Childhood education in Colombia and Spain. A legal approach

Authors

  • Daniela Cubillos Padilla Universidad del Norte
  • Mónica Borjas Universidad del Norte, Instituto de Estudios en Educación, Departamento de Educación.
  • Javier Rodríguez Torres Universidad de Castilla-La Mancha Toledo, Facultad de Educación de Toledo, Departamento de Pedagogía.

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.20130

Keywords:

early childhood education, initial education, presschool, comparative study, curriculum

Abstract

Childhood is an important stage for the human being development; it is in this stage where first bases are formed. This is the reason why it is necessary to provide infants with a quality initial education. This article describes the results of a comparative investigation focused on the analysis of the laws and curricular documents that are related with the decisions and actions of the design, implementation and evaluation of early childhood education in Colombia and Spain. The comparative analysis was developed using a contrast matrix that allowed the comparison of the two contexts, the primary sources used for the research were the Colombian and the Spanish legislations and documents, which allowed the research to compared both context around twelve categories which are related with the structural elements of the curriculum. The study provides a specific view of the differences and similarities in how education is offered in the selected countries. It was identify coincidences around all the twelve categories analyzed, with a greater emphasis on the purpose assigned to children's education related to the enhancement of the being dimension. The main dissimilarities were found in the organization of the levels in the early childhood education according to different age ranges and in how it is organized the areas and contents for each of the levels and cycles of education that are offers to children. This research offers a set of comparative conclusions that can guide teachers and teaching managers with the decision around the organization and design of early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Cubillos Padilla, Universidad del Norte

Mónica Borjas, Universidad del Norte, Instituto de Estudios en Educación, Departamento de Educación.

Javier Rodríguez Torres, Universidad de Castilla-La Mancha Toledo, Facultad de Educación de Toledo, Departamento de Pedagogía.

References

AGUADO, L. F., MINUJIN, A., OSORIO, A. M., & BAGNOLI, V. (2016): Primera infancia cómo vamos: identificando desigualdades para impulsar la equidad en la infancia Colombiana, (Cali, Sello Editorial Javeriano).

AHI, B. & KILDAN, A. O. (2013): Comparative Analysis of Early Childhood Education in Australia and Turkey, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, pp. 607-611.

ARIAS, N., FLÓREZ, R., & TORRADO, M.C. (2013): Contextos sociales e iniciativas de inclusión social en la primera infancia: aportes desde la investigación en desarrollo lingüístico y cognitivo, en FLÓREZ ROMERO, R. & TORRADO, M.C. (Ed.), Primera infancia, lenguajes e inclusión social: una mirada desde la investigación, pp. 253-273 (Bogotá, USTA).

BAPTIST, C., & BEFANI, B. (2015): Qualitative Comparative Analysis–A Rigorous Qualitative Method for Assessing Impact, Coffey" How To" Note, pp. 1-7.

BEREDAY, G. Z. (1968): El método comparativo en pedagogía, (Barcelona, Herder).

BROOKER, L., & WOODHEAD, M. (Eds.). (2013): El derecho al juego, (Open University).

CARDEMIL, C., & ROMÁN, M. (2016): La importancia de analizar la calidad de la educación en los niveles Inicial y Preescolar, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), pp. 9-11.

CARDONA, V. (2014): ¿Quién educa a mi hijo? Familia y escuela en los años decisivos de su formación, (New York , Digitalia).

CASTILLO-GALLARDO, P. (2016): Historia de la Infancia observada desde los ejes del Juego, Juguete y Desigualdad, Educação em Foco, 20(3), pp. 289-322.

CRESPO, J.R. (1998): Una Aproximación al Estudio de los Objetivos de la Educación Infantil en la Unión Europea (http://www.waece.org/web_nuevo_concepto/textos/d043.pdf), consultado el 12 de octubre de 2017.

DAMIÁN DÍAZ, M. (2007): La Importancia del Juego en el Desarrollo Psicológico Infantil, Psicología Educativa, 13(2).

DEL CARMEN, M. (2016): Historia y Pedagogía. La Imagen de la Infancia a Través del Método Biográfico, Revista Scientific, 1(2), pp. 234-253.

DELORS, J., AL MUFTI, I., AMAGI, I., CARNEIRO, R., CHUNG, F., GEREMEK, B., & NAZHAO, Z. (1996): Informe a la Unesco de la comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI: La educación encierra un tesoro, (Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO).

ESCOBAR, J. V., GONZÁLEZ, M. N., & MANCO, S. A. (2016): Mirada pedagógica a la concepción de infancia y prácticas de crianza como alternativa para refundar la educación infantil, Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (47), pp. 64-81.

FLÓREZ, R. & TORRADO, M.C. (2013): Primera infancia, lenguaje e inclusión social: un asunto de ciudadanía, en FLÓREZ ROMERO, R. & TORRADO, M.C. (Ed.), Primera infancia, lenguajes e inclusión social: una mirada desde la investigación, pp. 17-38 ( Bogotá, USTA).

GARCÍA GARRIDO, J. L. (1986): Fundamentos de Educación Comparada (2ª reimpresión), (Madrid, Dykinson).

GERVILLA, C. Á. (2014): Didáctica básica de la educación infantil: conocer y comprender a los más pequeños, (Madrid, Narcea Ediciones).

