Internship’s tutors in the workplaces: regional comparative of the Master in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23524

Keywords:

Secondary education, tutors, teacher training, internship programs, educational politics

Abstract

Internship is a fundamental period in any curriculum of university education because it constitutes the point of connection between theory and practice and an opportunity for a first approach to professional socialization. In this context, to do the internship in a suitable workplace and accompanied by a competent tutor, are key factors for a positive experience and a significant learning in the students. This article presents an analysis of the requirements that are established for the tutors of the workplaces in the Master of Secondary Education’s Internship. These requirements will be juxtaposed with previous studies around the figure of the tutor in the workplaces, which determine their relevance in the student's learning opportunity, as well as the personal and professional competences desirable associated with their function. Methodologically, it presents a bibliographic review about the internship and the tutor as an agent for the training. Later, it presents a comparative analysis at the intranational level, in order to offer a vision from the regulations that regulate this aspect in the different Autonomous Communities in the Spanish state. Therefore, an analysis of educational subsystems within a country based on a common regulatory framework is proposed. The results show that, based on state regulations, and based on the decentralization of competencies in the different communities, there are diverse requirements depending on the territory and that the level of demand is variable. These differences are especially evident in aspects such as seniority in the workplace or in previous experience in the development of the role of tutor student trainees.

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Author Biographies

Vicente Gabarda Méndez, Universidad Internacional de Valencia

*Vicente Gabarda Méndez: Profesor de la Universidad Internacional de Valencia. Entre sus obras más recientes destacan títulos como los siguientes: (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio; (2015). Uso de las TIC en el profesorado europeo ¿una cuestión de equipamiento y formación?, Revista Española de Educación Comparada, (26),  pp.156-170; (2016). La influencia del tiempo escolar en el rendimiento académico: un estudio comparativo en sistemas educativos de Europa y Latinoamérica; (2018). Pedagogía de la muerte: estudio sobre la ansiedad ante la muerte en profesionales de la educación. 

Ernesto Colomo Magaña, Universidad Internacional de Valencia

Profesor de la Universidad Internacional de Valencia. Entre sus numerosos escritos merecen ser destacados los siguientes: (2018). Metodologías didácticas en formación en línea; (2018). La necesidad de formación del profesorado en pedagogía de la muerte; (2018). Educación de adultos e inclusión social. Experiencias y opiniones de un grupo de estudiantes; (2016). Expulsar o impulsar el control de las emociones; (2016). Pedagogía de la muerte y proceso de duelo. 

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Published

2019-06-30

How to Cite

Gabarda Méndez, V., & Colomo Magaña, E. (2019). Internship’s tutors in the workplaces: regional comparative of the Master in Secondary Education. Revista Española de Educación Comparada, (34), 163–181. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23524