Pandemic in Argentina: EdTech and potential changes in the teaching profession
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.33170Keywords:
Pandemic COVID-19, Argentina, informationalization, platformization, changes in the teaching profession, EdTechAbstract
The emergency distributed education that the COVID-19 pandemic imposed on households amplified and accentuated the use of digital technologies in the teaching profession, specifically through the production of informational goods and the use of platforms. In this context, different corporations in the information sector increased their business by providing software and computer services to educational systems. This situation brought about a series of changes in the work of teachers that go far beyond didactic issues.
In order to explore the potential changes in teachers' work, we conducted fieldwork consisting of a survey of Argentine teachers and professors (a self-selected sample of 205 cases), which we expanded with data from secondary sources and previous research. In a central way, we inquired about: a) production of educational resources in pandemics, types and time production, b) recognition for the work done and c) perception of changes in the teaching work.
From the analysis of the testimonies, it is evident, firstly, that the pandemic has led most teachers to become information workers through the production of digital goods, the use of platforms for pedagogical mediation and the automation of certain tasks. This transformation has brought about a series of changes in teachers' work: working time, classroom management and health discomfort. The discussion we raise here consists of warning, on the one hand, that it is imprecise and limited to refer only to digitalization in the world of work and, on the other hand, that the trends already identified in different work environments -informationalization, platformization, automation- need to be interpreted in the light of the teaching work pandemic.
Downloads
References
Arnold, J.; Caldera-Sánchez, A.; Garda, P.; González Pandiella, A. y Pereira, A. (2021). América Latina tras el COVID -19: cómo impulsar una recuperación tan deseada. OCDE. Disponible en https://oecdecoscope.blog/2021/05/31/america-latina-tras-el-covid-19-como-impulsar-una-recuperacion-tan-deseada/
Ball, S. (2009). The education debate. The Policy Press
Becher, P. (2020). Educação em tempos de pandemia. Condições de trabalho e percepções sobre o trabalho virtual de professores de na cidade de Bahía Blanca (Argentina). Revista Científica Educ@ção, 4(8). https://doi.org/10.46616/rce.v4i8.116
Benítez Larghi, S. y Zukerfeld, M. (2015). Flujos de conocimientos, tecnologías digitales y actores sociales en las escuelas secundarias. Un análisis socio-técnico de las capas del Programa Conectar Igualdad. Informe de investigación CIECTI. Disponible en https://acortar.link/aeYfd5
Bordignon, F.R.A., Daza Prado, D., Dughera, L. y Peirone, F. (2020) Relevamiento nacional a los diversos actores del sistema educativo (estudiantes, padres, y madres, docentes y directivos) de los diferentes niveles. Ec- Revista de Administración y Economía, Año III, (4), 79-84.
Bordignon, F.R.A. y Dughera, L. (2022). Tecnologías digitales, docentes y estudiantes a comienzos del Covid-19. Pistas para la educación superior a por venir: Array. ESPACIOS EN BLANCO. Revista De educación (Serie Indagaciones), 1(33). Disponible en https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/1258
Castellano Gil, J.; Carrera Flores, R., y Crespo, W. (2020). Educación on line en tiempos de COVID-19: percepción en estudiantes de la Universidad Católica de Cuenca (Ecuador). Revista De Historia, Patrimonio, Arqueología Y Antropología Americana, (3), 149-175.
Castells, M. (2001). Epílogo: Informacionalismo y la Sociedad Red. En Pekka Himanen. La ética hacker y el espíritu de la era de la información, 110-124. Destino.
Duhalde, M.; Albergucci, L.; Abal, M. y Martínez, A. (2021). Situación del Sistema Educativo y del Trabajo Docente en Argentina durante la Pandemia. En Dalila Andrade, Edmilson Pereira y Ana María Clementino (Orgs.), Trabajo docente en tiempos de pandemia: una mirada regional latinoamericana, p. 25-64. IEAL/CNTE/Red Estrado.
Esteve, F.; Castañeda, L. y Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(1), 105-116.
Frigerio, F.; Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). Las Instituciones Educativas, Cara y Seca. Troquel.
