTech and potential changes in the teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.33170

Keywords:

Pandemic COVID-19, Argentina, informationalization, platformization, changes in the teaching profession, EdTech

Abstract

The emergency distributed education that the COVID-19 pandemic imposed on households amplified and accentuated the use of digital technologies in the teaching profession, specifically through the production of informational goods and the use of platforms. In this context, different corporations in the information sector increased their business by providing software and computer services to educational systems. This situation brought about a series of changes in the work of teachers that go far beyond didactic issues.

In order to explore the potential changes in teachers' work, we conducted fieldwork consisting of a survey of Argentine teachers and professors (a self-selected sample of 205 cases), which we expanded with data from secondary sources and previous research. In a central way, we inquired about: a) production of educational resources in pandemics, types and time production, b) recognition for the work done and c) perception of changes in the teaching work.

From the analysis of the testimonies, it is evident, firstly, that the pandemic has led most teachers to become information workers through the production of digital goods, the use of platforms for pedagogical mediation and the automation of certain tasks. This transformation has brought about a series of changes in teachers' work: working time, classroom management and health discomfort.  The discussion we raise here consists of warning, on the one hand, that it is imprecise and limited to refer only to digitalization in the world of work and, on the other hand, that the trends already identified in different work environments -informationalization, platformization, automation- need to be interpreted in the light of the teaching work pandemic.



Downloads

Author Biographies

Lucila Dughera

LUCILA DUGHERA: Investigadora Asistente del CONICET. Doctora en Ciencias Sociales (FLACSO), Magíster en Ciencia, Tecnología y Sociedad (UNQ) y Licenciada en Sociología (UBA). Docente de grado en la Facultad de Cs. Sociales (UBA). Datos de contacto: E-mail: luciladughera@e-tcs.org. orcid: https://orcid.org/0000-0002-3937-585X

 

Fernando Raúl Alfredo Bordignon, Universidad Pedagógica Nacional

FERNANDO RAÚL ALFREDO BORDIGNON: Profesor Adjunto (UNLu) y Profesor Asociado (UNIPE). Licenciado en Sistemas de información (UNLu), Magister en Redes de Datos (UNLP) y Doctor en Educación, Universidad Nacional a Distancia de España. Datos de contacto: E-mail: fernando_bordignon@unipe.edu.ar. orcid: https://orcid.org/0000-0003-0692-6851

References

Arnold, J.; Caldera-Sánchez, A.; Garda, P.; González Pandiella, A. y Pereira, A. (2021). América Latina tras el COVID -19: cómo impulsar una recuperación tan deseada. OCDE. Disponible en https://oecdecoscope.blog/2021/05/31/america-latina-tras-el-covid-19-como-impulsar-una-recuperacion-tan-deseada/

Ball, S. (2009). The education debate. The Policy Press

Becher, P. (2020). Educação em tempos de pandemia. Condições de trabalho e percepções sobre o trabalho virtual de professores de na cidade de Bahía Blanca (Argentina). Revista Científica Educ@ção, 4(8). https://doi.org/10.46616/rce.v4i8.116

Benítez Larghi, S. y Zukerfeld, M. (2015). Flujos de conocimientos, tecnologías digitales y actores sociales en las escuelas secundarias. Un análisis socio-técnico de las capas del Programa Conectar Igualdad. Informe de investigación CIECTI. Disponible en https://acortar.link/aeYfd5

Bordignon, F.R.A., Daza Prado, D., Dughera, L. y Peirone, F. (2020) Relevamiento nacional a los diversos actores del sistema educativo (estudiantes, padres, y madres, docentes y directivos) de los diferentes niveles. Ec- Revista de Administración y Economía, Año III, (4), 79-84.

Bordignon, F.R.A. y Dughera, L. (2022). Tecnologías digitales, docentes y estudiantes a comienzos del Covid-19. Pistas para la educación superior a por venir: Array. ESPACIOS EN BLANCO. Revista De educación (Serie Indagaciones), 1(33). Disponible en https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/1258

Castellano Gil, J.; Carrera Flores, R., y Crespo, W. (2020). Educación on line en tiempos de COVID-19: percepción en estudiantes de la Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). Revista De Historia, Patrimonio, Arqueología Y Antropología Americana, (3), 149-175.

Castells, M. (2001). Epílogo: Informacionalismo y la Sociedad Red. En Pekka Himanen. La ética hacker y el espíritu de la era de la información, 110-124. Destino.

Duhalde, M.; Albergucci, L.; Abal, M. y Martínez, A. (2021). Situación del Sistema Educativo y del Trabajo Docente en Argentina durante la Pandemia. En Dalila Andrade, Edmilson Pereira y Ana María Clementino (Orgs.), Trabajo docente en tiempos de pandemia: una mirada regional latinoamericana, p. 25-64. IEAL/CNTE/Red Estrado.

