ADHD questionnaire for teachers. An analysis from the DSM-IV-TR and DSM-V criteria
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.1.2014.12013Keywords:
ADHD, educational guidance, teacher´s questionnaires, assessment, DSM-VAbstract
ABSTRACT
Frequently in scholar context orientation professionals should make an evaluation from the students who present ADHD, using different demonstrated efficacy assessment tools. Taking as reference point the current criteria for the diagnosis of this disorder a qualitative analysis of the items is performed in six scales and questionnaires to collect information from teachers to the ADHD assessment. An assignation from every item to DSM-V criteria allows an analysis from the most frequent items, which ones have been omitted and which ones cannot be classified in any diagnostic criteria because of being referred to different kind of problems. It is noted some items whose are frequently observed and relevant in the school environment do not usually take part of the analyzed instruments or they are underrepresented in them. A good practice strategy is proposed to councilors to conduct proper counseling at school, selecting those tools to assess as many symptoms as possible. Professionals in educational guidance should go further the data offered by a few standardized instruments to offer the proper educational answer to such a complex reality as the ADHD is.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.