IEAL; CIFRA-CTA T; IIPMV-CTERA y IEC-CONADU (2022). Situación laboral y educativa de América Latina en el contexto de la pandemia COVID-19. Mediateca Pedagógica de CTERA. Disponible en http://mediateca.ctera.org.ar/items/show/454
Lipman, P.; Haines, N. (2007). From Accountability to Privatization and African American Exclusion. Education Policy, 21(3), 471-502.
Martín - Barbero, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de Educación, n. 32.
Mendonça Neto, O.; Antunes, M. y Vieira, A. (2015), Controle do trabalho docente: provocações foucaultianas para análise da gestão universitária. Avaliação. 20 (3), 665-683. https://doi.org/10.1590/S1414-40772015000300006
Ministerio de Educación de la Nación (2020a). Informes Preliminares de la Encuesta a Equipos Directivos y Hogares. Evaluación Nacional del Proceso de Continuidad Pedagógica. Disponible en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/07301258_brief_presentacion_de_directivos_y_hogares.pdf
Ministerio de Educación de la Nación (2020b). Informe preliminar: encuesta a directivos/1a ed. CABA: Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informepreliminar_equiposdirectivos.pdf
Moschetti, M. (2018). Alianzas público-privada en educación. Un análisis de la política de subvenciones a escuelas privadas en barrios desfavorecidos de la ciudad de Buenos Aires. Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona. Disponible en http://hdl.handle.net/10803/665450
Neto, O.; Vieira, A. y Antunes, M. (2018). Industrialização da educação, Edtech e prática docente. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 47, 149-170. https://doi.org/10.5585/EccoS.n47.10702.
ONU (2022). Repercusiones de la digitalización de la educación en el derecho a la educación. Informe de la Relatora Especial sobre el derecho a la educación, Koumbou Boly Barry. Naciones Unidas, Consejo de Derechos Humanos. 50º período de sesiones. 13 de junio a 8 de julio de 2022. Disponible en https://www.ohchr.org/es/documents/thematic-reports/ahrc5032-impact-digitalization-education-right-education
Selwyn, N. y Facer, K. (2013). The Politics of Education and Technology: Conflicts, Controversies, and Connections. Palgrave MacMillan.
Selwyn, N. (2016). Profesores y tecnología: repensar la digitalización de la labor docente. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, n. 104, 27-36
Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the Future of Education. Polity Press.
SITEAL, (2019). Documento de eje: Educación Superior. Disponible en https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_superior_20190525.pdf
Steiner Khamsi, G. (2018). Businesses seeing like a state, governments calculating like a business. International Journal of Qualitative Studies in Education, 31(5), 382-392. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449980
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.
Tooley, J. (1999). The Global Education Industry. Instituto de Asuntos Económicos.
UNESCO (2022). Education:From disruption to recovery. Disponible en https://webarchive.unesco.org/web/20220629024039/https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/
UNICEF (2020). Encuesta COVID-19. Encuesta de percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Informe sectorial: educación. Unicef Argentina. Disponible en http://www.unicef.org/argentina/media/8056/file/Covid19-EncuestaRapida-InformeEducacion.pdf
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Siglo Veintiuno.
Van Dijck, J.; Poell, T. y De Waal, M. (2018). The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford University Press.
Verger, A.; Lubienski, C. y Steiner-Khamsi, G. (2016). World Yearbook of Education 2016. The Global Education Industry. Routledge.
Williamson, B. y Hogan, A. (2020). Commercialisation and privatisation in/of education in the context of Covid-19. Education International.
Zukerfeld, M. (2006). Bienes Informacionales y Capitalismo Cognitivo. Conocimiento, información y acceso en el siglo XXI. Razón y Palabra, (54). Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520736006
Zukerfeld, M. (2007). La Teoría de los Bienes Informacionales. En Perrone, I. y Zukerfeld, M., Disonancias del Capital. Música, Tecnologías Digitales y Capitalismo. Ediciones Cooperativas.
Zukerfeld, M. (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. LAT Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(7), 1-50.
Zukerfeld, M. (2021). Explotación, valor, conocimiento y trabajo en la producción y reproducción de contenidos educativos en línea. Revista Hipertextos, 9(16), 55-76. https://doi.org/10.24215/23143924e040
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Española de Educación Comparada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.