Esteve, F.; Castañeda, L. y Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(1), 105-116.

Frigerio, F.; Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). Las Instituciones Educativas, Cara y Seca. Troquel.

IEAL; CIFRA-CTA T; IIPMV-CTERA y IEC-CONADU (2022). Situación laboral y educativa de América Latina en el contexto de la pandemia COVID-19. Mediateca Pedagógica de CTERA. Disponible en http://mediateca.ctera.org.ar/items/show/454

Lipman, P.; Haines, N. (2007). From Accountability to Privatization and African American Exclusion. Education Policy, 21(3), 471-502.

Martín - Barbero, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, n. 32.

Mendonça Neto, O.; Antunes, M. y Vieira, A. (2015), Controle do trabalho docente: provocações foucaultianas para análise da gestão universitária. Avaliação. 20 (3), 665-683. https://doi.org/10.1590/S1414-40772015000300006

Ministerio de Educación de la Nación (2020a). Informes Preliminares de la Encuesta a Equipos Directivos y Hogares. Evaluación Nacional del Proceso de Continuidad Pedagógica. Disponible en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/07301258_brief_presentacion_de_directivos_y_hogares.pdf

Ministerio de Educación de la Nación (2020b). Informe preliminar: encuesta a directivos/1a ed. CABA: Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informepreliminar_equiposdirectivos.pdf

Moschetti, M. (2018). Alianzas público-privada en educación. Un análisis de la política de subvenciones a escuelas privadas en barrios desfavorecidos de la ciudad de Buenos Aires. Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona. Disponible en http://hdl.handle.net/10803/665450

Neto, O.; Vieira, A. y Antunes, M. (2018). Industrialização da educação, Edtech e prática docente. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 47, 149-170. https://doi.org/10.5585/EccoS.n47.10702.

ONU (2022). Repercusiones de la digitalización de la educación en el derecho a la educación. Informe de la Relatora Especial sobre el derecho a la educación, Koumbou Boly Barry. Naciones Unidas, Consejo de Derechos Humanos. 50º período de sesiones. 13 de junio a 8 de julio de 2022. Disponible en https://www.ohchr.org/es/documents/thematic-reports/ahrc5032-impact-digitalization-education-right-education

Selwyn, N. y Facer, K. (2013). The Politics of Education and Technology: Conflicts, Controversies, and Connections. Palgrave MacMillan.

Selwyn, N. (2016). Profesores y tecnología: repensar la digitalización de la labor docente. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, n. 104, 27-36

Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the Future of Education. Polity Press.

SITEAL, (2019). Documento de eje: Educación Superior. Disponible en https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_superior_20190525.pdf

Steiner Khamsi, G. (2018). Businesses seeing like a state, governments calculating like a business. International Journal of Qualitative Studies in Education, 31(5), 382-392. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449980

Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.

Tooley, J. (1999). The Global Education Industry. Instituto de Asuntos Económicos.

UNESCO (2022). Education:From disruption to recovery. Disponible en https://webarchive.unesco.org/web/20220629024039/https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/

UNICEF (2020). Encuesta COVID-19. Encuesta de percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Informe sectorial: educación. Unicef Argentina. Disponible en http://www.unicef.org/argentina/media/8056/file/Covid19-EncuestaRapida-InformeEducacion.pdf

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Siglo Veintiuno.

Van Dijck, J.; Poell, T. y De Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford University Press.

Verger, A.; Lubienski, C. y Steiner-Khamsi, G. (2016). World Yearbook of Education 2016. The Global Education Industry. Routledge.

Williamson, B. y Hogan, A. (2020). Commercialisation and privatisation in/of education in the context of Covid-19. Education International.

Zukerfeld, M. (2006). Bienes Informacionales y Capitalismo Cognitivo. Conocimiento, información y acceso en el siglo XXI. Razón y Palabra, (54). Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520736006

Zukerfeld, M. (2007). La Teoría de los Bienes Informacionales. En Perrone, I. y Zukerfeld, M., Disonancias del Capital. Música, Tecnologías Digitales y Capitalismo. Ediciones Cooperativas.

Zukerfeld, M. (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. LAT Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(7), 1-50.

Zukerfeld, M. (2021). Explotación, valor, conocimiento y trabajo en la producción y reproducción de contenidos educativos en línea. Revista Hipertextos, 9(16), 55-76. https://doi.org/10.24215/23143924e040

Published

2022-12-30

How to Cite

Dughera , L. ., & Bordignon, F. R. A. (2022). Pandemic in Argentina: EdTech and potential changes in the teaching profession. Revista Española De Educación Comparada, (42), 284–303. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.33170

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.