GOBIERNO DE COLOMBIA. (2014): Atención Integral a la Primera Infancia De Cero a Siempre,(http://www.deceroasiempre.gov.co/QuienesSomos/Paginas/QuienesSomos.aspx),consultado el 12 de octubre de 2017.

GU, L. (2006): Comparison of national preschool curricula in China and Sweden, in APERA Conference, (http://edisdat.ied.edu.hk/pubarch/b15907314/full_paper/1212154382.pdf), consultado el 10 de Octubre de 2017.

GUVEN, I., & GURDAL, A. (2011): A Comparative Analysis of the Education Systems of Turkey and Canada: The Similarity and the Difference, (David Publishing Company, pp. 534-546).

HAMMERSLEY, M. & ATKINSON, P. (1983): Ethnography: Principles in Practice, (London: Tavistock).

JOVER, G., & RICO, A. P. (2013): Juego, educación y aprendizaje. La actividad lúdica en la pedagogía infantil, Bordón. Revista de Pedagogía, 65(1), 15.

KATZ, L. G., & MENDOZA, J. A. (1999): Comparison of the National Preschool Curricula in Norway and Sweden, Early Chiodhood Research & Practice, 1(2), pp, 2-21.

KIM, S. (2016): A comparative study of early childhood curriculum documents focused on education for sustainability in South Korea and Australia. Doctoral dissertation, Queensland University of Technology (https://eprints.qut.edu.au/94087/1/Soyoung_Kim_Thesis.pdf), consultado el 10 de octubre de 2017.

LINAZA, J. L. (2013): El juego es un derecho y una necesidad de la infancia, Bordón. Revista de Pedagogía.

LOSSO, M. (2017): Lo Público Y El Derecho A La Educación De La Primera Infancia. Un Estudio En La Provincia De Río Negro, Argentina, @rquivo Brasileiro de Educação, 4(8), pp. 7-30.

LLORENT, V. (2013): La educación infantil en Alemania, España, Francia e Inglaterra. estudio comparado/Pre-primary education in Germany, Spain, France and England. Comparative Study, Revista Española de Educación Comparada, (21), pp. 29-58.

MASTEN, A., & GEWIRTZ, A. (2010): Resiliencia en el desarrollo: la importancia de la primera infancia. Enciclopedia de la Primera Infancia (www. enciclopedia-infantes. com/documents/Masten-GewirtzESPxp. pdf. ), consultado el 10 de octubre de 2017.

MYERS, R. G. (2000): Atención y desarrollo de la primera infancia en Latinoamérica y El Caribe: Una revisión de los diez últimos años y una mirada hacia el futuro, Revista Iberoamericana de educación, 22, pp. 17-60.

MEN. (2014): Guía para la implementación de la Jornada Escolar Complementaria, (Cali: El Bando Creativo) (https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-358656_foto_portada.pdf), consultado el 10 de octubre de 2017.

MURILLO, F.J., & HIDALGO, N. (2015): Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8 (1), pp. 5-9.

NOGUERA, C. (2003): Reflexiones sobre la desaparición de la infancia, Pedagogía y Saberes, 18, pp. 75-82.

PARRA, J., GOMARIZ, M. Á., HERNÁNDEZ, M. Á., & GARCÍA, M. P. (2017): La participación de las familias en Educación Infantil, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 23(1), pp-1-26.

RIHOUX, B., & LOBE, B. (2009): The case for qualitative comparative analysis (QCA): Adding leverage for thick cross-case comparison, in BYRNE, D., & RAGIN, C. C, The Sage handbook of case-based methods, pp. 222-242 (California, Sage Publications).

RODRÍGUEZ, M. J. S. (2016): Derechos de los niños, niñas y adolescentes: Resultado de un consenso internacional, ADVOCATUS, (17), pp.93-102.

SARLÉ, P. M. (2010): Lo importante es jugar: como entra el juego en la escuela (Rosario, Santa Fe, Homo Sapiens Ediciones).

SERRANO, C. (2016): Educación y entorno en la infancia. Ingredientes clave en el desarrollo del pensamiento creativo, International Journal of Sociology of Education, 5(1), pp. 67-83.

UNESCO. (1990): Declaración Mundial sobre Educación para Todos, (Jomtien, Tailandia) (Nueva York. UNESCO).

VALLONE, B. (2010): La educación comparada y sus desafíos. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. Volumen (14), 182- 185. Recuperado de http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=128&id_articulo=320

VELLOSO, A., & PEDRÓ, F. (1991): Manual de educación comparada. Vol. 1 Conceptos básicos (Barcelona, PPU).

VILA, I. (2000): Aproximación a la educación infantil: características e implicaciones educativas, Revista Iberoamericana de educación, 22, pp. 41-60.

VRINIOTI. K. (2016): A Comparison of the National Preschool Curricula in Greece and Iceland (https://www.researchgate.net/publication/294998145_A_Comparison_of_the_National_Preschool_Curricula_in_Greece_and_Iceland), consultado el 10 de octubre de 2017.

Published

2017-12-28

How to Cite

Cubillos Padilla, D., Borjas, M., & Rodríguez Torres, J. (2017). Childhood education in Colombia and Spain. A legal approach. Revista Española de Educación Comparada, (30), 10–26. https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.20130

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH